BELLICON WORKOUT TIPS

In 2016 schreef ik over mijn ervaring met mijn bellicon rebounder. Ik krijg nog steeds vragen over rebounding en mijn bellicon. Want ja, ik rebound nog steeds. En ja, ik ben er nog steeds dol op en sta achter bellicon. Maar er is één dingetje dat ik wat beter uit wil leggen: mijn bellicon workout tips. Want een bellicon workout (rebounding) is tegenwoordig veel populairder dan een paar jaar geleden en terecht als je het mij vraagt.

Ik ben niet betaald om dit artikel te schrijven, dit is mijn eigen ervaring met bellicon. Mijn eerste artikel heb ik in 2016 geschreven en in 2021 ontving (en gebruik) ik een affiliate link voor genoemde bellicon producten. 

black bellicon rebounder with beige bungees

HEALTH BOUNCE

Ik begon met rebounden door de vele beweerde gezondheidsvoordelen en begon met de zogehete health bounce. Een health bounce is wanneer je je voeten in de mat duwt zonder dat je voeten de mat verlaten. Door het zachte stuiteren kan het lymfestelsel het immuunsysteem versterken en kunnen de cellen zich ontdoen van afvalstoffen. Ik begin hier een paar minuten mee, maar ik ben er niet erg goed in en ga al snel over tot het springen.

Rebounding is niet alleen een leuke oefening, maar het is zo anders dan al het andere dat ik ooit eerder geprobeerd (op lange termijn). Verticaal bewegen in plaats van horizontaal en tegen de zwaartekracht in gaan, creëert een ”versnelling-vertragingsgevoel” dat iedere cel van top tot teen beweegt en schudt.

Voor alle gezondheidsvoordelen (met slechts een simpele health bounce), raad ik je aan om mijn eerste artikel over bellicon hier te lezen.

bottom view black bellicon rebounder with beige bungees and folded legs

BELLICON WORKOUT TIPS

Halverwege de jaren zeventig was de mini trampoline een populair indoor joggingapparaat. En eind jaren zeventig werd de rebounder een echte fitnesshype.

Wat ik zo leuk vind aan rebounding workouts, is dat het op zoveel niveaus voor mij werkt. Ik vind het dus niet alleen erg leuk en een perfecte manier om te ontstressen, maar het geeft de cellen in mijn lichaam ook meer zuurstof en er wordt meer bloed door mijn lijf gepompt.

black bellicon rebounder with beige bungees and the stability bar leaning against it

HOE WORD JE FIT OP EEN BELLICON REBOUNDER?

Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden als je op zoek bent naar een goede rebounder (bellicon) om fit mee te worden.

Duw in de mat

Ik krijg vaak de vraag of een andere (goedkopere) rebounder ook goed is. Jammer genoeg niet. Ik raad alleen een kwalitatief hoogwaardige rebounder (zoals bellicon) aan om een paar goede redenen.

Kwalitatief komt een bellicon rebounder niet eens in de buurt van een goedkopere uitvoering. En een bellicon is niet dezelfde rebounder als een trampoline voor kinderen, ook al is deze groot en misschien prijzig. Het verschil zit in de mat en weerstand (bungees).

De mat moet sterk zijn en je weer omhoog duwen in plaats van je (te veel) in de mat laten zakken (ik hoop dat dit logisch is). Wanneer je een rebounding workout doet, is het belangrijk om jezelf in de mat te duwen in plaats van je te concentreren op een hoge (misschien indrukwekkend uitziende) sprong.

Als je geen strakke mat hebt, riskeer je ook een blessure. Het is echt niet goed als je zelfs maar een beetje dichtbij de vloer komt als je op een rebounder springt. Niet alleen omdat het je flink kan verwonden, maar ook omdat het betekent dat je mat niet strak genoeg is en/of je te hoog in de lucht springt in plaats van in de mat duwt.

Wat ik zo geweldig vind aan bellicon is dat het heel gemakkelijk is om de bungees te verwisselen en de mat nog strakker te maken. De mat is van hoge kwaliteit, maar de bungees geven je een zachte bounce of juist een strakke mat om je training intenser te maken.

Als je rustig wilt beginnen en het daarna wilt opbouwen, mail me dan gerust. Ik weet veel over bungees en welke het beste bij jou (en je gezin) past.

black bellicon rebounder with beige bungees and closeup of the edge of the comfort mat

Versnelling, vertraging en zwaartekracht

Iedereen heeft te maken met een constante aantrekkingskracht. Vanaf de geboorte worden we sterker door het gevecht met de zwaartekracht aan te gaan (eerst tillen we ons hoofd op, dan gaan we zitten, kruipen, lopen). Om kracht te ontwikkelen, moeten we ons verzetten tegen de zwaartekracht. Als je op een rebounder traint, bouw je constant weerstand op met de zwaartekracht. Volg je me nog?

