HOE KOM JE AAN 10.000 STAPPEN PER DAG

Laatst had ik het over de 10.000 stappen die ik per dag zet. Ook in andere artikelen verwijs ik hier nog weleens naar, dus wordt het hoog tijd om hier eens nader op in te gaan. Ik beschouw het als een richtlijn en alles extra is mooi meegenomen.

WAAROM 10.000 STAPPEN?

Het zetten van 10.000 stappen per dag is geen hype dat zomaar ineens verzonnen is. De Japanse arts Yoshiro Hatano gaf aan dat als we dagelijks voldoende bewegen we veel gezonder zijn. Yoshiro besloot toen een minimale hoeveelheid aan beweging per dag uit te drukken in stappen. Hij kwam tot de conclusie dat we gemiddeld 6.000 stappen per dag zetten. Om gezond te leven, zouden we eigenlijk 10.000 stappen per dag moeten zetten. Die 4.000 extra stappen staan ongeveer gelijk aan een half uurtje stevig wandelen. Hij kwam met het volgende rekensommetje:

6.000 stappen (gemiddeld aantal stappen per dag) + 4.000 stappen (30 minuten extra beweging) = 10.000 stappen (minimale hoeveelheid beweging per dag)

Waarom wandelen en niet fietsen? In de Japanse samenleving wordt veel belang gehecht aan wandelen. Zo werd 40 jaar geleden de eerste stappenteller op de markt gebracht. Een stappenteller heet in het Japans overigens ‘manpo kei’, wat letterlijk 10.000-stappenteller betekent.

HOE KOM JE AAN 10.000 STAPPEN PER DAG

Als we al 6.000 stappen per dag zetten, lijkt het een kleine…uuhm stap naar de 10.000 stappen, maar veel mensen worstelen hier toch mee. Hoe zorg je ervoor dat je elke dag de 10.000 stappen haalt? Met mijn tips hoop ik dat je gemakkelijk het aantal stappen per dag kunt verhogen tot 10.000.

Meten is weten

Houd voor 10 dagen bij hoeveel stappen je gemiddeld per dage zet. Op de meest recente smartphones staat al een app die je stappen telt. Je kunt ook de gratis app Moves downloaden, een stappenteller kopen of een horloge zoals de Fitbit aanschaffen. Als je een beter beeld hebt van hoe actief of inactief je bent, kun je een plan gaan maken.

Je doel

Stel jezelf vervolgens een haalbaar doel. Alle kleine beetjes helpen. Als je 4.000 stappen tekort komt, ga dan eerst voor de 7.500 en bouw dit op. Als dit makkelijker voelt, doe je nog eens 1.000 stappen extra bij je doel. 

Hoe?

Als je wat extra tips nodig hebt, dan kan het volgende wellicht helpen.

  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Breng de tijd die je moet wachten lopend door
  • Parkeer de auto wat verder weg of stap een bushaltes eerder uit
  • Ga een stukje wandelen in de pauze
  • Loop naar je collega in plaats van te bellen of te mailen
  • Ga er ’s avonds of in het weekend op uit om te wandelen
  • Ga wandelend naar de supermarkt
  • Loop tijdens het telefoneren heen en weer

 

MAAK HET EEN GEWOONTE

Als iets eenmaal een gewoonte is, hoef je er niet meer over na te denken. Het voelt heel normaal. Je zult zien dat je dan ook minder vaak op je teller hoeft te kijken. Als je na enige tijd nog steeds moeite hebt om je doel te behalen, dan is het nog (geen) gewoonte en dan is het tijd om een nieuw doel te stellen.

Als 10.000 stappen per dag eenmaal een gewoonte zijn, zul je merken dat je je een stuk fitter voelt. Dit kan een goede basis zijn voor een workout die je al heel lang wilde doen, maar waar je je niet fit genoeg voor voelde. Wat je ook doet, houd altijd de 10.000 stappen per dag aan.

