Zuurkool (en probiotica in het algemeen) is absoluut nodig voor een goede gezondheid. Je kunt probiotica (goede bacteriën) in de vorm van supplementen kopen, maar gefermenteerde voeding is velen malen krachtiger dan probiotica supplementen en bevat bovendien vitamines, mineralen en antioxidanten. Gefermenteerde groente is dus eigenlijk de gezondste groenten. Zuurkool kennen we denk ik allemaal wel van de stamppot, maar rauwe zuurkool is wellicht minder bekend. Deze zuurkool salade is heerlijk, zelfs als je geen zuurkool liefhebber bent.

Je helpt je darmflora enorm door gefermenteerde voeding te eten en deze zuurkool salade is daar perfect voor.

Darmflora?

Een gezonde darmflora is heel erg belangrijk, omdat de opname van voedingsstoffen in je darmen begint. Eigenlijk kun je wel stellen dat alles in je darmen begint. Een (dis)balans in je hormoonhuishouding, een sterk (of zwak) immuunsysteem, wel of geen energie..…eigenlijk alles. Je zou je dus in de eerste plaats moeten richten op een gezonde darmflora voordat je je gezondheid (verder) wilt verbeteren. Het eten van voldoende gefermenteerde voeding is een manier om dat te doen.

sauerkraut

Zuurkool

Zuurkool bevat levende bacteriën, dat ervoor zorgt dat het spijsverteringsstelsel en de darmen beter werken. Als je nooit wat meer zuurkool hebt gegeten dan een paar hapjes en je hebt gevoelige darmen dan kan het zijn dat je vrij snel na het eten naar het toilet moet gaan…Dit is normaal. Heel vaak krijg ik dan mailtjes binnen van meiden die de volgende dag ineens een veel zuivere huid hebben. Want ja, ook een schone huid begint in de darmen.

De slechte bacteriën zorgen er ook voor dat de goede bacteriën worden aangevuld, maar de bacteriën moeten wel levend zijn. Bij hitte dood je de bacteriën. Het is dus belangrijk om geen zuurkool te kopen dat al verhit is geweest. Het beste is verse zuurkool.

Zuurkool bevat veel vitamine C en K. Vitamine K zorgt er onder andere voor dat calcium in onze botten terecht komt en niet in onze bloedvaten.

Elke dag een klein beetje zuurkool is al voldoende om je darmflora een handje te helpen. Je hoeft echt geen hele pak ineens op te eten. Wellicht is dat ook niet heel gezond in verband met het natrium gehalte in zuurkool wat kan leiden tot een hoge bloeddruk.

Ben jij bekend met rauwe zuurkool?