Your cart

+Artikelen Levensstijl Reizen

Tips voor een gezonde zomer vakantie

healthy summer

Of je nu op reis gaat deze zomer of niet, het vakantie seizoen is altijd een strijd als het gaat om gezond eten. We hebben een ander ritme en gezonde gewoonten lijken ineens moeilijker te handhaven. Ik ben altijd super enthousiast als ik weer op reis ga, maar was ook altijd een beetje gestrest over mijn voeding keuzes. Gelukkig ben ik er in de afgelopen jaren in geslaagd om gezond en relaxed op reis te gaan.  Ik deel vandaag mijn top tips met jullie, zodat je je gezond en gelukkig tijdens je vakantie kunt voelen, maar je ook weer net zo energiek zult voelen als je terug naar huis gaat. Het zou toch zonde zijn om je vakantie te verpesten door zoiets leuks als voeding!

Wees voorbereid

Als je niet voorbereidt bent, bereid je dan voor om te falen. Dat is wat ze zeggen, toch? Nou, het is waar. Hoewel HappyCow geweldig is, zorg ik er altijd voor dat ik voorbereid ben. Te vaak was er namelijk geen tijd om de gezonde plek te vinden, was een restaurant gesloten of voldeed de plek niet aan de verwachtingen. Dus neem ik eigenlijk mijn eigen eten met me mee. Gezonde (rauwe) crackers, boekweit, amandelpasta, tahin, noten, gedroogde vruchten en plantaardige energie repen. Dit bespaart je behoorlijk wat stress! Ook snacks zijn zeer belangrijk voor mij op reis, zoals gedroogd fruit, vers fruit (lokaal te kopen) en energie snacks heb ik altijd in mijn tas. Als ik weet dat een restaurant niet volledig gezond zal zijn, eet ik altijd een kleine maaltijd voordat ik uitga, zodat ik niet hongerig hoef te kijken naar anderen etende mensen om me heen. Normaal gesproken, zijn restaurants zeer bereid om mee te denken (werken) en heb ik tot nu toe nauwelijks problemen ondervonden.

De problemen die ik heb zijn op feestjes en zomer barbecues. Voor dit soort gelegenheden, heb ik altijd een volledige maaltijd voordat ik het huis verlaat.
healthy holiday

Snacks zijn belangrijk

Als ik reis zijn snacks heel belangrijk voor mij. Ik hou van wandelen en het verkennen van de omgeving. Als ik op reis was is het iets te vaak gebeurd dat ik in ”the middle of nowhere” was, zonder voedsel en alleen maar snackbars om me heen. Snacks zijn dan ideaal. Deze kun je heel makkelijk zelf maken of vooraf kopen. Ik heb er altijd één of twee in mijn handbagage/tas om te snacken wanneer ik hongerig begin te worden. Energie bars/ballen zijn heerlijk, maar ook gedroogde vruchten, noten en zaden zijn heerlijk. Soms maak ik een mix door noten, zaden, goji bessen, rozijnen, cacao nibs en gedroogd fruit te mengen en dit neem ik mee in kleine hersluitbare zakjes. Natuurlijk is vers fruit ook een perfecte optie en bananen, appels en peren zijn super handig om mee te nemen.

Doe een beetje onderzoek

Je hoeft niet uren achter je laptop te zoeken naar eettentjes, maar ga voordat je weggaat even online na wat er in de buurt is. Kijk even op HappyCow of kijk op Google maps of er in de buurt marktjes of gezonde(re) (vegan) winkeltjes zijn. Het werkt voor mij echter altijd beter om op de locatie zelf te verkennen wat er is. Vraag ook altijd indien mogelijk aan de locals waar je (gezond) kunt eten. Dit is erg handig en heeft me op leuke plekjes gebracht!

