Your cart

+Artikelen Levensstijl

Waarom ik magnesium spray

Laat ik er geen doekjes om winden, tenzij je super bewust bent van je magnesium inname, weet je niet zeker of je een tekort aan magnesium in je lichaam hebt.

Magnesium

Magnesium is één van de meest voorkomende mineralen op aarde, en het is de vierde meest voorkomende mineraal in het lichaam. Magnesium is noodzakelijk voor meer dan 300 processen in het lichaam. 300! Magnesium is van groot belang voor ons lichaam.(bron)

Juiste magnesium verhoudingen zijn belangrijk voor het lichaam om calcium op de juiste manier te kunnen gebruiken in onze cellen. Magnesium is bovendien belangrijk voor de gezondheid van de botten, helpt om de bloeddruk normaal te houden, bevordert een goede nachtrust en is goed voor de spierkracht.

Waarom hebben de meesten van ons een magnesium tekort?

Er zijn enkele reden waarom de meesten van ons een tekort aan magnesium hebben. Allereerst is het grond tegenwoordig niet meer zo rijk, en breekt het de natuurlijk aanwezige magnesium af. Water was ooit een goede bron van magnesium, maar tegenwoordig zorgt de fluoride in drinkwater dat het zich met magnesium bindt, waardoor een vrijwel onoplosbare minerale stof ontstaat die uiteindelijk afgezet wordt in de botten. Water zou een uitstekende bron van magnesium kunnen zijn, als het bijvoorbeeld afkomstig is uit diep bronwater. Daarnaast bevatten vele flessen mineraalwater vrij weinig magnesium, een te hoge concentratie calcium of beiden.

Het volgende is ook niet erg behulpzaam en kan een rol spelen bij het ontwikkelen van een magnesium tekort:

  • Het drinken van koffie
  • Geraffineerde suikers
  • Het eten van bewerkt voedsel
  • Het drinken van alcohol
  • Eten en/of drinken van voeding uit een uitgeputte bodem
  • Het eten van voedingsmiddelen met een hoog fytinezuur
  • Zweten door sporten of enig andere oorzaak
  • Stress

Als je sport, vaak last hebt van spierkrampen of vaak hoofdpijn hebt, denk dan aan je magnesium inname.

Waarom is magnesium zo belangrijk?

Magnesium is essentieel voor honderden functies in het lichaam, maar is met name belangrijk voor:

  • Verhoogt de biologische beschikbaarheid van calcium
  • Bevordert een goede zenuwfunctie
  • Bevordert een goede nachtrust (spiersamentrekking en ontspanning)
  • Bevordert de gezondheid van het hart
  • Verlicht spierkrampen en spasmen

(bron)

Heb jij een tekort?

Het lijkt erop dat meer dan 80% van de volwassenen tegenwoordig een tekort heeft. Daarnaast zijn bloedtesten relatief ineffectief om een magnesium tekort aan te tonen, want minder dan 1% van het magnesium zit in het bloed.

Een laag magnesium gehalte kun je vaak alleen maar achterhalen door naar de symptomen te kijken. De volgende symptomen kunnen een laag magnesium gehalte aan geven:

  • Het niet kunnen slapen of slapeloosheid
  • Prikkelbaarheid
  • Mentale stoornissen
  • Spierpijn of spasmen
  • Hoofdpijn
  • Hartkloppingen
  • Ongewone vermoeidheid
  • Concentratieproblemen
  • Slechte korte termijn geheugen
  • Slechte coördinatie

(bron)

Hoe krijg je genoeg magnesium binnen?

Helaas, het is niet zo eenvoudig als het wegslikken van een een pil om je magnesium tekort op te heffen.

Een aantal lastige feiten:

  • Magnesium wordt vaak niet goed genoeg geabsorbeerd door ons spijsverteringskanaal, en is nog moeilijker te absorberen als je een tekort of een laag gehalte aan vitamine D hebt of bijvoorbeeld geen goede darmbacteriën hebt.
  • De meeste voedingsmiddelen zijn ontdaan van hun natuurlijke magnesium.
  • Ons water bevat nauwelijks tot geen magnesium.

Dus hoe krijg je genoeg magnesium binnen?

  • Groene bladgroenten, kelp en vooral brandnetel zijn goede bronnen van magnesium. Echter, als je een tekort hebt, zal het erg moeilijk zijn om je magnesium niveau voldoende te verhogen door middel van voeding alleen.
  • Spray! De beste manier om je lichaam van magnesium te voorzien is door magnesium op te laten nemen door de huid. Dit is niet alleen de veiligste manier, omdat het lichaam alleen gebruikt wat het nodig heeft, maar ook de meest effectieve (en goedkope!) manier. Het hoeft niet via de spijsvertering en hoeft ook niet de nieren te passeren en kan zo sneller het bloed en weefsels van het lichaam binnendringen.

Het is belangrijk om het langzaamaan op te bouwen en verder naar een hogere dosis toe te werken. Als je direct met een hoge doses begint, zal het niet volledig worden geabsorbeerd en dat is zonde.

Ik gebruik dagelijks magnesium op mijn huid in de vorm van een spray met magnesium olie. Ik bespaar hiermee een hoop geld, want ik maak deze ook nog eens zelf. 

Voordat ik mijn bed induik, spray ik magnesium olie op mijn oksels, achter mijn knie (knieholte) en in de binnenkant van mijn ellebogen. Ik gebruik 10-20 sprays per dag. Het zal iets tintelen op je huid de eerste paar keer, maar dit is normaal. Dit verdwijnt vanzelf als je het langer gaat gebruiken. Spuit nooit op de huid dat net geschoren is….

Je kunt de olie laten intrekken in de huid of na ongeveer 20-30 minuten afspoelen. Als ik de spray in de ochtend wil gebruiken, doe ik dat meestal na een douche en ik wacht dan 15 minuten (na de spray) met het gebruik van kokosolie of enig andere olie ter hydratatie.

Gebruik jij magnesium? Heb jij al de voordelen opgemerkt?

–>Hier kun je lezen hoe ik zelf heel eenvoudig mijn eigen magnesium spray maak<–

 

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

Lees vorig bericht:
Mijn favoriete gezonde alternatieven

Ik heb het al eerder gezegd en ik zeg het nogmaals, gezond eten betekent niet dat je je favoriete eten...

Sluiten