Your cart

+Recepten Smoothies, Juices & Drinks

Hoe je je smoothie een boost kunt geven

How to supercharge your smoothie

Maak je elke dag een smoothie en heb je het idee alsof je altijd hetzelfde maakt? Een smoothie is echter een perfect moment om jezelf te voorzien van (meer) goede voedingstoffen die je waarschijnlijk al in je keuken hebt. Het is heel gemakkelijk om je smoothie een boost te geven met (meer) vezels, eiwitten, antioxidanten, vitaminen en mineralen.

Hoe je je smoothie een boost kunt geven

Groene poeders

Groene poeders zoals gedroogde tarwegras, spirulina en chlorella zijn geweldig en de meer bekende poeders die je toe kunt voegen aan je smoothie voor een instant boost. Twee eetlepels spirulina staan ongeveer gelijk aan 8 gram eiwitten. Groene poeder is het eerste waar je aan kunt denken als je je smoothie een boost wilt geven zonder al te veel na te denken. Een groene poeder is altijd een go-to in mijn smoothies, vooral als mijn smoothie super eenvoudig is (denk aan water, bananen, amandel boter en een dadel).

Hennep Zaden

Hennep zaden zijn een geweldige manier om je smoothie van eiwitten en gezonde vetten te voorzien. Twee eetlepels hennep zaden bevatten ongeveer 6,3 gram eiwitten, gezonde vetten, vezels en vitamine A. Ik vind de smaak ook goed te doen. Je kunt zelfs je smoothie beginnen door eerst hennepzaad melk te maken. Hennep zaden maken je smoothie mild romig en nootachtig.

Kaneel 

Waarschijnlijk één van mijn favoriete super boosters is kaneel. Het is heerlijk en er zijn aanwijzingen dat het een natuurlijke bloedsuiker stabilisator kan zijn. Slechts een paar snufjes zijn genoeg. Kaneel is door de heerlijke smaak zeer makkelijk te gebruiken, dus pas het gebruik aan naar je eigen smaak.

Chia Zaden

Twee eetlepels zal je smoothie voorzien van eiwitten, vitaminen, mineralen en gezonde vetten. Chia zaden werken als een interne bezem” dat helpt om je spijsvertering gezond te houden en de darmen in beweging te houden.

Gember

Ik vind het heerlijk om een stukje gember aan mijn smoothie toe te voegen. Gember is geweldig als je spijsvertering problemen hebt. Aangezien 80% van je immuunsysteem zich in je darmen afspeelt, wil je het graag gezond en evenwichtig houden, toch? Gember zal je opwarmen en ook zal het pijn verminderen bijvoorbeeld door de griep. Gember kalmeert tevens de maag. Gember maakt een smoothie naar mijn mening friszolang je maar niet te veel toevoegt.

Kokosnoot

Als je genoeg van water in je smoothie hebt, dan is kokosmelk een geweldige manier om je smoothie een boost te geven. Kokosmelk bevat van nature suiker, zodat het je smoothie licht zoet zal maken terwijl het ook kleine hoeveelheden elektrolyten toevoegt. Kokosmelk zal je smoothie romig maken zonder dat de smaak van de smoothie verloren gaat. Ook voorziet het je smoothie van gezonde vetten.

Cayenne peper

Cayenne in je smoothie klinkt misschien raar, maar je zult verrast zijn hoe goed dit werkt. Cayennepeper voegt een beetje warmte en een kick toe aan een smoothie. Een groene smoothie en een smoothie op basis van chocolade zijn hier het meest geschikt voor. Voeg gewoon een paar kleine snufjes toe om je op te warmen. Deze super booster zal ook je metabolisme iets verhogen …..een klein beetje maar.

Geelwortel / Kurkuma

Kurkuma is de koningin van specerijen en heilig in mijn keuken. Bijna al mijn warme maaltijden bevatten kurkuma, maar je kunt kurkuma ook in de ochtend gebruiken of in een smoothie. Kurkuma bestrijdt ontstekingen en een beetje is al genoeg. Voeg ¼ theelepel kurkuma aan je smoothie toe om mee te beginnen en voeg geleidelijk meer toe, ongeveer ½ theelepel is genoeg. Maar wees voorzichtig, want als je teveel toevoegt zul je de sterke smaak proeven. Kurkuma gaat overigens goed samen met citroen/limoen.

Paddenstoelen

Paddenstoelen smaken aards” en zijn goed te combineren met chocolade smoothies. Ze zitten bevatten voedingsstoffen die je zullen helpen om ontstekingen te bestrijden en ook zorgen ze voor geweldige antioxidanten (vooral tijdens het koude seizoen). Begin met ongeveer ¼ theelepel per dag en bouw geleidelijk aan op. Reishi en Chaga zijn mijn favorieten.

Wat is jouw favoriete smoothie booster?

How to supercharge your smoothie photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Chanoe
    april 11, 2016 at 2:59 pm

    Leuk artikel! Ik heb heel veel superfoods tegelijk geopend en in 1 pot gemixt, elke dag doe ik door mijn smoothie ongeveer 1 eetlepel. Zo krijg je van alles wat extra binnen en niet teveel van 1 ding haha, ideaal!

    • Reply
      Bianca
      april 11, 2016 at 9:24 pm

      Wat handig! 🙂

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees vorig bericht:
A banana smoothie substitute you must try
Een smoothie met een banaan vervanger die je moet proberen

Wanneer je vaak smoothies maakt dan weet je dat bananen bijna altijd op de lijst van ingrediënten terugkomt. Bananen zijn...

Sluiten