‘’Hebben jullie ook vegan food? Ja hoor, kom maar binnen we hebben vis’’

Vooral wanneer je buiten Europa gaat reizen kan het gebeuren dat de lokale bevolking je echt niet begrijpt. Voor dit soort situaties zou ik je aanraden om de vertaling op te zoeken van woorden zoals allergisch, vlees, eieren en zuivel. Ik doe dit pas sinds een jaar, gewoon omdat ik zo gefrustreerd werd van de taalbarrière.

healthy summer

Het ontbijt is makkelijk

Maak van je ontbijt de beste maaltijd van de dag. De meesten van ons gaan niet uit eten in de ochtend, dus maak hier gebruik van. Zorg ervoor dat je veel vers fruit hebt gekocht, zodat je makkelijk je eigen fruit ontbijt kunt maken. Voor reizen langer dan een week neem ik zelfs mijn reis blender met mij mee om smoothies te maken. Geniet van deze gezonde ochtend gewoonte. Als ik eenmaal aankom op mijn bestemming koop ik meestal wat noten, spinazie, citroenen, bananen en een selectie van bessen op de lokale markt of supermarkt en blend ze met een superfood (groene poeder) in de blender voor een geweldig ontbijt. Ook ga ik altijd direct op zoek naar verse citroenen, zodat ik mijn dag goed kan beginnen net zoals thuis met vers citroen water!

healthy summer

Hydratatie

Maak niet dezelfde fout die ik jaren geleden maakte. Ik besloot minder water te drinken om het gedoe van het zoeken naar een (schoon) toilet te vermijden. Doe dit niet. Zorg voor voldoende hydratatie en zelfs meer dan normaal in een warmer klimaat. Het zal je meer energie geven, het voorkomt onnodige trek en het houdt je huid stralend.

Kokos olie

Ik heb altijd kokos olie bij me. Je moet even een manier vinden wat het beste werkt (qua vervoeren), omdat kokosolie echt enorm makkelijk en snel kan smelten! Ik wikkelde de olie altijd in veel kleine zakjes, maar heb uiteindelijk een pot gevonden die niet lekt. Kokosolie is zeer geschikt voor olie spoelen (blijf lekker ontgiften ook als je op reis bent), als een vochtinbrengende crème, zonnebrand, huidverzorging, make up remover, haarverzorging, om te koken, in salades of je kunt het toevoegen aan je smoothie voor energie en het reinigen van je lichaam. Over ontgiften gesproken? Je neemt toch wel je droogborstel mee, he?

Ontdek

Maak gebruik van de mogelijkheid dat je (meer) tijd hebt om je omgeving te verkennen en meer te bewegen. Bewegen (in mijn geval lopen) tijdens mijn reizen is zo ontzettend leuk! Tijdens het verkennen van de prachtige omgeving heb je vaak niet eens door dat je zoveel beweegt! Meestal kom ik hier pas achter als ik op mijn bed plof die avond en mijn voeten pijn doen of wanneer ik een kijkje neem op mijn stappenteller (meer daarover hier). Zit dus niet de hele dag stil, maar beweeg, ontdek en maak mooie herinneringen!

healthy summer

Mijn essentials

  • Een reis blender voor langere reizen
  • Producten voor in de blender zoals noten en zaden, acai poeder, chia zaden en groene poeder
  • Energie bars / ballen
  • Gezonde crackers
  • Kokos olie
  • Snacks, een zelfgemaakte trail mix of gekochte gezonde snacks zoals zaden, snackbars of crackers iets dat je altijd in je handtas bij je kunt hebben
  • Boekweit en quinoa voor langere reizen
  • Een lunchpakket voor de reisdag
  • Een lijst van top gezonde plaatsen om te eten / drinken
  • Een fles water (van glas)
  • Kruiden theezakjes voor langere reizen

Ik hoop dat je een heerlijke vakantie hebt waar je kunt genieten van gezonde voeding zonder al te veel zorgen over je gezondheid. Je kunt hier en hier meer lezen over mijn reizen.
healthy summer

photos and text by the green creator (c) (copyright) / instagram The Green Creator

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply
    Fanny
    augustus 6, 2015 at 10:53 am

    Welke pot gebruik je om je kokosolie in mee te nemen?

  • Reply
    Diana
    augustus 14, 2015 at 1:11 pm

    Welke reis blender gebruik jij?

  • Reply
    Diana
    augustus 14, 2015 at 1:13 pm

    Welk merk reis blender gebruik jij?

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Read previous post:
onions
Waarom ik rauwe uien eet

Bij het schrijven van mijn artikel over wat te eten voor gezond haar, kwam ik tot de conclusie dat ik...

Close