Ook de weerstand van de mat als je in de mat duwt (vertraging) en dan weer omhoog gaat (versnelling) maakt dit niet alleen een leuke training, maar ook een effectieve training omdat het je lichaam versterkt.

Gewichten

Ik heb gemerkt dat het doen van oefeningen op een rebounder uitdagender is dan hetzelfde op de vloer. Het is de versnelling en vertraging dat ervoor zorgt dat alle bewegingen moeilijker zijn, zelfs als ik alleen maar de health bounce doe.

Dus als ik bijvoorbeeld een simpele health bounce doe (bouncen terwijl je voeten de mat niet verlaten), en mijn armen opzij strek en ze zachtjes op en neer duw, merk ik dat dit moeilijker is dan wanneer ik dezelfde armoefening op de grond doe.

Toen ik me eenmaal meer op mijn gemak voelde, voegde ik nog meer weerstand toe aan mijn rebounder in de vorm van enkel- of polsgewichtjes en een weerstandsband. Ik zou nooit meer dan 2 kg op een rebounder gebruiken en ZEER voorzichtig zijn bij het gebruik van een weerstandsband. Ik gebruik het alleen rond mijn bovenbenen als ik squat en zachtjes mijn gewicht in de mat duw.

black bellicon rebounder with beige bungees and a light green resistance band and grey ankle weights on top

Muziek

Ik dans vaak op mijn rebounder en muziek is daarom super belangrijik. Als je je verveelt op een rebounder, kijk dan eens naar je afspeellijst en of je deze eens kunt opvrolijken.

WELKE OEFENINGEN KAN IK OP EEN REBOUNDER DOEN?

Als je begint, wees dan een beetje voorzichtig totdat je aan de ervaring gewend bent. Probeer na een week wat simpele bewegingen te proberen, zoals:

  • licht joggen
  • jumping jacks
  • hiel liften (afwisselend je hielen van de mat optillen terwijl je zachtjes op en neer veert)
  • squats (sit up and down and push into the mat, feet don’t leave the mat)

Als je je stabiel genoeg voelt om dit te doen, probeer dan wat meer uitdagende oefeningen zoals:

  • joggen
  • twists (met armen zijwaarts en omhoog zachtjes op en neer veren en draaien door je voeten van links naar rechts te bewegen)

Na een paar weken kun je tussendoor een paar hogere sprongen maken, of een been optillen en pulseren met het andere been in de mat. Je kunt ook overwegen gewichten toe te voegen, door een gewicht vast te houden of een polsgewicht te gebruiken.

Je mat (bungees) moet strak genoeg zijn zodat je niet te dicht bij de vloer komt. Zorg er ook voor dat je springt met uitgelijnde en rechte enkels voor de langdurige gezondheid van je gewrichten.

Als je hier toch wat meer hulp bij nodig hebt, dan biedt bellicon ook online trainingen aan. En vergeet tussendoor niet te dansen, dat maakt dit een leuke workout!

black bellicon rebounder with a stability bar on a grey floor with a white wall

HEB IK EEN STABILITEITSBAR/STANG NODIG?

Eén van de redenen waarom ik nog een follow-up artikel schrijf over bellicon, is de stabiliteitsbar/stang. Rebounden met een stabiliteitsbar is namelijk niet alleen voor de zwakkeren, ouderen of degenen die zich onstabiel voelen.

Dus, heb je een stabiliteitsbar nodig? Ja en nee.

Als je naar traditionele, energieke rebounding-lessen kijkt, zul je geen rebounders met een bar vinden. Die lessen worden in een hoog tempo met goede uptempo muziek (+132 BPM) gegeven. Deze lessen zijn snel en cardio-gericht, en ze zijn niet zozeer gericht op het zo hard mogelijk in de mat duwen. Dit zijn persoonlijk mijn favoriete trainingen.

Voor dat soort trainingen zou een stabiliteitsbar alleen maar in de weg zitten en de bewegingen beperken.

Wil je meer kracht creëren, dan kan een stabiliteitsbar handig zijn. Het kan je helpen om harder in de mat te duwen, het kan helpen bij zitoefeningen en je kunt pull-ups doen met een bar terwijl je zit.

Wat je wel in gedachten moet houden met een stabiliteitsbar, is je houding en buikspieren. Als je de bar vasthoudt, kan het soms voelen alsof dingen te gemakkelijk worden. Maar het kan het ook moeilijker maken om een goede houding aan te houden. Het is vrij eenvoudig om dit op te lossen. Ik houd me niet vast aan de bar als dat niet nodig is. In plaats daarvan laat ik een paar vingers op de bar rusten voor minimale ondersteuning en laat mijn lichaam de rest doen.

