Your cart

+Recepten Ontbijt & Brunch Snacks & Zoet

Geroosterde Aardbeien Met Yoghurt

Deze heerlijke yoghurt kom met sappige pan geroosterde aardbeien is makkelijk met slechts een paar ingrediënten te maken. Geroosterde aardbeien zijn een heerlijke manier om van deze vrucht te genieten terwijl ze vers en in het seizoen zijn. Het is ook heerlijk als een toetje met bijvoorbeeld ijs. 

 

this recipe is also available in English:

🇺🇸 English

 

linkjes in deze post zijn Amazon of Bol affiliate linkjes naar producten die ik aanbeveel

pan roasted strawberries in a light bowl with yogurt and oats on a light backdrop with a light brown napkin and a small pitch bowl with oats and a hand

Weet je dat ik al drie jaar van plan om in Duitsland aardbeien te gaan plukken? Telkens komt er weer iets tussen en dan realiseer ik me dat ik weer een jaar heb gemist. Uiteindelijk ben ik dankbaar dat ik de lokale bio winkel kan bezoeken en heerlijke, verse biologische aardbeien kan kopen. Op het moment dat mijn oog op deze schoonheden viel, wist ik dat ik een pan geroosterde versie wilde proberen. Geserveerd met koude yoghurt en havermout.

Bessen zijn waarschijnlijk mijn favoriete fruit. Ik eet elke dag frambozen in dit havermout recept, maar zodra aardbeien weer in het seizoen zijn voeg ik die ook graag aan mijn ontbijt toe.

Als ik een koud ontbijt kommetje maak dan is dat meestal een kommetje yoghurt met lekker veel vers fruit. Maar soms vind ik het ook lekker om de dingen te combineren door wat warms toe te voegen. Koud en warm, zacht en knapperig. Heerlijk!

fresh strawberries with stem and little white flowers in a square white dish on a light brown napkin with a light backdrop

Dit recept is een combinatie van een koude aardbeiencrumble en een yoghurt parfait of chia pudding. Dit recept is dus eigenlijk een toetje als ontbijt. Lekker!

Als je op zoek bent naar een licht en luchtig ontbijtrecept, dan is deze zomers aardbeien kommetje zeker een goede optie. Dit kommetje met in de pan geroosterde aardbeien is een heerlijke variatie op de meer traditionele ontbijt yoghurt recepten.

Pan Geroosterde Aardbeien met Yoghurt

Koken gaat naar mijn mening vaak over de combinatie van contrasterende texturen en smaken. Zoet met zout, sappig met krokant, warm met koud, zoet met pittig. Recepten met dit soort combinaties zijn onweerstaanbaar. En ik wil mezelf niet op de borst slaan, maar deze pan geroosterde aardbeien met yoghurt is precies dat. Onweerstaanbaar.

Het bewerken van de foto’s daarentegen was overigens niet erg makkelijk. Verse aardbeien zijn mooi en erg fotogeniek, maar eenmaal geroosterd in dadelsiroop werden ze een beetje geel en oranje. Het servet was ook te geel in mijn ogen. Als gevolg daarvan moest ik wat werk doen om alles in evenwicht te krijgen. Ik wilde per se dat de foto’s bij de smaak passen. Heerlijk, sappige aardbeien x100!

Geroosterde Fruit

Heb je ooit aardbeien geroosterd? Als je nog nooit fruit hebt geroosterd, mis je een geweldige manier om fruit nog sappiger te maken. En laten we eerlijk zijn, ziet dit er niet uitnodigend uit als toetje of ontbijt?

Het concept is zo eenvoudig en het voelt altijd alsof ik een heerlijk dessert maak in plaats van een ontbijtje. En alles wat je nodig hebt zijn slechts drie ingrediënten. Een klein beetje (dadel) siroop en warmte veranderen je rijpe aardbeien in glinsterende gekarameliseerde snoepjes.

Fruit roosteren is super eenvoudig! De hitte maakt het fruit niet alleen super sappig, maar de warmte accentueert ook de zoetheid. Het eindresultaat zijn heerlijke, sappige, zoete aardbeien.

De aardbeien moeten zacht en kleverig zijn, maar niet zo zacht dat ze uit elkaar vallen en een jam/pulp worden.

Hoe langer je de aardbeien verwarmt, hoe minder textuur ze krijgen. Je kunt dus zelf bepalen wat je liever hebt qua textuur. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de aardbeien wat langer te roosteren (misschien moet je dan water toevoegen). Het resultaat zal meer een jam zijn, zoals dit recept voor rabarber jam.

Persoonlijk vind ik het fijn dat mijn aardbeien nog steeds veel textuur hebben. Ik rooster de aardbeien dus voor slechts 10-20 minuten op middelhoog vuur.

halved strawberries with juice and syrup in a blue pan on a light backdrop

Hoe Serveer je Pan Geroosterde Aardbeien

Ben jij van het ”mealpreppen”? Dit recept is ook voor jou. Je kunt in het weekend gemakkelijk dit recept maken en deze dan vervolgens in de koelkast bewaren om de komende week van te genieten.

Deze geroosterde aardbeien zijn overigens niet alleen heerlijk als ontbijt met yoghurt. Het is ook geweldig op pannenkoeken, havermoutpap, ijs, ontbijtgranen of op toast. Of wat dacht je van een topping op een koekje of cake? 

Geserveerd in een glas met laagjes chia pudding, muesli en/of yoghurt zijn deze geroosterde aardbeien een geweldige chia pudding of parfait-achtige traktatie!

Ik serveer deze aardbeien graag in een kommetje met havermout of een muesli en yoghurt. Maar voel je vrij om het recept aan te passen en het te serveren zoals je lekker vindt.

