Wat je echt nodig hebt voor voedselfotografie

In voedselfotografie is je camera belangrijk, maar de duurste camera is geen garantie voor mooie foto's. Er is veel meer om rekening mee te houden.Ik heb een bepaalde uitrusting waar ik niet zonder kan als het gaat om voedselfotografie en in dit artikel vertel ik je daar meer over.

Er zijn een aantal voedselfotografie benodigdheden waar ik niet zonder kan en dan heb ik het niet over voedselfotografie styling props. Deze essentiële benodigdheden maken mijn werk gemakkelijker. Ze stellen me in staat in verschillende situaties te werken waar ik zo efficiënt mogelijk kan zijn door ruimte te besparen en misschien zelfs wat geld. Er is zoveel meer in voedselfotografie dan alleen het eten zelf, de props en styling.

Camera

Alhoewel we tegenwoordig allemaal een foto kunnen maken met onze telefoon, is een spiegelreflexcamera hetgeen waar je (uiteindelijk) mee wilt fotograferen. Dit is naar mijn mening dus een absolute must. Natuurlijk zullen velen zeggen dat je geen spiegelreflexcamera nodig hebt om een voedselfotograaf te zijn en dat klopt. Maar als je in verschillende licht situaties wilt fotograferen, controle wilt hebben over de scherptediepte, haarscherpe foto’s met een hoge resolutie wilt maken en dat perfecte bokeh effect wilt bereiken dan is een spiegelreflexcamera de investering waard.

Welke camera is het beste voor voedselfotografie? De camera zelf (ook wel body genoemd) kan ofwel een full frame of cropped sensor zijn en het hangt van je budget/ wensen af welke camera het beste voor jou is. Je hebt geen full frame body nodig (vooral als je net begint). Een wat ”goedkopere” body met een cropped sensor maakt ook prachtige foto’s. Ik heb zelf jaren met de Canon EOS 70D foto’s gemaakt (volgens mij is dat opgevolgd door de Canon EOS 80D) totdat ik overstapte op de full frame Canon EOS 5D Mark IV. Beiden maken prachtige foto’s, maar de prijzen zijn behoorlijk verschillend.

Camera lenzen

Ik vind persoonlijk dat je het grootste gedeelte van je budget aan camera lenzen zou moeten besteden. Je zult wellicht na verloop van tijd van camera (body) veranderen , maar camera lenzen zijn een investering op de lange termijn.

Als je een beperkt budget hebt, denk ik dat het een goed idee is om wat geld te besparen door een cropped sensor / goedkopere camera body te kopen met een goede kwaliteit lens. Een lens kan je voedselfotografie echt naar een hoger niveau tillen. In voedselfotografie zijn er een paar lenzen die veel gebruikt worden door een goede hoeveelheid professionele voedselfotografen. Welke lens het beste voor jou is hangt af van je eigen stijl en budget.

Bijna al mijn lenzen zijn compacte, vaste (fixed) lenzen. Vast betekent dat de lens niet kan in- of uitzoomen. Als ik met een vaste lens fotografeer verplaats ik mezelf dus steeds fysiek dichterbij/verder van de set om de juiste foto te maken. Het voordeel van vaste lenzen is dat ze kleiner, goedkoper, sneller en soms ook van betere kwaliteit kunnen zijn dan zoomlenzen. De meeste vaste lenzen hebben een mooi groter diafragma, wat een betere controle geeft over de scherptediepte.

Ik zou een volledig artikel kunnen schrijven over het verschil in camera’s en lenzen voor zowel een cropped sensor als een full frame sensor, maar in dit artikel deel ik met je wat ik voorheen heb gebruikt en wat ik momenteel gebruik.

Voor de Canon EOS 70D/ 80D:

  • De Canon EF-S 60mm – f/2.8 macro lens. Ik heb deze lens heel vaak gebruikt (niet alleen voor close-ups). Deze lens is geweldig voor mooie scherpe foto’s. Dit is een geweldige macrolens voor een cropped sensor, zoals de Canon 70D/80D.
  • De Canon EF 50mm – f/1.4 lens voor vooral overhead foto’s. Deze lens is geweldig voor zowel een cropped sensor als een full frame sensor.

