Your cart

+Recepten Ontbijt & Brunch Smoothies, Juices & Drinks

Zelf havermelk maken

Ik kan alle soorten plantaardige melk wel waarderen. Amandelmelk, hazelnootmelk, havermelk ..... Maar de laatste tijd drink ik iets meer havermout dus heb ik mijn routine even een beetje omgegooid en dus maak ik nu in plaats van alleen amandelmelk ook mijn eigen havermelk. Ik ga je laten zien hoe ik mijn eigen romige havermelk maak met slechts twee ingrediënten: haver en water.

How to make oat milk

Er zijn een paar momenten op de dag wanneer ik graag een beetje ”melk” gebruik. Als ik een papje maak vind ik het bijvoorbeeld lekker om wat melk toe te voegen om het extra romig te maken. Maar ook smoothies met een scheutje plantaardige melk of havermelk zijn erg lekker. En laat ik mijn dagelijkse powerdrankje niet vergeten (ik laat het recept vaak op mijn Instagram stories zien), dat altijd begint met het opwarmen van amandel- of havermelk.

Dit recept is SUPER simpel, maar ik geef je toch nog even wat tips

  • Hoe meer havermout je gebruikt hoe romiger je havermelk zal zijn en hoe beter je de melk moet schudden voordat je het gebruikt
  • Een notenmelkzak of kaasdoek is een manier om je melk na het blenden te filteren en het zal je havermelk heerlijk glad maken
  • Je hebt echter geen notenmelkzak of kaasdoek nodig. Sla deze stap dan gewoon over. Blend de haver dan met water en serveer of bewaar voor later.
  • Hoe meer water je gebruikt, hoe meer je havermelk zal zijn zoals de havermelk in de winkel  aangezien deze een goede hoeveelheid water bevat
  • De restjes/pulp van je havermout hoef je niet te verspillen na het gebruik van een kaasdoek of notenmelkzak. Je kunt de pulp toevoegen aan je smoothie voor wat extra vezels, maar je kunt het ook gebruiken om bijvoorbeeld koekjes mee te maken (invriezen voor later kan ook)

How to make oat milk How to make oat milk

Dit recept is een basisrecept voor een romige havermelk. Ik gebruik 3 kopjes water (750 ml tot 1000 ml) voor deze havermelk, maar het beste is om dit te proberen en meer water toe te voegen zodat je de smaak en dikte krijgt die je lekker vindt. Ik heb gemerkt dat dit best persoonlijk kan zijn.

Zelfgemaakte plantaardige melk is makkelijk, snel en leuk om te maken en je zult ook wat geld besparen. Je hebt slechts 2 ingrediënten nodig.

Ik vind het fijn als mijn havermelk geheel ongezoet is, zodat ik het in alle recepten (zoet of hartig) kan gebruiken. Ik geef dus de voorkeur aan een neutrale havermelk, maar als je liever een wat zoetere havermelk wilt voel je dan vrij om zoete ingrediënten toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld een dadel toevoegen wanneer je de havermout blend. Als de havermelk eenmaal klaar is voeg ik soms een beetje kaneel, vanille en/of een vleugje gemalen kruidnagel toe.

Wat is jouw favoriete plantaardige melk?

How to make oat milk

Print
clock clock icon cutlery cutlery icon flag flag icon folder folder icon instagram instagram icon pinterest pinterest icon facebook facebook icon print print icon squares squares icon
How to make oat milk

Zelf havermelk maken

  • Author: The Green Creator
  • Cook Time: 10 mins
  • Total Time: 10 mins
  • Yield: 1 liter 1x
  • Category: melk, snack, ontbijt, havermelk
  • Cuisine: plantaardig, vegan

Description

Een makkelijk en heerlijke basisrecept om zelf plantaardige ”melk” te maken. Deze havermelk is rijk en romig en kan met of zonder een kaasdoek of notenmelkzak gemaakt worden.


Scale

Ingredients

  • 1 kop havermout (100 g)
  • 34 kopjes water (750 ml – 1 liter), afhankelijk van hoe dik en romig je de melk wilt maken

Instructions

  1. Week de haver een nachtje in wat water of week de haver 20 minuten in warm water. Dit is niet nodig. Als je haast hebt, sla het weken dan over.
  2. Na het weken spoel je de haver af. Voeg de haver met 3 tot 4 kopjes water (750 ml tot 1 liter) in een blender toe. Blend enkele seconden.
  3. Serveer/bewaar de melk of giet de melk door een kaasdoek, een zeef of een notenmelkzak.
  4. Bewaar in een fles in de koelkast voor maximaal 5 dagen.