Maar als je op zoek bent naar een vers, heerlijk zomers ontbijtje (dat geen smoothie is), dan zul je van dit kommetje smullen! Het is een eenvoudig, licht en lekker ontbijtje of tussendoortje.

Geroosterde Aardbeien met Yoghurt Toppings

Dit recept is makkelijk aan te passen. Ik gebruik graag dadelstroop om de aardbeien in de pan te roosteren, maar je kunt ook ahornsiroop of kokossuiker gebruiken met een scheutje water.

De dadelsiroop (om de aardbeien te roosteren) is al een lekkere natuurlijke zoetstof, dus dus voor dit recept gebruik ik ongezoete sojayoghurt, maar kokosyoghurt is ook heerlijk. Als je van een zoeter kommetje houdt, kun je ook gezoete yoghurt gebruiken.

pan roasted strawberries in a light bowl with a silver spoon in the bowl and with yogurt and oats on a light backdrop with a light brown napkin

Ik geef de voorkeur aan de ongezoete versie, zodat ik helemaal los kan gaan met de zoete aardbeien en toppings. Ik voeg dus eigenlijk ALLE geroosterde aardbeien toe en het is perfect zoet.

Een klein beetje vanille in dit recept maakt het niet alleen zoeter, maar het wordt ook meteen een potentieel dessert.

Ik heb een paar variaties op dit recept geprobeerd en ze zijn allemaal heerlijk!

  • Je kunt meer bessen gebruiken, zoals een mix van bosbessen en frambozen
  • Gebruik geroosterde boekweit, walnoten, cashewnoten, hazelnootstukjes of gekiemde noten en zaden voor de knapperigheid
  • Voeg wat ”superfoods” toe, zoals hennepzaden of chia zaden
  • Experimenteer met verschillende plantaardige yoghurts. Kokosyoghurt is de dikste en naar mijn mening het meest zoals een toetje. 
  • Enkele ideeën voor toppings zijn: gedroogd fruit, geraspte kokos en cacao nibs.
  • Serveer deze geroosterde aardbeien met muesli voor een crumble-achtig recept.

Zoals je merkt, is het recept hier eenvoudig maar volledig aan te passen met wat je lekker vindt.

Heb je  trek in meer ontbijt recepten voor de zomer? Probeer dan eens deze Koude Boekweit Pap, deze Ontbijt Topping of deze Romige Citrus Pap.

Dit geroosterde aardbeien recept wordt misschien wel je nieuwe favoriete zomer ontbijtje! Probeer het en kom bij me terug om me te laten weten wat je ervan vindt door dit recept te beoordelen en een reactie achter te laten. Ik hoop je te zien op Instagram #thegreencreator, Facebook of YouTube!

pan roasted strawberries in a light bowl with yogurt and oats on a light backdrop with a light brown napkin and a small pitch bowl with oats and a hand and pinterest text

Print
pan roasted strawberries in a light bowl with yogurt and oats on a light backdrop with a light brown napkin and a small pitch bowl with oats and a hand

Geroosterde Aardbeien Met Yoghurt

  • Author: Bianca
  • Prep Time: 10
  • Cook Time: 20
  • Total Time: 30 minutes
  • Yield: 1-2
  • Category: ontbijt, dessert, snack, zoet
  • Method: pan geroosterd
  • Cuisine: veganistisch, glutenvrij, olievrij, geraffineerd suikervrij
  • Diet: Vegan

Description

Makkelijke yoghurt kom met heerlijk in de pan geroosterde aardbeien! Geniet ervan als ontbijt, snack of dessert.


Ingredients

PAN GEROOSTERDE AARDBEIEN

  • ~450 gram verse aardbeien, stengels verwijderd en in de lengte gesneden
  • 2 eetlepels dadelsiroop of 1 eetlepel pure ahornsiroop (optioneel)
  • 1 theelepel vanille-extract

YOGURT KOM

  • 1 kopje van je favoriete ongezoete plantaardige yoghurt zoals sojayoghurt, kokosyoghurt, haveryoghurt of amandelyoghurt
  • 1/3 kopje muesli of havermout muesli (per persoon), zoals een mengsel van havermout, geroosterde boekweit en zonnebloempitten

Instructions

Was de aardbeien en verwijder de steeltjes. Snijd de aardbeien in de lengte doormidden.

Voeg toe aan een (anti-aanbak) pan. Ik gebruik deze pan. Verwarm de pan op middelhoog vuur.

Voeg de aardbeien toe met een scheutje dadelstroop op middelhoog vuur.

Roer af en toe zodat alle aardbeien vochtig worden en bedekt zijn met de dadelsiroop.

Rooster tot ze gekarameliseerd en sappig zijn (maar niet uit elkaar vallen) voor ongeveer 10-20 minuten. Voeg in de laatste minuten vanille toe.

Om de yoghurt kom met geroosterde aardbeien te maken, serveer de aardbeien warm op yoghurt met havermout, geroosterde boekweit en zonnebloempitten. Of een andere topping die je lekker vindt.

Serveer direct of laat het afkoelen en geniet van een koude yoghurt kom.


Notes

Restjes geroosterde aardbeien kun je maximaal een week in een luchtdichte verpakking in de koelkast bewaren.

 

dit receptenkaart bevat affiliatie links naar producten die ik graag gebruik

Keywords: aardbeien, pan geroosterd, veganistisch, ontbijt, zoet, dessert, olievrij

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Read previous post:
    two baba ganoush bowls on a plate on a light background with fresh herbs, smoked paprika powder and chopped hazelnuts on top next to a light brown napkin
    Makkelijke Baba Ganoush

    Voor dit baba ganoush recept heb je 6 eenvoudige ingrediënten nodig. Dit is niet de traditionele manier om baba ganoush...

    Close