Your cart

+Artikelen Levensstijl

Inspiratie | Kyra de Vreeze

Kyra de Vreeze is bodymind chef, activist voor gezondheid en geluk, yogadocente, schrijver, foodfotograaf, recept ontwikkelaar en natuurgeneeskundig therapeute met als specialisme holistische voeding.  Ze schrijft de culinaire artikelen voor Yoga magazine, verzorgt een vegan videoblog voor ELLE eten en schrijft boeken. Ze schreef het boek Daytox én het boek Kyra’s Kitchen, wat de magie van voeding als preventiemiddel en medicijn bespreekt.

Wat is het eerste wat je in de ochtend doet?
Ik sta op, douche (incl. wisseldouches), maak en drink een smoothie en doe mijn yoga practice.

smuice

Waarom koos je ervoor om geen dierlijke producten (meer) te eten?
Toen ik drie was vertelde ik mijn moeder dat ik geen vlees wilde eten. Op mijn 16e was ik eindelijk zelfstandig genoeg om ook echt vegetariër te worden. Ik at destijds al (bijna) geen melkproducten en eieren omdat het me gewoon qua smaak tegenstond. Op een gegeven moment dacht ik: dan kan ik er net zo goed voor kiezen helemaal plantaardig te gaan eten!

Ben je je hier extra bewust van nu je zwanger bent?  Ben je bang voor bepaalde tekorten zoals foliumzuur?
Tijdens mijn zwangerschap heb ik me nog meer verdiept in wat je als zwangere en zich ontwikkelende baby nodig hebt. Ik heb hierdoor enorm veel geleerd over hoe je je eetpatroon zo kan optimaliseren dat jij en je kleine ook met een plantaardig eetpatroon optimaal gezond kunnen zijn. Daarnaast geeft een zwangerschap je de gelegenheid om nog beter naar jezelf te luisteren. Je lichaam is wijzer dan je geest en overtuigingen. Door te luisteren naar je lichaam (gezonde cravings, intuitie etc) doe je jezelf en je baby niet tekort, maar zorg je dat je voldoet aan de behoeftes die op dat moment spelen.

Praktisch gezien betekent dit dat ik mezelf de mogelijkheid heb gegeven alles wat ik voelde nodig te hebben te mogen eten. Ik gebruikte al bijenpollen en rauwe honing voor mijn zwangerschap (officieel niet plantaardig), maar ergens tussen week 10 en 20 kreeg ik opeens sterk de behoefte geitenkwark te willen eten. Dat heb ik dus ook gedaan. Het viel goed, ik was voldaan en binnen no time verdween de hunkering weer. Ik geloof dat ik het op een bepaald niveau nodig had en mijn lijf dat aangaf. Ik zorgde ervoor dat het de beste meest pure biologisch-dynamische geitenkwark was en heb me geen moment schuldig gevoeld.

Luisteren naar je lichaam is een blessing en NOOIT een schande.

Welke producten eet jij elke dag?
Producten die ik graag (dagelijks) gebruik zijn volle glutenvrije granen zoals gierst en boekweit. Ook noten en zaden zoals hennepzaad en walnoot, bladgroenten zoals spinazie en veldsla, gefermenteerde producten zoals appel cider azijn en zuurkool. Ook groenten (van het seizoen) zoals wortel, spruitjes en zoete aardappel in de winter of asperges en kiemen in de lente of fruit (van het seizoen) zoals sinaasappels en granaatappel in de winter en verse bessen tijdens de zomer/najaar.

Wat eet je op een gemiddelde dag?
Het eerste wat ik ‘eet’ is vloeibaar: een smoothie of een smuice (combo van slowjuice en smoothie) en na mijn yoga practice volgen kruidenthee, water en wat fruit. Zo nu en dan (meestal in de winter) eet ik in plaats van fruit een pap van havermout, overnight oats of gierst.

Ik drink maximaal één kopje biologische koffie (latte macchiato met ongezoete notenmelk) per dag. Altijd voor het einde van de middag en nadat ik iets gegeten heb, dus nooit op een lege maag! Dat doe ik omdat koffie activeert, het zet de bijnieren aan om adrenaline en cortisol af te geven en kan je energiereserves uitputten. Vooral als je er teveel van drinkt of wanneer je het op een lege maag drinkt. Heb je het gevoel dat je niet (goed) functioneert zonder koffie? Dan behoor jij tot één van de mensen die het juist (even) zonder zou moeten doen! Ook wanneer je moe en gestrest bent is koffie geen goed idee.

