10 tips voor een betere nachtrust

Je kunt eigenlijk niet op je best zijn zonder een goede nachtrust. In dit artikel behandel ik mijn 10 tips voor een betere nachtrust.

This article is also available in English:

English

{dit artikel bevat affiliatie links}

Een goede nachtrust overslaan is niet alleen een slecht idee voor de voor de hand liggende redenen, zoals een gebrek aan energie en focus. Slechte slaap wordt ook geassocieerd met verhoogde stressgevoeligheid, een verminderde kwaliteit van leven, emotionele stress, stemmingsstoornissen en andere psychische problemen (bron).

Hier zijn mijn 10 beste tips voor een heerlijke nachtrust, geheel natuurlijk.

Dim de lichten

Dit kan lastig zijn. Voor mij in ieder geval wel, want ik check graag nog even mijn e-mail vlak voordat ik naar bed ga, of zelfs wanneer ik in bed lig. Fout! Laptop, mobiele apparaten en ander fel licht kun je het beste dimmen of uitschakelen. Staren naar een fel scherm is voor de hersenen zeer stimulerend en maakt het moeilijk om te ontspannen als je probeert te slapen. Probeer, zo vroeg als je kunt, te ontspannen zonder elektronica. Ik draag ook een blauw licht filter bril om sneller in slaap te vallen en dieper te slapen.

Creëer een avond routine

Ons lichaam doet het goed als we ons aan een routine houden. Het is heel belangrijk om een ​​persoonlijk vaste slaap routine te creëren. Ja, dat betekent inderdaad dat je elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed gaat. Je lichaam zal zich snel aan je routine aanpassen en zal vanzelf ontspannen op bepaalde tijden.

Kruiden

Kruiden kunnen een geweldige holistische werking hebben op ons lichaam. Bepaalde kruiden kunnen helpen om je lichaam beter te laten ontspannen. Kamille thee of valeriaan thee is heerlijk ontspannend en kan helpen om beter te slapen. Van alle kruiden is valeriaan één van de beste kruiden om beter te slapen. Het verbetert de diepe slaap, je valt sneller in slaap en ook de kwaliteit van de slaap kan verbeteren.

Magnesium en calcium

Magnesium en calcium zijn beiden super slaap boosters. Je kunt er hier meer over lezen.

Aromatherapie

Afgelopen zomer kocht ik een flesje lavendel olie en besloot om het eens te proberen, aromatherapie. De zomer was best een warme zomer en de temperaturen daalde in de nacht gewoon niet. De slaapkamer leek maar niet af te koelen en ik kon gewoon niet makkelijk meer in slaap vallen. Lavendel hielp me destijds om te ontspannen en me geen zorgen te maken over het gebrek aan slaap of de hitte. Het is een goedkope en een niet toxische manier om in slaap te vallen. Gebruik wel een spray met echte lavendel en spray het op je kussen of deken vlak voor het slapengaan.

Adem

Als je je echt gestrest voelt en je kunt maar niet ontspannen, dan kan het helpen om een ​​aantal diepe ademhalingen te doen. Je gaat ”uit je hoofd” en ”in je lichaam” (buik). Dit werkt geweldig (op ieder moment van de dag) om te ontspannen. Diepe buik ademhalingen zijn geweldig om de zenuwstelsel te kalmeren, ook ”masseert” het de inwendige organen. Het hoeft helemaal niet iets ingewikkeld te zijn. Plaats gewoon een hand op je buik en voel het stijgen als je inademt en dalen als je uitademt. Het zal je meteen in het moment brengen, en dat is altijd het nu. Stress en angst hebben bijna altijd te maken met het niet in het moment leven en diepe ademhalingen kunnen enorm helpen om dat wel te doen en te ontspannen.

Schrijf het op

Wanneer je hoofd vol zit met zorgen of zelfs (positieve) dingen en ideeën is het erg effectief om dit voor het slapen op te schrijven. Ik hou van mijn to-do lijstjes, maar als ik super druk ben en er komt erg veel op me af, ook dan helpt het om gewoon alles op te schrijven. Wat ik doe, waar, wat ik moet voorbereiden, ideeën, mensen die ik terug moet bellen of mailen of kleine huishoudelijke taken. Schrijf het allemaal op en je hoofd zal veel lichter en meer georganiseerd aanvoelen. Dit werkt geweldig voor mij! Ook gedurende de dag als ik geen idee heb waar ik moet beginnen, helpt het om alles gewoon eens simpel op te schrijven. Zet het op papier en zet het van je af zodat er geen mogelijkheid is om erover te dromen of ’s nachts zorgen over te maken.

Beweeg meer

Beweging ontspant lichaam en geest. Zelfs een wandeling van een half uurtje per dag zal je helpen om beter te kunnen slapen. Dit klinkt best logisch. Ik heb ooit deelgenomen aan een workshop, waar ik heb geleerd dat sommige mensen gewoon niet moe genoeg zijn om in slaap te vallen. Als jij dit zou kunnen zijn, beweeg dan meer.

Eet slecht, slaap slecht

Stress eten met een zak chips is misschien niet het beste idee als je problemen hebt om in slaap te vallen. Er zijn bepaalde snacks die je in de avond beter kunt vermijden als je de kans op een goede nachtrust wilt vergroten. Bepaalde noten en stimulerende voedingsmiddelen en dranken zijn natuurlijk niet erg behulpzaam. Het is beter om een maaltijd met wat sla erbij te eten (sla bevat lactucarium, dat kalmerende eigenschappen op de hersenen heeft vergelijkbaar met opium) of een banaan (magnesium). Bepaalde vruchten met lycopeen, zoals grapefruit, tomaten, papaja en watermeloen hebben ook een positief effect op je nachtrust. Ook kersen zijn een goede keuze, omdat ze van nature het melatonine niveau in ons lichaam stimuleren.

Accepteer

Voor sommigen van ons is slapeloosheid echt een groot probleem dat niet gemakkelijk wordt opgelost door slechts de bovenstaande tips op te volgen. Als je vaak last hebt van slapeloosheid, helpt het velen om te accepteren wat er op dat moment gaande is en wat op dat moment niet kan worden veranderd. Probeer niet overstuur of zelfs boos op jezelf te worden. Dit zal het tegenovergestelde effect hebben. Kijk ook niet continu naar de klok. Tellen hoeveel uur slaap je nog zult hebben als je nu of binnen 30 minuten in slaap valt is ook niet effectief. Acceptatie en het loslaten van het tellen van de uren zal je veel meer ontspannen maken en dat leidt weer tot een betere en eerdere nachtrust.

Heb jij slaap problemen? Zo ja, wat doe jij dan om toch lekker in slaap te vallen? Let’s connect! Hieronder in de reacties, op Facebook of Instagram!

 

photos by the green creator (c) (copyright)

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.