Your cart

+Artikelen Levensstijl

Mijn ervaring met DISQ

Vorig jaar stuitte ik online op een DISQ training en ik was direct nieuwsgierig. DISQ is een mobiele gym, waarmee je niet alleen met weerstand kunt trainen, maar deze ook nog eens heel gemakkelijk met een draai aan de knop zo zwaar/licht kunt maken als je zelf wilt. Bovendien kun je met de DISQ overal waar je maar wilt trainen. Dat is voor mij met mijn reislust ideaal. Lees verder als je benieuwd bent naar mijn ervaring met DISQ. 

Bewegen vind ik heerlijk, maar waarom moet dat in een sportschool? Ik probeer ook vaak van alles uit, omdat ik een bepaalde sport alleen maar blijf doen als ik het leuk vind. Zo ben ik bijvoorbeeld nog steeds stapelgek op mijn bellicon. En recentelijk train ik met DISQ. Je kunt hiermee overal trainen, met de weerstand die je nodig hebt om jezelf uit te dagen. Aan krachttraining doen zonder een sportschool? Graag!

Wat is DISQ?

DISQ schijnt al een tijdje best populair te zijn. Veel dansers en musical sterren gebruiken de DISQ in hun trainingen. Wendy van Dijk gaf de populariteit in Nederland een flinke boost met haar trainingsfilmpjes, en inmiddels zijn ook vele andere aan de slag gegaan met DISQ. Usher traint ermee en ook de achtergrond dansers van Madonna gebruiken de DISQ om sterker te worden. Ok, genoeg met namen gestrooid. Maar wat is het?

DISQ is een Nederlandse uitvinding van Robbert Boekema (schaatser) die de DISQ bedacht tijdens een reis waar hij graag dezelfde trainingen met zijn team wilde blijven volgen, ongeacht de locatie. Hij bedacht de DISQ om volledige trainingen mee te doen, waar en wanneer je maar wilt. Met de DISQ train je de spieren traint met behulp van twee kabels en een constante weerstand. Ondanks de sterkte van de kabels kun je nog gewoon vrij bewegen en bijna alle bekende oefeningen doen, maar dan met weerstand. DISQ is dus multi-inzetbaar voor verschillende soorten trainingen. Je kunt altijd en overal trainen, want de DISQ is (in verhouding tot een hele set gewichten) klein, compact en lichtgewicht.

Hoe werkt DISQ?

De DISQ is een mobiel fitnessapparaat en bestaat uit een heupgordel en twee enkelbandjes. Door middel van een draai aan de knoppen bepaal je je eigen weerstand, voor of tijdens een training. Je draagt dus een heupgordel met aan beide kanten een knop/DISQ dat als weerstand apparaat fungeert. Het koord, dat uit het weerstand apparaat komt, draai je vervolgens om een flexibel (rubber) knopje dat vastzit aan de enkelbanden. De kabels geven weerstand met elke beweging die je maakt.

Een DISQ training is een training met constante weerstand, terwijl je nog steeds de vrijheid hebt om alle mogelijke oefeningen (zoals cardio, interval training en kracht) te blijven doen.

Wat voor soort trainingen zijn DISQ trainingen?

DISQ is een apparaat dat al je bewegingen effectiever, gecontroleerd en efficiënter maakt. In principe, kun je werkelijk alle oefeningen met de DISQ doen (ik gebruik het heel graag en met veel plezier op mijn bellicon).

Het mooie van de DISQ is dat al je oefeningen (al is het bouncen op de plek met je handen voor je gezicht) met een constante en instelbare belasting worden uitgevoerd. Met als resultaat een kortere trainingstijd en betere resultaten. Ook zit je niet vast aan een bepaalde training. De DISQ is namelijk gemaakt om vrij te bewegen.

