Your cart

Groene Recepten Lunch & Hoofdgerecht Ontbijt & Brunch Salades

Geroosterde asperges salade met grapefruit partjes

Roasted asparagus salad with pink grapefruit
Op het moment dat asperges weer in het seizoen zijn maak ik mijn vreugde dansje. Asperges staan namelijk gelijk aan zonnige dagen. Er zijn eindeloos veel variaties mogelijk op deze gezonde groente, wat er onder ander voor zorgt dat asperges één van mijn favoriete lente groenten is. Je kunt ze grillen, blancheren, stomen, bakken of roosteren. Mijn nieuwe favoriet is om geroosterde asperges te combineren met de frisheid van grapefruit partjes, romige avocado en een vleugje nootmuskaat. Zoek je een heerlijke en eenvoudige lente salade? Dan is deze geroosterde asperges salade met grapefruit partjes iets voor jou!

Verhit de asperges nooit te lang. Niet alleen zullen er voedingsstoffen verloren gaan, maar je zult ook een hoopje pappige vezels overhouden. Zorg er dus voor dat ze hun knapperigheid behouden ongeacht hoe je ze gaat bereiden. 

Asperges bevatten best wel wat vitamine K en A.  Vitamine K draagt onder andere bij tot een normale bloedstolling en tot de instandhouding van normale botten.

Roasted asparagus salad with pink grapefruit

Eén van mijn favoriete manieren om asperges te bereiden is om ze te roosteren (mijn andere favoriete manier is stomen). De smaak is heerlijk, vol en rijk. Ik vraag me vaak af of ik eigenlijk nog wel kruiden of specerijen nodig heb om de asperges af te maken. Een paar minuten roosteren is al genoeg en als ze kwetsbaar zijn (zo dun als een potlood) is enkele minuten roosteren vaak al te veel. Dit recept is een elegante en simpele bijgerecht, voorgerecht of lunch (als je ze serveert met de soba noedels).

Chinese Geneeskunde

Wist je dat volgens de Chinese geneeskunde de voorjaar het tijd van het jaar is dat de lever het meest ontvankelijk is voor zoiets als een detox, maar ook voor het tegenovergestelde? Zorg dus een beetje extra voor je lever. Je hoeft nu niet meteen een detox te volgen, maar wat je kunt doen is bijvoorbeeld om voor iedere maaltijd 1 theelepel ongepasteuriseerde appelazijn te drinken in wat water. Ook is het raadzaam om op tijd naar bed te gaan, het liefst voor 11.00 uur (een lastige voor mij). Probeer niet te veel te eten (overeten) en eet lekker veel bladgroenten/groenten.

Roasted asparagus salad with pink grapefruit

Geroosterde asperges salade met grapefruit partjes
 
Prep time
Cook time
Total time
 
Deze geroosterde asperges salade met de frisheid van stukjes grapefruit, stukjes romige avocado en een vleugje nootmuskaat maakt dit tot de meest perfecte lente salade!
Author:
Recipe type: salade, bijgerecht, voorgerecht, lunch, makkelijk
Cuisine: veganistisch, plantaardig, vegetarisch, makkelijk, snel, suiker vrij, zuivel vrij, gezond
Serves: 2
Ingredients
  • één portie soba noedels (min of meer twee grote lepels gekookte soba noedels); in plaats daarvan kun je deze salade ook serveren met boekweit (één kopje gekookte boekweit / 100 gram)
  • één grote roze grapefruit, in partjes gesneden
  • één pak (ongeveer 560 g) verse asperges - afgespoeld en de onderkant eraf gesneden
  • één eetlepel kokosolie
  • Keltisch zeezout naar smaak
  • een klein snufje nootmuskaat (nooit teveel, dit is giftig)
  • 4 theelepels verse citroensap
  • versgemalen zwarte peper naar smaak
  • een avocado, in stukjes gesneden
  • drie eetlepels hennepzaad
Instructions
  1. Kook de soba noedels kort in kokend water (enkele minuten) en spoel tweemaal af onder koud water. Plaats de gekookte soba noedels op een bord en zet apart.
  2. Schil de grapefruit, snijd dwars in de lengte en verwijder het dunne velletje van ieder stukje. Zet opzij.
  3. Rooster de asperges enkele minuten in kokosolie in een pan (oven kan ook) totdat de asperges een beetje bruin zijn, maar nog wel knapperig. Besprenkel met zout en peper.
  4. Leg de asperges op een snijplank en snijd door de helft. Voeg ze vervolgens toe aan je bordje met de soba noedels.
  5. Voeg ook de avocado stukjes toe, de grapefruit partjes, hennepzaden en nootmuskaat. Besprenkel met citroensap en voeg wat versgemalen zwarte peper naar smaak toe. Serveer direct.

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Rate this recipe:  

Lees vorig bericht:
How to make the best Açaí Bowl
Zo maak je de beste Açaí kom

De açaí kom is waarschijnlijk één van de bekendste food trends. Eigenlijk is het gewoon een mooie smoothie gemaakt met...

Sluiten