Your cart

+Artikelen Levensstijl

Hoe je slechte trek kunt uitleggen en bedwingen

donut

Het gebeurt wanneer je ze het minst verwacht. Uit het niets. Het verlangen naar een bepaalde voedingsmiddel.

Extreme trek naar bepaalde voedingsmiddelen kan je gezondheid en/of gewicht flink in de weg staan. Soms is de slechte trek naar een specifiek voedingsmiddel constant en soms kort maar hevig. Wat betekent dit? Ons lichaam communiceert voortdurend met ons. Het is aan ons om de seintjes te herkennen en te weten wat we nodig hebben. Want het goede nieuws is dat er meestal een reden ten grondslag ligt aan je brandend verlangen naar een zak chips, of het gevoel dat je zult sterven als je niet direct een stuk chocola eet. Hoe dapper je ook bent, vaak is de trek zo erg dat we allemaal weleens voor de bijl gaan.

Wat betekent je trek? En hoe kun je je trek op een gezonde manier bedwingen?

Voordat je je hoofd laat hangen omdat je denkt dat je toch een te groot gebrek aan wilskracht hebt, denk aan je voorouders. Ze zijn schuldig aan je trek. Onze voorouders waren continu op zoek naar calorieën in  de vorm van vet, suikers en eiwitten. Eten was schaars, maar tegenwoordig is voedsel overal. Winkels zijn er overal en vaak nog 24/7 open, reclames vliegen je om de oren, we eten altijd en overal en een feestje is niet gezellig zonder eten.
Onze natuurlijke overlevingsinstinct dwingt ons om te compenseren voor een vermeende gebrek aan middelen, zelfs als dat niet bestaat. Een interne struggle is geboren.

Eenmaal geactiveerd is dit ”zoek-voedsel-en-eet” mentaliteit moeilijk te vernietigen, maar niet onmogelijk.

Is dit de enige verklaring voor je trek?

Je zou kunnen denken dat emoties of herinneringen ook erg belangrijk zijn om je trek te verklaren. Denk aan het gebak van je moeder toen je kind was of macaroni met kaas toen je een zorgeloos studentenleven had. Maar er is meer. Er zijn verklaringen die nog dieper gaan op een nog dieper, cellulair niveau.

We kunnen onze herinneringen en de geschiedenis van onze voorouders niet beïnvloeden, maar we kunnen wel op cellulair niveau ons trek uitleggen en beïnvloeden.

Hoe kun je je trek bedwingen

Het is niet een verloren strijd. In tegenstelling tot een ware fysieke honger, die zich ontwikkelt na verloop van tijd, wordt de trek naar bepaalde voeding zoals chips of chocolade geactiveerd door bijna alles: stress, verveling, emoties of gewoon het zien of ruiken van een bepaald voedingsmiddel.

Chocolade

Trek in chocolade zou kunnen betekenen dat je een tekort hebt aan magnesium in je dieet. De aanwijzing is nog sterker als dit gepaard gaat met hoofdpijn. Magnesium is een essentieel mineraal betrokken bij de energieproductie, glucosemetabolisme en spierfunctie. Dit geldt vooral voor degenen die vaak een intens sporten.

Beter is:

donkere chocolade, van hoge kwaliteit en laag in suiker. Het is even wennen, maar wanneer in een stuk gedroogd fruit gewikkeld zoals een vijg is het heerlijk. Ik ga altijd voor minimaal 75% cacao (geen cacoa), en neem dit vaak met ander rijk in magnesium houdende voeding, zoals zonnebloempitten.

Snoep

Als je hunkert naar pure suiker is dit een goede indicatie dat je energie bijna op dreigt te raken. Denk er over na. Vaak heb je deze trek na een slechte nachtrust of rond 16.00 tijdens een stressvolle werkdag. Geraffineerde witte suikers worden meestal direct gebruikt als energie, maar knalt daarna ook net zo hard weer neer. En de volgende suiker trek is ontstaan.