 

You Might Also Like

10 Comments

  • Reply
    Jacoline
    oktober 4, 2017 at 11:24 am

    Ziet er super lekker uit! Zou een schone panty of zakdoek ook gaan i.p.v. de kaasdoek? Net je site ontdekt en ben super enthousiast. Ik blijf zeker terugkomen 😉

    • Reply
      Bianca
      oktober 4, 2017 at 12:19 pm

      Hi Jacoline en welkom! 🙂 Wat leuk! Ik hoop dat je veel inspiratie kunt opdoen hier 🙂
      Ja, dat moet zeker ook goed werken. Een zakdoek is misschien wel iets te dicht op elkaar geweven, maar zeker het proberen waard.
      Liefs,
      Bianca

  • Reply
    Else
    februari 27, 2020 at 8:56 am

    Wat leuk dat ik dit recept gevonden hebt.
    Ik wil het gebruiken om gouden melk te maken, met o.a.kurkuma.
    Dank je wel!

    • Reply
      Bianca
      februari 28, 2020 at 3:29 pm

      Hi Else,
      Oh wat leuk! Daar heb ik recentelijk ook een recept voor gemaakt. 🙂

  • Reply
    Otte
    mei 18, 2020 at 1:01 pm

    Leuk recept! Ik heb nog wel een vraag: na het weken zeef je het water eruit. Wat is het nut hiervan? Aangezien je hierna weer water toevoegt.

    • Reply
      Bianca
      mei 18, 2020 at 1:13 pm

      Hi Otte,

      Dank je wel:)

      Persoonlijk vind ik de smaak dan wat romiger.

      Anderen vinden het ook fijn om havermout te weken omdat dan het gehalte aan fytinezuur iets lager is. Fytinezuur wordt gezien als een ”anti-nutriënt” omdat het de opname van mineralen zoals ijzer, zink, magnesium en calcium kan verhinderen. Ik weet echter niet in hoeverre dit waar is. Persoonlijk vind ik het geen probleem om fytinezuur binnen te krijgen aangezien mijn dieet veelzijdig is en ik dus niet denk dat ik een tekort op zal open door het binnenkrijgen van fytinezuur.

      Kortom, voor dit recept is het voor de smaak. Ik vind havermelk dan wat romiger en lekkerder smaken.

      Hopelijk helpt dit 🙂

      Liefs,
      Bianca

  • Reply
    Otte
    mei 18, 2020 at 1:08 pm

    Hoi Bianca, Leuk recept en mooi filmpje! Ik heb nog wel een vraag: na het weken zeef je het water eruit. Wat is het doel hiervan? Aangezien je erna weer water toevoegt.

    • Reply
      Bianca
      mei 23, 2020 at 2:06 pm

      Hi Otte,

      Dank je wel:)

      Persoonlijk vind ik de smaak dan wat romiger.

      Anderen vinden het ook fijn om havermout te weken omdat dan het gehalte aan fytinezuur iets lager is. Fytinezuur wordt gezien als een ”anti-nutriënt” omdat het de opname van mineralen zoals ijzer, zink, magnesium en calcium kan verhinderen. Ik weet echter niet in hoeverre dit waar is. Persoonlijk vind ik het geen probleem om fytinezuur binnen te krijgen aangezien mijn dieet veelzijdig is en ik dus niet denk dat ik een tekort op zal open door het binnenkrijgen van fytinezuur.

      Kortom, voor dit recept is het voor de smaak. Ik vind havermelk dan wat romiger en lekkerder smaken.

      Hopelijk helpt dit 🙂

      Liefs,
      Bianca

  • Reply
    Wil
    oktober 9, 2020 at 9:23 pm

    Ik heb heerlijke yoghurt gemaakt met deze melk. Maar de melk koken en er dan havermoutpap v maken lukt mij nog niet. Als je de melk aan de kook brengt wordt het dik. En smaakt het naar gekookt meel. Ik heb al 500 ml water toegevoegd maar dan is de smaak weg en is het waterig. Wat kan ik doen.

    • Reply
      Bianca
      oktober 16, 2020 at 3:17 pm

      Hi Wil,

      Dank je wel voor de feedback! Ik heb zelf gemerkt dat ik het niet te warm moet opwarmen en dan is het nog heerlijk.

      Heb je dat al eens geprobeerd?

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Read previous post:
Chunky Tomato Red Pepper Salsa
Grove Tomaten Rode Paprika Salsa

Als er iets is waar ik in de zomer geen genoeg van kan krijgen, dan zijn het wel tomaten.  Vooral...

Close