Tip: heb je snel last van pijnlijke spieren? Spray dit op je spieren (benen) en de pijn neemt na enige tijd aanzienlijk af.

Tel jij je stappen of vind je het maar onzin? Ik vind het een enorme motivatie, maar ik hoor graag je mening hierover.

photos by the green creator (c) (copyright)

36 gedachten over “HOE KOM JE AAN 10.000 STAPPEN PER DAG”

  1. Ik heb een leuke app: walkr. Door stappen maak je energie voor een spaceship. En daarmee ga je planeten ontdekken. Leuke grapics en het enige is dat je je telefoon in je zak moet houden 🙂

    Beantwoorden
  2. Motiverend verhaal, fijn dat je het plaatst. Sinds kort heb ik de Polar Loop en heb die dag en nacht om. Voor mij werkt dat heel erg motiverend en heb nu bijna iedere dag de 10.000 stappen te pakken. Ik denk dat beel mensen zichzelf overschatten als het om beweging gaat.

    Beantwoorden
    • Wat goed, Marjan! Ja zeker. Ik denk dat het gemiddelde aantal van 6.000 wellicht 40 jaar geleden een gemiddelde was, maar tegenwoordig denk ik dat velen van ons dit gemiddelde niet haalt 🙂 Leuk te lezen dat het voor jou ook motiverend werkt 🙂

      Beantwoorden
  3. Ik ben sindskort ook weer m’n stappen aan het tellen. Ik zet gemiddel 1400 per dag. Veel te weinig. Maar dat heb je natuurlijk al gauw met een zittend beroep. Daarom ben ik nu iedere pauze aan het wandelen en na het avondeten doe ik ook nog een ommetje. De standaard 10.000 komen steeds dichterbij!

    Beantwoorden
  4. Eerst vond ik het maar onzin, ik dacht je weet toch wel wanneer je genoeg beweegt.
    Maar sinds ik loop met een stappenteller merk ik inderdaad dat het helema niet vanzelfsprekend is om 10000 stappen per dag te lopen.
    Ik loop er nu zelfs voor om, om aan of over mijn aantal stappen te komen.
    Leuk artikel trouwens!

    Beantwoorden
  5. Leuk verhaal met goede tips. Maar ik vraag me af of de gemiddelde Nederlander wel aan die 6000 stappen per dag komt. 3000 lijkt me al gauw realistischer. Wat ook betekent dat iemand met een kantoorbaan al gauw 7000 of meer stappen moet zetten om aan die 10000 te komen! Zijn je tips dan wel voldoende?

    Beantwoorden
    • Dank je wel Johan. Het blijkt dat dit echt enorm per persoon verschilt, dit is slechts een gemiddelde. Sommige mensen halen met gemak de 7.000 stappen en anderen merken dat ze niet meer dan 800 stappen per dag maken…:)

      Beantwoorden
      • Vandaar ook dat ik vraagtekens zet bij dat gemiddelde van 6000 stappen wat je noemt; 40 jaar geleden was dat vast waar, maar ik durf te wedden dat het gemiddelde tegenwoordig een stuk lager ligt. Niet alleen in Amerika, maar ook in Nederland.
        Natuurlijk zijn er altijd uitschieters naar boven en beneden.

        Ik haal met ’s middags en ’s avonds wandelen de 10.000 stappen overigens wel (heb ook een stappenteller), maar zonder extra inspanning denk ik dat ik ook bij de 4000 ~ 4500 zou blijven steken. Als ik zo om me heen kijk op kantoor schat ik in dat de gemiddelde collega, zonder extra wandelen, ook niet meer haalt.