Beter is:

langzame koolhydraten zijn je redding met een bron van vet of eiwit. In tegenstelling tot de eenvoudige suikers, zal dit je energie geven zonder de bekende crash. Twee heerlijke opties zijn: appels met noten boter of havermout met bessen. En als je kunt, neem een dutje.

Zoute trek

Ben je niet zwanger, maar heb je steeds trek in een zoute augurk of chips? Zet je waterfles maar klaar, want je drinkt te weinig water. Zout helpt het lichaam om water vast te houden, dus je lichaam is zo slim om je een seintje te geven.

Beter is:

water. Zorg voor voldoende hydratatie, vooral tijdens warme dagen. Als gewoon water te saai voor je is, probeer dan citroen water of water met mint, komkommer of bevroren fruit. En als je zelfs dan nog zout wilt eten, kies dan liever voor geroosterd zeewier in plaats van een zak zoute chips.

Slechte koolhydraten zoals brood en pasta

Deze voedingsmiddelen stimuleren de ‘’feel-good’’ hormoon serotonine. Trek in deze voedingsmiddel kan betekenen dat je een stemming booster nodig hebt.

Beter is:

eet meer fruit. Vooral in de ochtend heeft je lichaam -en met name je hersenen-  deze kick start nodig. Plan ontspannende activiteiten die je een goed gevoel geven.

Romige zuivelrijke voeding zoals ijs

Je lichaam wil je duidelijk maken dat het vet nodig heeft.

Beter is:

als je trek hebt in bijvoorbeeld ijs, dan klinkt een handje noten of een avocado niet zo aantrekkelijk, maar er zijn gezondere opties. Voor ijs trek kun je heel makkelijk wat bevroren bananen blenden met wat vanille poeder of zelfs een ijsje met avocado is een optie.

Trek in vlees

Deze trek is lastig voor mij om te begrijpen omdat ik al jaren geen vlees meer eet, maar waarschijnlijk ook omdat ik genoeg voedingsstoffen binnenkrijg die ervoor zorgen dat ik deze trek niet ken, zoals ijzer, B12 en foliumzuur.

Beter is:

gedroogde vijgen, mango, spirulina, tarwegras, bonen, noten, zoete aardappel, havermout, linzen, broccoli….Leef je uit!

Geeft dit je weinig hoop en denk je dat je trek echt dieper ligt en wellicht mentaal en stress gerelateerd is?

Dan zijn er gelukkig bepaalde dingen die je kunt doen om je aandacht af te leiden.

Zoals het heen en weer bewegen van zogeheten ‘’stressballetjes’’. Neem deze met je mee en verplaats de balletjes heen en weer tussen je vingers zodat je je handen bezighoudt tijdens hevige trek en de spanning zou dan moeten verdwijnen. (bron)

Kauwen. Het kauwen op stukjes mint zou je trek kunnen verminderen. Het houdt je mond bezig, verlaagt je stress gevoel en mint verlaagt ook je trek.

Drink voldoende. Ik vind zelf dat warm water erg kalmerend werkt. Dus drink lekker en kopje thee.

Schrijf. Eet je echt te vaak om je emoties te temmen? Probeer alles van je af te schrijven. Dit zorgt dat je je problemen kwijt kunt en je stress en angst zal afnemen.

Eet je vaak omdat je zo gespannen bent? Probeer de zelf massage truc om de spanning te temmen. Plaats een tennisbal onder je voet en rol het heen en weer. Of plaats de bal op een muur en druk met je rug tegen de bal, rol de bal heen en weer tussen je schouderbladen. Reflexologie en massages stimuleren een goed gevoel. (bron)

Heb jij nog enkele tips die je graag zou willen delen om je trek te lijf te gaan? Ik lees ze graag!

image credit

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Lees vorig bericht:
    aquafaba
    Video | Aquafaba De Perfecte ”Vegan Whipped Cream”

    Een wonder is geschied in de veganistische wereld en de naam is aquafaba. Dit is zo bizar en geweldig tegelijkertijd....

    Sluiten