Momenteel voor de Canon EOS 5D Mark IV:

  • Mijn favoriete lens is de Canon 100mm f/2.8 macro lens. Ik gebruik een macrolens voor close-upfoto’s om details vast te leggen. Het is ook een geweldige lens voor een 45- graden hoek foto. Ik gebruik mijn macro lens het meest omdat ik gek ben op de super heldere kwaliteit van deze lens. De lens is razend populair onder voedselfotografen omdat het zo een goede lens is voor zowel close-ups als foto’s van een afstand genomen. De brandpuntsafstand zorgt ervoor dat de achtergrond mooi vaag is en geeft een zijdeachtig, zachte bokeh effect.
  • De Canon 50mm f/1.4 is een lens waar ik echt van hou. Het is in de loop van de tijd mijn standaard lens voor voedselfotografie geworden. Het fijne aan deze lens is dat het verkrijgbaar is met drie totaal verschillende prijskaartjes. De drie versies voor Canon zijn de f/1.2, f/1.4 en de f/1.8. Ik gebruik de f/1.4 versie en ik ben er dol op. Dit is de lens die ik bijna standaard gebruik bij overhead foto’s.
  • De Canon 24-70mm f/2.8L zoom lens is een geweldige all-round lens (geen vaste lens). Het is een beest van een lens en er is bijna niets dat deze lens niet kan doen. Van reisfotografie, portretten, voedselfotografie, grote overhead set-ups … noem het maar op. Hoewel deze lens (net als de 100mm macrolens) met een prijskaartje komt, is het de investering waard.

Licht

Goed licht is essentieel voor voedselfotografen. Zonder goed licht sta je (zelfs met de duurste apparatuur) met lege handen op je set. In voedselfotografie zijn er een paar manieren om mooi licht te creëren, zoals natuurlijk buitenlicht en kunstlicht. Ik vind het fijn om te fotograferen met natuurlijk licht en het is (bijna) helemaal gratis. Afhankelijk van je lichtsituatie, hoef je het licht alleen maar te temmen en te manipuleren met een diffuser. Dit is eenvoudig en niet duur. Wanneer licht bijvoorbeeld door een raam naar binnen komt, kun je een semi-transparant wit gordijn over het raam gebruiken om het licht te verzachten. Je kunt ook het raam met wit bakpapier bedekken om hetzelfde effect te creëren. Wolken zijn ook geweldige (gratis) licht diffusers. Je kunt natuurlijk ook gewoon diffusers kopen die het licht gelijkmatig zullen verspreiden.
Als je de diffuser tussen je lichtbron en het eten plaatst, creëer je een zachtere en minder felle licht. Dus denk aan een diffuser als een manier om indirect licht te creëren. Het voorkomt rare highlights, ongelijke schaduwen en het zorgt ervoor dat het eten er niet zo hard uitziet. Het is belangrijk om hier over na te denken en wellicht te investeren in een soort van diffuser, aangezien perfect licht de heilige graal is in voedselfotografie.

Reflector

Een must-have voor voedselfotografie is een witte of zwarte bounce board of reflector. Hiermee heb je controle over je lichtbron door het licht terug in je scène te laten kaatsen en eventuele donkere schaduwen weg te nemen. Je kunt verschillende materialen gebruiken als een reflector, zoals een wit stuk piepschuim. Je kunt dit in bijna elke hobbywinkel kopen en het is super handig om te hebben. Ik gebruik soms een (tweede) diffuser om het licht terug te laten kaatsen, maar je hebt dan wel een standaard en een klem nodig om de reflectoren op hun plaats te houden (ze kunnen niet zelf rechtop blijven staan) of je moet het zelf vasthouden. Als je meer schaduwen wilt toevoegen, dan kun je een zwarte reflector/schuimplaat gebruiken om het licht in je set-up weg te nemen.

Hieronder is een voorbeeld van een foto met en zonder het gebruik van een witte reflector aan de onderkant van de foto.

