Wat is het beste moment om een smoothie of sap te drinken?

Soms ontvang ik e-mails met de vraag wanneer het beste moment is om een smoothie of sap te drinken. Of sommigen vragen zich af sommigen waarom ik altijd een smoothie in de ochtend drink. Vandaag staat geheel in het teken van het wanneer en waarom van sappen en smoothies, want wat is het beste moment om een smoothie of sap te drinken?

Mijn eerste reactie op de vraag wanneer het beste moment is voor een sap of smoothie is: ieder moment! Er bestaat niet iets zoals een echt slecht” moment op de dag om een lekker en voedende smoothie of sap te drinken. Er is echter wel een optimaal moment op de dag wanneer je een smoothie of sap kunt drinken. Dat is het moment wanneer een smoothie ervoor zorgt dat je goed alle voedingsstoffen kunt opnemen en wanneer het je de meeste energie zal geven. Dit is in de ochtend.

Smoothies en sappen kunnen echter vrij veel verschillende ingrediënten bevatten. We kennen allemaal de groene smoothies vol met bladgroenten, maar er zijn bijvoorbeeld ook de smoothies met bananen en dadels. Hoewel beiden perfect zijn in de ochtend, als je besluit om (ook) later op de dag een smoothie/sap te drinken dan is het wellicht handig om de ingrediënten anders te selecteren, zodat dit overeenkomt met het moment van de dag.

voor / na een work out

Een goedesmoothie zou bijvoorbeeld eentje kunnen zijn met bananen, amandelmelk, dadels enhennepzaden. Deze ingrediënten maken een goede pre- en post-workout smoothie.

in de ochtend

Zoals ik al eerder aangaf: een smoothie/ sapje in de ochtend is altijd wel een goed idee. Groene bladgroenten zoals boerenkool en spinazie, smoothies met meer koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten zijn allemeaal een goede optie.

Ochtenden zijn ook geschikt voor fruit, dus het is uitstekend om smoothies te maken met (meer) fruit en met wat noten of zaden. En probeer wat antioxidant-rijke voedingsmiddelen toe te voegen, zoals acai poeder, goji bessen, of tarwegras poeder.tarwe gras poeder.

midden op de dag of als een snack

Dit is een goed moment voor een groene smoothie. Enkele handjes boerenkool, spinazie, gezonde vetten en misschien wat extra’s zoals kokoswaterhennepzaden (gezonde vetten, mineralen en eiwitten) of zoete bosbessen zijn dan een goede keuze.na het avondeten

Ja, een smoothie kan ook een dessert zijn. Er zijn veel mogelijkheden. Bessen (bevroren) maken een lekker dessert na een minuutje in de blender, ik ben gek op deze smoothie! Maar ook een beetje havermout, amandelmelk en bananen zullen je onbedwingbare trek in bedwang houden en zullen er tevens voor zorgen dat je lekker kunt slapen. Of wat dacht je van een chocolade smoothie of chocolade mousse?

Wat je ook doet, houd in je achterhoofd dat het altijd een goed moment is voor een smoothie of sap. De ochtenden zijn het beste, want dat is het moment op de dag wanneer je lekker veel fruit en groen in je smoothie kunt doen. 

Waarom is een smoothie of sap het beste als ontbijt?

Vooral als je één smoothie of sap per dag drinkt, zijn de ochtenden het beste moment van de dag om een smoothie of juice te drinken. Hier zijn enkele (persoonlijke) redenen voor.

Als je overigens met een smoothie of sap ontbijt (als maaltijd), zorg er dan voor dat je smoothie je genoeg energie zal geven. Een sap is niet aan te raden om te vervangen voor een maaltijd.

Ik begin mijn dag gelijk goed en gezond als ik een smoothie maakt. Dit motiveert om de hele dag gezondere keuzes te maken. Als ik een goede groene smoothie voor het ontbijt maak, dan moet ik tot aan de lunch verzadigd zijn, met voldoende eiwitten en calorieën.

Ik heb gelijk al een groot deel van mijn dagelijkse behoeften aan groenten en fruit binnen voor het middaguur.

Na een nacht van rust (en geen voeding), heb je eigenlijk gevast (bezig met ontgiften). In de ochtend op een lege maag, zorgt dit ervoor dat mijn smoothie goed kan verteren, maar ook geeft het me veel energie. 

Na een nacht van vasten en ontgiften, is het het beste voor mijn lichaam om het zijn werk te laten doen en niet te onderbreken met een zwaar te verteren ontbijt. Dus voor optimale energie en absorptie, zijn de ochtenden het best voor mij!

Dit zijn persoonlijke aanbevelingen. Voor gezondheid of dieet advies , gelieve een arts te bezoeken.

Wanneer geniet jij van je smoothie of sap?

photos by the green creator (c) (copyright)

2 gedachten over “Wat is het beste moment om een smoothie of sap te drinken?”

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.