De DISQ wordt een mobiele gym genoemd, omdat je een volledige krachttraining kunt doen zonder een sportschool of apparaten. Met de DISQ voer je de bewegingen gecontroleerd uit. Een blessure is natuurlijk altijd mogelijk, maar omdat de bewegingen door de kabels gecontroleerde bewegingen zijn, heb ik het gevoel dat ik meer controle heb over de bewegingen.

Mijn ervaring met DISQ

In theorie klinkt dit allemaal geweldig, maar wat is mijn ervaring met DISQ in de praktijk? Als je begint met de DISQ trainingen, word je eerst uitgenodigd om een 21 dagen challenge te doen. Als je je opgeeft voor de 21 dagen challenge geef je je ook gelijk op voor een DISQ sportabonnement van 6 maanden. De DISQ zelf krijg je dan gelijk de volgende dag thuis gestuurd. Ik ben niet gelijk met de challenge begonnen. Tja, geen tijd. Geen zin. Smoesjes. Ik ben dus na de challenge begonnen met de dagelijkse 10 minuten. Deze beginnen namelijk vanzelf na de challenge. De challenge is leuk om te doen als je in de eerste 3 weken wilt zien hoeveel vooruitgang je hebt geboekt. Je kunt namelijk online je metingen doorgeven en een fit test doen.

Na de challenge ontvang je iedere ochtend om 6 uur een training in je mailbox. Alle trainingen zijn 10 minuten lang. 10 minuten maar? Ja, maar zet de knoppen wel goed aan. Het zweet gutste van mijn rug na 10 minuten!

Draai de knoppen dus aan als het te makkelijk voor je is en ik beloof je dat je zult zweten. Wat me opviel was, dat de bekende spierpijn na aan goede krachttraining, heel fijn was. Ook merkte ik dat ik de knoppen na 2 weken nog weer wat hoger kon draaien. Deze vooruitgang zorgde voor genoeg motivatie dat ik er elke dag voor zorgde om 10 minuten vrij te maken voor een training. Het is zo kort! Voordat ik kan klagen, zit de training er alweer op.

Inmiddels gebruik ik de DISQ ook heel erg vaak op mijn bellicon. Zelfs als ik even geen zin heb in een filmpje, doe ik de riem om en ga ik springen en wat bekende oefeningen doen, zoals jumping jacks.

Ik kreeg overigens de vraag of dit niet hetzelfde is als trainen met elastieken of zogeheten weerstand banden. Dit is ook een geweldige manier om je spieren mee te trainen! Absoluut! Maar het gemak van de DISQ (kabels) geeft op het moment mijn voorkeur. Elastieken moeten namelijk van een goede kwaliteit zijn willen ze niet knappen. Daarnaast kun je niet alle oefeningen met de elastieken doen. Ook kun je niet meerdere elastieken tegelijk gebruiken voor een constante weerstand. En er zijn ook niet zo heel veel verschillende weerstand opties zoals met de DISQ.

Enkele vragen aan een DISQ trainer

Je kunt heel makkelijk contact leggen met de trainers en vragen stellen, zoals:

Wat is het gewicht qua weerstand van de verschillende standen op de DISQ? De kabels lijken namelijk dun, maar er kan behoorlijk wat weerstand op. 

”De weerstand kan worden opgevoerd tot 20 kilo’s per kant. De koorden zijn van hoge kwaliteit (geen elastiek) die ervoor gemaakt zijn om die weerstand te kunnen weerstaan. We praten echter niet in termen van kilo’s, maar we proberen de deelnemers wel aan te sporen om de weerstand op de DISQ aan te draaien om zichzelf uit te dagen.”

Wat is het advies? Elke dag 10 minuten trainen of om een dag 20 minuten?

”Dit hangt af van de doelstelling van de deelnemer en wat er bij de deelnemer pas. Veel deelnemers trainen 10 minuten per dag, maar er zijn ook aardig wat deelnemers die een dag overslaan en dan een dubbele training doen.”

Voor wie is DISQ?