Food Photography Gear Essentials

Statief

Hoewel er best wel wat voedselfotografen zijn die zonder een statief (tripod) werken, geloof ik dat een statief erg belangrijk is. Ik voel me altijd wat beperkter wanneer ik zonder een statief werk.
Een statief geeft je ten eerste wat meer vrijheid om je scène te stylen. Zodra je een goede hoek hebt ingesteld, kun je aan de slag gaan met het stylen en het eten verplaatsen en perfectioneren. In voedselfotografie draait het er tenslotte allemaal om dat het eten er goed uitziet.
De tweede reden waarom ik van mijn statief hou, is dat ik super scherpe foto’s kan maken zonder mijn sluitertijd of ISO aan te passen wanneer ik foto’s maak bij weinig licht of wanneer ik uit de hand fotografeer (waarbij er altijd een beweging ontstaat dat kan leiden tot wazige foto’s). Met een statief kan ik foto’s maken met prachtig indirect licht terwijl ik mijn camera instelling gewoon op ISO 100 kan laten staan (om ruis te voorkomen). Ook kan ik dan de f-stop instellen die ik nodig heb voor mijn foto zonder dat ik me dan zorgen hoef te maken over mijn sluitertijd. Je kunt dan namelijk een super lage sluitertijd instellen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over onscherpe foto’s. Je begrijpt al wat ik bedoel: een statief is essentieel. Zorg ervoor dat je een goed stabiele statief gebruikt, vooral als je camera zwaar is. Een goedkopere statief kan een beetje wankel zijn en je wilt natuurlijk niet dat je statief met je dure camera omvalt.

Remote control

Samen met een statief is een echte must-have in mijn cameratas een afstandsbediening (remote control). Als je met een erg lange sluitertijd fotografeert is het belangrijk om ieder mogelijke beweging te vermijden om een scherpe foto te maken. In deze situaties is het belangrijk om stil te staan (vloeren kunnen bewegen als je beweegt of wegloopt) en raak de camera niet aan. Zelfs als je op de ontspanknop drukt, kan de camera bewegen. De beste manier om dan een foto te maken is via een afstandsbediening. Hiermee kun je ook flexibeler zijn in het stylen en fotograferen van je set. Een afstandsbediening is ook ideaal als je bijvoorbeeld een foto wilt maken met je handen in de set-up.

Al met al zorgen een afstandsbediening en een statief ervoor dat je foto’s niet wazig zijn terwijl je veel meer flexibiliteit hebt om met je scène en f-stop te spelen terwijl je de ISO waarde zo laag mogelijk kunt houden zonder te worden beperkt door een hogere sluitertijd.

Bewerkingsprogramma

Als laatste, maar minstens even belangrijk: het bewerken van foto’s. Hierover valt veel te zeggen. Een bewerkingsprogramma kan een goede foto verbeteren. Foto’s bewerken is namelijk een belangrijk onderdeel in voedselfotografie. Met een bewerkingsprogramma zoals Lightroom kun je een foto meer tot zijn recht laten komen, een bepaalde consistente look creëren (bijvoorbeeld voor Instagram) en bepaalde kleuren terughalen die tijdens het fotograferen verloren zijn gegaan. Je kunt het groen in kruiden naar voren brengen of juist het tegenovergestelde doen. Lightroom kan ook spetters, kruimels en andere kleine foutjes verwijderen die je tijdens het fotograferen niet hebt opgemerkt. Lightroom is als magie voor voedselfotografie. In tegenstelling tot bijvoorbeeld portretfotografie, is het bij het fotograferen van eten wat meer geaccepteerd om een foto (voornamelijk in kleur) te manipuleren.

Lightroom is ook een goede bewerkingsprogramma om de witbalans in een foto te corrigeren, de highlights naar beneden te halen en contrast te creëren. Ook kun je een preset gebruiken om het bewerken te versnellen. Ik gebruik graag mijn eigen gemaakte preset of de Porta Pushed preset van Mastin Labs.

Hieronder zie je een voorbeeld van een foto met een blauw onderwerp en een blauwe tint. Ik vond het eindresultaat erg saai. Het licht was gemiddeld goed, de styling was zoals ik voor ogen had, maar ik kon de foto niet naar een hoger niveau tillen tijdens het fotograferen. Na een snelle bewerking in Lightroom kon ik echter het resultaat creëren dat ik in gedachten had: licht, helder en een rijke lichtblauwe kleur.

Food Photography Gear Essentials

Ik hoop dat met deze tips voedselfotografie wat minder intimiderend voor je is geworden. Voor mij heeft bovenstaande een wereld van verschil gemaakt. Het stelde me in staat om mijn eigen stijl te vinden en op de best mogelijke manier met licht te werken. Veel succes en veel plezier met voedselfotografie!

Als je vragen of tips hebt laat het me dan weten via Instagram, reageer hieronder of schuif gezellig aan bij mijn Facebook-groep ”The Green Creator – We Love Food Photography (Nederlands en Engels)” waar gelijkgestemden voedselfotografen hun tips en kennis delen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.