        Beantwoorden
        • Hi Johan,
          De cijfers zijn een gemiddelde maar zeker niet van 40 jaar geleden. Ik denk dat de uitschieters de mensen met de erg lage aantal stappen per dag omhoog halen. Ik merk bij het coachen dat dit namelijk ook enorm veel verschilt per persoon. De meesten zitten toch wel rond de 5000, maar ook dat is weer een gemiddelde (slechts) in mijn eigen praktijk gemeten 🙂

          Beantwoorden
  6. Heb de Fitbit aangeschaft en ben heel blij om nu houvast te hebben. Ondanks sporten is 10.000 best heel veel, soms maar joggen op de plaats om aan dit aantal stappen te komen….

    Beantwoorden
  7. Ik haal iedere dag tussn de 12.000 tot 14.000 door iedere dag 1 uurtje te wandelen naar het centrum of naar de duinen. Ik werk niet meer en ik merk door het buiten zijn dat je meer energie heb. Verder wilde ik meer bewegen om iets af te vallen maar dat lukt niet zo goed zal wel door de leeftijd komen. Ik ben 66 jaar

    Beantwoorden
  8. Ik loop (liep) sinds ik een fitbitt heb makkelijk 10000 stappen tot ik aal beide voeten een hielspoor kreeg. Dat moet van het lopen komen. Nu na een half jaar, nog steeds met pijn, loop ik 5000. Ik weet niet goed hoe ik het verder moet opbouwe.. Ik heb zooltjes.

    Beantwoorden
  9. Mijn horloge (Suunto ambit 3s) geeft aan dat ik gemiddeld 20.000 per dag loop. Volgens mijn telefoon is dit 12500. Wat is nu betrouwbaar? De telefoon zit altijd in mijn zak en het horloge aan mijn pols.

    De 10.000 stappen haal ik eigenlijk altijd op beide devices. 10.000 lijkt soms (volgens mijn telefoon) wel vrij veel. Ter illustratie, op een gemiddelde dag wandel ik zo’n 7km (aldus gps) en fiets 20km (ook gps). Niet genoeg volgens mijn tel, ik kom dan uit op 8000 stappen. Ik loop dan dus bewust nog een extra blokje om, maar vraag mij af of dat ook echt nodig is. Ik sport verder 4 dagen per week

    Beantwoorden
  10. Ik ben 67 en gebruik sinds kort de stappenteller op mijn telefoon. Door met mijn hond te wandelen loop ik gemakkelijk 10.000 stappen in vaak zelfs meer. Als ik aan het eind van de middag zie dat ik het niet ga halen maak ik de avondwandeling wat langer. Ikheb de indruk dat 10.000 stappen ongeveer 7 km is.Kan dat kloppen?

    Beantwoorden
  11. In het artikel stel je de vraag “Wandelen of fietsen”, maar je geeft geen antwoord op de vraag. Behalve de mededeling dat Japanners wandelen belangrijk vinden. Dat is alleen geen antwoord. Dat vind ik jammer, want ik fiets elke dag een behoorlijk stukje naar het station en dat telt natuurlijk als beweging. Alleen weet ik niet hoe zit dat dan verhoudt tot die 10.000 stappen. Als ik elke dag minimaal een half uur fiets, met een gemiddelde snelheid van 25 km per uur, hoeveel stappen levert mij dat dan op 😉 ?

    Beantwoorden
    • Hi Erik-Jan,

      Dank je wel voor je vraag. Ik ga alleen kort in op het fietsen omdat ik het idee achter de 10.000 stappen uitleg. Deze stamt uit de Japanse cultuur en daar wordt veel belang gehecht aan wandelen. Dat betekent natuurlijk niet dat fietsen niet meetelt als beweging 🙂
      Zelf ga ik altijd uit van een uurtje flink wandelen = 10.000 stappen dus ongeveer een uurtje flink fietsen zal ongeveer hetzelfde effect hebben. Maar dat heb ik zelf uitgezocht 🙂 Dit artikel legt alleen uit waar het 10.000 stappen idee vandaan komt 🙂

      Hopelijk helpt dit!

      Groet,
      Bianca

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.