Als lunch (meestal is dat tussen 12 en 14 uur) eet ik bijvoorbeeld zelfgemaakte kichadee (een ayurvedisch veggie, rijst en (mung)bonen gerecht), een rawfood wrap met nori, een soep met homemade hartige notenkoekjes of een quinoa salade. Wanneer ik trek krijg eet ik nog iets tussen lunch en diner, bijvoorbeeld geactiveerde rauwe nootjes. Als ik iets zoets eet, doe ik dat ook meestal tijdens snacktijd. Ik ben fan van cake, rawfood taart en koekjes en maak ze altijd zelf. Ze zijn glutenvrij, puur, biologisch, vrij van geraffineerde suikers en bevatten alleen de beste en lekkerste ingrediënten. Mijn rooibos ahorn cake was tijdens de herfst favoriet.

Voor het avondeten kies ik voor een zelfgemaakte curry bijvoorbeeld met een saus van kokos, gember, limoen en kardemom. Ik maak al mijn sausjes zelf, from ‘scratch’. Er zit zoveel troep in kant-en-klare sausjes. Of ik eet een simpele gierst salade met zaden en geroosterde groenten of een glutenvrije pasta (soms vervang ik de bio bruine rijst pasta door rauwe courgette linten zodat het aan tagliatelle doet denken) met een ‘room’ saus van cashewnoten of een tomatensaus met overdadig veel verse basilicum. En heeeeel veel groenten natuurlijk. Ik probeer groente altijd te laten overheersen in een gerecht. Gedurende de dag drink ik water (soms met wat citroensap, komkommer of verse kruiden erin) of kruidenthee. Als ik kon zou ik de hele dag vers kokoswater drinken.

Ik ben geboren op Curaçao waar ik, zo ongeveer vanaf mijn geboorte, kokoswater uit de kokosnoot en in mijn zuigfles te drinken kreeg. Soms grap ik wel eens dat er geen bloed maar kokoswater door mijn aderen stroomt.

cake top

Wat is de beste superfood en welke is eigenlijk het geld niet waard?
De beste superfoods zijn échte foods en geen supplementen. Wanneer je met zogenaamde superfoods in de weer gaat is de neiging om maaltijden te vervangen door “maca-reishi-chlorella-tarwegras shakes” groot en dus schaf je op een gegeven moment alleen maar hele dure producten aan en dat is totaal niet nodig. Mijn favoriete superfoods zijn dan ook spruitjes, broccoli, kiemen, zeewier, (shiitake) champignons, appel cider azijn en rauwe cacao. Het zijn betaalbare praktische producten die je zonder problemen dagelijks kan gebruiken en… het zijn stuk voor stuk perfecte “superfoods” om bijvoorbeeld je detox te ondersteunen! De term superfood is waarschijnlijk ontstaan omdat ons dagelijks eten zo ongezond, geraffineerd en ‘leeg’ van voedingsstoffen raakte dat het gewoon nodig was om met een term aan te komen die voedzaam eten aanduidt. Dat is het woord superfoods geworden. Superfoods zijn producten met een hoge voedingswaarde of andere gezondheidskundige voordelen: goed, puur helend en voedzaam gezond eten dus. Eigenlijk is al het eten dat we honderden jaren geleden aten een superfood. Elk voedingsmiddel (zelfs ijsbergsla!) heeft weer zijn eigen unieke voedingsstoffen, karakter en unieke uitwerking op onze gezondheid. Discrimineer niet. In principe zijn alle pure seizoensgebonden biologische verse groenten en vruchten superfoods. Variatie is KEY!

 

Kyra’s tips:

Favoriete foodboek: ”Healing with whole foods” – Paul Pitchford

Gifvrije bewaarbakjes, keukengerei & pannen: www.greenjump.nl

Handige meeneem thermos die water alkaliseert: www.nanopod.nl

Site met alkaliserende / ontgiftende recepten: https://www.alkalinesisters.com/

Bekijk Kyra’s übergezonde plantaardige recepten op www.kyraskitchen.nl

 

 

 

 

 

 

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Interview Nina Pierson : The Green Creator
    maart 2, 2014 at 11:59 am

    […] zijn druk bezig met SLA. We geven nu ook leuke workshops (één keer per maand), bijvoorbeeld met Kyra de Vreeze in juni 2014. SLA blijft rustig en gestaag groeien. Wie weet waar we dit jaar nog meer tevoorschijn […]

  • Reply
    Johng457
    juli 26, 2014 at 10:37 pm

    I like what you guys are up too. This kind of clever work and exposure! bcgbdfdfegkg

  • Reply
    Johne315
    juli 26, 2014 at 10:38 pm

    My spouse and I stumbled over here by a different internet address and thought I might check items out. I like what I see so i am just following you. Appear forward to checking out your web page again. gkcbfkeafeka

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees vorig bericht:
Hoe maak je Hennepmelk

We weten inmiddels hoe we amandelmelk of bananen melk kunnen maken, maar soms kost dat veel te veel tijd. Vooral in de...

Sluiten