Your cart

+Artikelen Levensstijl

Hoe kun je ongezond zijn terwijl je gezond eet?

bananas

Voor sommigen is de titel wellicht een enorme verassing en voor anderen (met een meer holistische zienswijze) is dit een bekend feit. Voeding is niet alles. Ik kan begrijpen dat dit niet leuk is om te lezen als je veel tijd, moeite en geld in een gezonde levensstijl stopt, maar de realiteit is dat voeding niet alles is. Zoals Kris Carr zegt: ”Het gaat erom wat je eet, drinkt en denkt”. Voordat je je blender het raam uitgooit, lees dit artikel eerst. Hoe kun je ongezond zijn terwijl je gezond eet?

Gezondheid is zoveel meer dan het bijhouden van hoe vaak je naar de sport school gaat en ervoor zorgen dat je elke dag zo groen en gezond mogelijk eet. Sterker nog, het kan zelfs zo zijn dat je alles perfect doet (in de sportschool en keuken) en nog steeds ongezond bent.

Laat ik mezelf even als voorbeeld nemen. Ik ben een perfectionist, gevoelig, maar tegelijkertijd intens en eigenwijs. Als je mij dus vraagt ​​om een blokje om te lopen dan kom ik terug nadat ik tenminste 5 km heb gelopen. Ik heb een alles of niets mentaliteit. Nadat ik de grootste gedeelte van mijn leven ziek, mollig en moe was zag ik natuurlijk een ongelooflijk resultaat toen ik  mijn dieet veranderde. Ik voelde me enorm beter nadat ik vlees, zuivel, gluten, tarwe, en suiker opgaf en van mijn groene smoothies begon te genieten. Mijn huid klaarde op, mijn taille werd smaller dan het ooit was op de middelbare school, mijn spijsvertering verbeterde, ik had veel energie en ik was niet meer aan de medicijnen. Echter, na een paar jaar merkte ik op dat ik kleine gezondheidsproblemen begon te ontwikkelen. Is al het goede werk voor niets? Ik had echter problemen om te ontspannen in de avond, mijn hormonen waren nog niet in balans en ik had ineens pijnlijke menstruaties. En soms was mijn spijsvertering niet meer zo goed als ik tevoren had ervaren.

Wat ik me realiseerde destijds is dat ik mijn dieet drastisch had veranderd, maar niet zo zeer mijn levensstijl.

Met een verandering van levensstijl heb ik het niet over lichaamsbeweging zoals je nu zou denken. Een verandering van levensstijl is net zo belangrijk als een dieet verandering. En met levensstijl heb ik het over hoe we omgaan met mentale stress. Als je te vaak en te veel stress ondervindt is dat niet gezond, ongeacht je dieet.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat hoe hoger je cortisol waarden zijn (stresshormoon) doordat je niet in staat bent om je stress te managen of omdat je niet genoeg slaapt, hoe lager je weerstand bijvoorbeeld is tegen insuline. Wat betekent dit? Dit betekent dat je lichaam geen idee heeft wanneer je genoeg brandstof (suiker) hebt gehad. Hallo overeten! Hallo vicieuze cirkel! Met andere woorden, hoe meer insuline je hebt hoe meer vet je zult opslaan (rond je taille).

Prioriteiten stellen

Het probleem is echter, dat veel van mijn cliënten dit deel van hun gezondheid niet serieus genoeg nemen. ” O ja, Bianca ik weet dat ik meer tijd voor mezelf zou creëren, zou stretchen en ademhalingsoefeningen zou doen, maar ik moest inspringen want de wasmachine was kapot en de hond  werd ziek …. Maar ik heb wel een groene smoothie gehad vandaag.”

Wanneer stress management geen prioriteit is (net zoals je in de ochtend het maken van een smoothie tot een prioriteit maakt) , zul je erg lastig een optimale gezondheid bereiken. Je lever (je meest vergevingsgezinde orgaan) zal bijvoorbeeld nooit de kans krijgen om zichzelf te ontgiften.

Nummer 1 doodsoorzaak

Soms vragen mensen me waarom sommige rokers 90 jaar oud worden en een aantal ”clean etende gezonde foodies ” ziek worden of dood gaan voor hun 60e verjaardag?  Als er iets is wat ik heb geleerd toen ik honderdjarigen bestudeerde is het het volgende. De mensen die van een mug geen olifant maken en relaxed zijn worden het oudst. 

Dus terug naar mijn eigen persoonlijkheid. Is het gemakkelijk voor mij om stil te zitten? Echt niet! Ben ik een yoga meisje? Nee! Dus ik doe Pilates, stretch, spring en ga voor een wandeling. Heb ik altijd zin om dit te doen? Nee. Wil ik vaak ook gewoon de hele avond op de bank hangen en Netfix kijken? Ja!

Wat ik echt heerlijk vind is tijd voor mezelf oftewel ” me-time ”. Ik houd van mijn ” me-time ” en heb het bijna net zo hard nodig als ik water nodig heb. Na een wandeling of gewoon alleen thuis (vaak doe ik helemaal niets) voel ik me zo veel meer ontspannen, geaard en gecentreerd.

Ik daag je uit om dit eens te proberen voor een paar weken. Het zal misschien niet gemakkelijk zijn, maar ik weet dat je je nog gezonder zult gaan voelen. Voeg toe wat past in jouw levensstijl dat ervoor zorgt dat je je stress beter kunt managen en zorg dat je genoeg slaapt.

Vergeet niet dat stress een doodsoorzaak kan zijn. Het maakt je dik, geeft je een vreselijke huid, maakt je dik rond je middel, maakt je vermoeid, zorgt voor depressies, angst stoornissen en nog veel meer.

Dus waar wacht je nog op? Voeg dat ontbrekende stukje gezondheid in je leven toe, zodat je ECHT gezond bezig bent.

Ik lees graag hieronder hoe jij met stress omgaat. 

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

Lees vorig bericht:
Carrot Fries
Wortel Frietjes

Mijn groenten en mijn oven zijn vrij goede vrienden. Vooral als ik wat wil opruimen in mijn koelkast, gooi ik...

Sluiten