Your cart

+Artikelen Levensstijl

Hoe je de 10.000 stappen per dag kunt halen

10.000 steps

In mijn artikel en video over de basisregels van een gezond leven had ik het over de 10.000 stappen die ik per dag zet. Ook in andere artikelen verwijs ik hier nog weleens naar, dus wordt het hoog tijd om hier eens nader op in te gaan. Ik beschouw het als een minimum aan beweging per dag. Alles extra is mooi meegenomen, maar alles lager dan de 10.000 of laten we zeggen 8.500 vind ik een niet al te actieve dag.

Waarom 10.000 stappen?

Het zetten van 10.000 stappen per dag is geen hype dat zomaar ineens verzonnen is. De Japanse arts Yoshiro Hatano gaf aan dat als we dagelijks voldoende bewegen we veel gezonder zijn. Yoshiro besloot toen een minimale hoeveelheid aan beweging per dag uit te drukken in stappen. Hij kwam tot de conclusie dat we gemiddeld 6.000 stappen per dag zetten. Om gezond te leven, zouden we eigenlijk 10.000 stappen per dag moeten zetten. Die 4.000 extra stappen staan ongeveer gelijk aan een half uurtje stevig wandelen. Hij kwam met het volgende rekensommetje:

6.000 stappen (gemiddeld aantal stappen per dag) + 4.000 stappen (30 minuten extra beweging) = 10.000 stappen (minimale hoeveelheid beweging per dag)

Waarom wandelen en niet fietsen? In de Japanse samenleving wordt veel belang gehecht aan wandelen. Zo werd 40 jaar geleden de eerste stappenteller op de markt gebracht. Een stappenteller heet in het Japans overigens ‘manpo kei’, wat letterlijk 10.000-stappenteller betekent.

Tips om de 10.000 stappen per dag te halen

Als we al 6.000 stappen per dag zetten, lijkt het een kleine…uuhm stap naar de 10.000 stappen, maar veel mensen worstelen hier toch mee. Hoe zorg je ervoor dat je elke dag de 10.000 stappen haalt? Met mijn tips hoop ik dat je gemakkelijk het aantal stappen per dag kunt verhogen tot 10.000.

Meten is weten

Houd voor 10 dagen bij hoeveel stappen je gemiddeld per dage zet. Op de meest recente smartphones staat al een app die je stappen telt. Je kunt ook de gratis app Moves downloaden, een stappenteller kopen of een horloge zoals de Fitbit aanschaffen. Als je een beter beeld hebt van hoe actief of inactief je bent, kun je een plan gaan maken.

Je doel

Stel jezelf vervolgens een haalbaar doel. Alle kleine beetjes helpen. Als je 4.000 stappen tekort komt, ga dan eerst voor de 7.500 en bouw dit op. Als dit makkelijker voelt, doe je nog eens 1.000 stappen extra bij je doel. 

Hoe?

Als je wat extra tips nodig hebt, dan kan het volgende wellicht helpen.

  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Breng de tijd die je moet wachten lopend door
  • Parkeer de auto wat verder weg of stap een bushaltes eerder uit
  • Ga een stukje wandelen in de pauze
  • Loop naar je collega in plaats van te bellen of te mailen
  • Ga er ’s avonds of in het weekend op uit om te wandelen
  • Ga wandelend naar de supermarkt
  • Loop tijdens het telefoneren heen en weer

Maak 10.000 stappen een gewoonte

Als iets eenmaal een gewoonte is, hoef je er niet meer over na te denken. Het voelt heel normaal. Je zult zien dat je dan ook minder vaak op je teller hoeft te kijken. Als je na enige tijd nog steeds moeite hebt om je doel te behalen, dan is het nog (geen) gewoonte en dan is het tijd om een nieuw doel te stellen.

De volgende stap

Als 10.000 stappen per dag eenmaal een gewoonte zijn, zul je merken dat je je een stuk fitter voelt. Dit kan een goede basis zijn voor een workout die je al heel lang wilde doen, maar waar je je niet fit genoeg voor voelde. Wat je ook doet, houd altijd de 10.000 stappen per dag aan.

Tip: heb je snel last van pijnlijke spieren, spray dit op je spieren (benen) en de pijn neemt na enige tijd aanzienlijk af.

Tel jij je stappen of vind je het maar onzin? Ik vind het een enorme motivatie, maar ik hoor graag je mening hierover.

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

Read previous post:
Baked Apples
De lekkerste gebakken appels

Het is twee jaar geleden dat ik voor het eerst de gezonde versie van gebakken appels at. Wellicht heb ik...

Close