Ik probeer ook te voorkomen dat mijn nek/hoofd teveel naar voren beweegt. Het is ook het vermelden waard dat bij gebruik van een stabiliteitsbar de lymfestroom minder zal zijn aangezien je bovenlichaam minder beweegt.

De verstelbare stabiliteitsbar kan helpen bij het balanceren en het kan meer trainingsmogelijkheden toevoegen aan je bellicon. Het stelt je ook in staat om dieper in de mat te springen. Maar het heeft dus ook een paar beperkingen.

BELLICON BAR

Het mooie aan bellicon is dat het super eenvoudig is om de stabiliteitsbar te bevestigen en te verwijderen. Ik gebruik mijn bellicon zonder de balk en voeg het dan toe voor een paar specifieke oefeningen. Het kost me letterlijk 10 seconden om de bar toe te voegen of te verwijderen.

REBOUNDER WORKOUT TIPS

NASA deed het eerste onderzoek met een minitrampoline en concludeerde dat rebounden een effectievere en efficiëntere vorm van lichaamsbeweging is dan joggen. Maar hoe voelt het? Nogmaals, ik heb het over springen op een rebounder van goede kwaliteit, niet op een lage kwaliteit rebounder of een trampoline voor kinderen.

Ik leg altijd uit dat springen op een bellicon rebounder anders aanvoelt, afhankelijk van je doelen en je bungees.

Met een zachte mat voor een health bounce, voelt het ongelooflijk soepel aan. De health bounce voelt ontspannend aan en het is gewoon echt prettig en leuk. Ik voel soms een tintelend gevoel in mijn oksels als ik mijn armen optil en mijn polsen ontspannen van het werk achter de computer door zachtjes op en neer te veren. Ik rol mijn schouders om eventuele spanning los te laten en het voelt heel ontspannend en goed aan!

Met een strakkere mat voor fitnessdoeleinden, luister ik meestal naar goede muziek en ben ik dol op de energieke en low-impact trainingen. Ik kan mijn hartslag verhogen en ik gebruik een paar kleine gewichtjes om de trainingsintensiteit aanzienlijk te verhogen.

Met behulp van de comfort rand kan ik oefeningen zittend doen (zo moeilijk!). En ik gebruik de stabiliteitsbar om mijn benen te trainen (het helpt me om in de mat te duwen).

Het is belangrijk om te onthouden is dat een training op een rebounder een low impact training is, maar gewichtjes zullen alles veel zwaarder maken als je ze vasthoudt tijdens het springen. Gebruik dus geen zware gewichten.

Het leukste aan trainen op een bellicon is de dag na een training. Omdat het zo low impact is, zijn de effecten op de gewrichten en spieren merkbaar. De volgende dag voel ik dat ik een training heb gedaan, maar de spierpijn is anders dan na een andere training. Het is over het algemeen mild en ik ervaar geen andere pijntjes.

LAATSTE TIPS

Als je besluit een rebounder te kopen, onthoud dan dat veiligheid voorop staat. Een ongeval met een rebounder is over het algemeen niet prettig. Dat kun je voorkomen door een hoogwaardige rebounder te gebruiken en doe het rustig aan de eerste weken.

Ik heb nooit een ongeluk gehad, maar ik heb wel een tijdje bungees gebruikt die te zwak voor mijn training waren en dat is net zo gevaarlijk.

Naast het gebruik van een goede rebounder met goede bungees, is muziek misschien net zo cruciaal voor jou als voor mij. Ik kan niet springen zonder muziek. En het hoeft niet altijd hoge BPM-muziek te zijn. Probeer bijvoorbeeld eens klassieke muziek.

Voor zitoefeningen raad ik aan om de comfort rand te nemen. En als je je ook maar een beetje zorgen maakt over de ruimte, kan ik je de opvouwbare pootjes ten zeerste aanbevelen.

Je moet het zelf echt eens proberen! En nogmaals, zoals ik al zei in mijn eerste artikel: mail me gerust over de keuze van je bungees. Ik adviseer graag over bungees om je te helpen inje keuze. Als je er zeker van wilt zijn dat ik je berichten zie, stuur me dan een e-mail in plaats van een DM op Instagram.

Happy jumping!!

bronnen:

Raadpleeg altijd een arts wanneer je aan een nieuwe trainingsroutine begint.

bottom view black bellicon rebounder with beige bungees and folded legs

Alle foto’s en inhoud zijn auteursrechtelijk beschermd. Gebruik mijn foto’s en tekst niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming. Bedankt!

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.