Als je meer krachttrainingen wilt doen (met afwisselend cardio), zo goedkoop mogelijk, zonder ingewikkeld apparatuur, zonder sportschool en alles vanuit huis (of waar dan ook), dan is de DISQ ideaal. Je kunt de trainingen echt overal doen. Dit is voor mij erg belangrijk, want ik geloof in consequent trainen. Als je blijft volhouden, dan werkt elk programma. DISQ maakt het je makkelijk om vol te blijven houden. Zelfs op reis. Zelfs als je druk bent. Maar ook als je van korte en effectieve trainingen houdt (wie niet?), is de DISQ ideaal.

Ook is de DISQ ideaal als je motivatie nodig hebt. De trainingen zijn leuk! Elke dag krijg je weer een andere training in je mailbox. De oefeningen worden lekker nonchalant gepresenteerd. Geen agressieve motivatie technieken (ik ben daar allergisch voor), maar leuke grapjes en duidelijke aanwijzingen. De 10 minuten zijn zo voorbij! En ja, ze trainen overal. Elke dag is het weer een verrassing van waaruit de training gegeven wordt. Op een berg. In de zee. In een park. In een kerk. Midden in de stad.

Ga ik de DISQ blijven gebruiken?

Na afloop van je abonnement kun je twee dingen doen: zelf verder gaan met de DISQ trainingen, of je abonnement verlengen en de filmpjes blijven volgen. Ik weet niet zeker of ik na afloop nog steeds alle filmpjes nodig heb, aangezien ik best wel veel heb geleerd en zelf leuke variaties kan bedenken. Maar wat wel zeker is, is dat ik de DISQ blijf gebruiken. Ik heb zelfs al wat fitnessapparatuur op Marktplaats gezet, omdat de DISQ deze apparaten vervangt en ik de extra ruimte heel fijn vind. Ook vind ik het heerlijk dat ik het overal mee kan nemen op reis.

De DISQ is een extra toevoeging op mijn routine. Omdat het zo weinig tijd kost kan ik het er lekker bij doen. De trainingen zijn lekker afwisselend, dus daar hoef ik niet over na te denken. Iedere dag ligt de focus op een andere spiergroep of op het hele lichaam. Je merkt al snel dat je vooruitgang boekt. Wat ook fijn is dat iedereen in huis de DISQ kan gebruiken: man, vrouw, jong, oud, beginnend of gevorderd.

En ja, regelmatig krachttraining doen levert resultaten op en dat is niet anders met de DISQ trainingen. Voor mij werkt 10 minuten elke dag op het moment goed. Ik hoef mijn huidige routine niet helemaal om te gooien, omdat ik het prima kan combineren met andere dingen die ik leuk vind om te doen.

De trainingen zorgen ervoor dat ik beter en sterker word in alles wat ik doe. Ook voel ik me lekker energiek en fit. Ik heb mezelf niet gewogen en gemeten, omdat het voor mij belangrijker is hoe ik me voel. Ik wil me sterk voelen, mijn spieren en botten gezond houden en ik wil dit dagelijks kunnen blijven doen. Consistentie is belangrijk en dat kan alleen maar als een training leuk en reëel is.

Wil je meer weten over DISQ? Kijk dan even op de website voor meer informatie. Hoe train jij je spieren? En hoe doe je dit als je op reis bent, of als je net als ik ook niet zo gek bent op de sportschool? Laat het me weten op Instagram of in de reacties hieronder. Ik ben reuze benieuwd!

Lees je dit artikel liever later? Pin het dan vast op je Pinterest bord. 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met DISQ. Alle tekst, foto’s en meningen zijn 100% van mijzelf.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Lees vorig bericht:
    Vegan Perzik ” Milkshake “

    Tijdens deze hete zomerdagen kan ik de hele dag door perziken eten. Perziken moet je gewoon lekker puur, super rijp,...

    Sluiten