Your cart

+Recepten Lunch & Hoofdgerecht Ontbijt & Brunch Smoothies, Juices & Drinks Snacks & Zoet

Zo maak je de beste Açaí kom

How to make the best Açaí Bowl

De açaí kom is waarschijnlijk één van de bekendste food trends. Eigenlijk is het gewoon een mooie smoothie gemaakt met bevroren bessen en gepresenteerd in een kom. Açaí kommen zijn niet alleen erg mooi, maar ook super gezond. Ik heb van nogal wataçaí bowls” mogen genieten en ik kan niet wachten op de warmere dagen zodat ik de açaí kom nog vaker kan maken. Na de introductie van rawnola in mijn leven, denk ik dat ik nu toch wel de beste açaí kom ooit heb gemaakt en ik deel dit recept graag met je. Vaak wordt (gebakken) muesli in een açaí kom gebruikt, maar dit recept is geheel rauw vanwege de rawnola. Maar voel je natuurlijk vrij om (gebakken) muesli te gebruiken als je dat in je keuken hebt.

Een açaí kom is eigenlijk een dikke smoothie (dikke ”soft serve”) bedekt met havermout, noten, muesli, fruit en / of een noten boter.

How to make the best Açaí Bowl

Als je nog nooit een açaí kom hebt geprobeerd, maak dan dit recept. Je zult zien dat de açaí kom niet slechts een hype is, açaí bowls zijn echt heerlijk en een blijvertje!

Açaí is een superfood uit Brazilië. Açaí bessen hebben een heel scala aan voordelen voor de gezondheid, maar de sterkste troef is toch wel de heerlijke smaak. Met dit açaí recept is het moeilijk te zeggen of het nu een ijsje is of een gezond ontbijtje. Tegelijkertijd zorgt dit kommetje ervoor dat ik me goed voel. Mijn lichaam houdt hiervan. Ik voel me de hele ochtend energiek.

How to make the best Açaí Bowl Dit kommetje kost iets meer tijd dan de gemiddelde smoothie waarbij je alles gewoon in een blender kunt gooien, maar eens in de zoveel tijd is de extra tijd om dit kommetje te maken en decoreren het absoluut de moeite waard.

Als je in de VS woont, kun je açaí bessen als bevroren puree kopen, verpakt in kleine bevroren porties. Echter, tot mijn verbazing vond ik bevroren açaí pakketjes ook in Duitsland, Luxemburg en België. Dus kijk even in je lokale supermarkt/bio winkel in het vriesvak of je bevroren açaí puree kunt vinden. Je kunt natuurlijk ook açaí poeder gebruiken in plaats van de bevroren puree, maar het zal misschien niet dezelfde smaak en textuur hebben zoals in dit recept.

How to make the best Açaí Bowl

Deze açaí kom is een uitbarsting van kleuren, verse ingrediënten en een heerlijke combinatie van smaken!

Gezondheidsvoordelen van de açaí bessen

  • açaí bessen bevatten een hoog niveau antioxidanten.
  • açaí bessen hebben een laag suiker gehalte, maar bevatten een goede hoeveelheden calcium, ijzer, vezels en vitamine A.
  • ze beschermen het lichaam tegen schadelijke vrije radicalen.
  • açaí bessen bevatten goede gezonde vezels

Laten we beginnen aan deze heerlijke kom! En vergeet niet om je creatie met mij te delen op social media met #thegreencreator

How to make the best Açaí Bowl

Zo maak je de beste Açaí kom
 
Prep time
Cook time
Total time
 
Een perfecte açaí kom is niet alleen erg mooi, maar ook super lekker en gezond. Dit recept bevat rauwe muesli als topping en ook op de bodem van de kom. De amandel boter, bevroren bessen en mango met de açaí puree maakt dit de beste açaí kom ooit!
Author:
Recipe type: smoothie, açaí kom, ontbijt, snack, soft serve
Cuisine: vegan, plantaardig, gezond, vegetarisch, rauw, rauw vegan
Serves: 1 kom
Ingredients
  • 1 banaan, in plakjes, bevroren OF een bevroren mango, in plakjes (ik vind het lekker om een bevroren mango te gebruiken omdat bevroren banaan de açaí smaak kan overmeesteren)
  • 150 g bevroren rode bessen, zoals bramen, aardbeien, frambozen of bosbessen (ik gebruikte frambozen)
  • 1 bevroren açaí bessen pakketje of 2 eetlepels açaí poeder
  • 2 theelepels ahornsiroop (of honing voor niet-veganisten), dadels zijn ook erg lekker om toe te voegen
  • 2 volle theelepels amandel boter
  • 100 ml amandelmelk of kokoswater
  • 4 eetlepels rawnola
  • TOPPING
  • bessen: aardbeien, frambozen, bosbessen
  • bijenpollen (dit is niet veganistisch)
  • mango- of kiwi plakjes
  • kokosnoot chips, ongezoet
  • zelfgemaakte rawnola of muesli
  • geroosterde noten of een noten boter
  • plakjes banaan
  • cacao nibs
Instructions
  1. Leg op de bodem van een kommetje een laagje (2-3 eetlepels) rawnola of muesli.
  2. Voeg de bevroren bananen of mango stukjes, de amandelmelk, amandel boter, bevroren bessen, açaí, ahornsiroop in een blender / keukenmachine en mix voor een paar minuten tot je een gladde en romige massa hebt.
  3. Giet dit in je kom over de rawnola / muesli en decoreer je kom met je favoriete toppings.
  4. Serveer direct en genieten maar!

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    sarah
    oktober 1, 2016 at 10:50 am

    Bedankt voor dit heerlijk uitziende recept! Ik zou meteen aan de slag willen, maar… ik heb helaas geen açai in huis! Deze zomer maakte ik in Amerika voor het eerst kennis met de açai bowl en ik was meteen verk(n)ocht! Mmmm, overheerlijk en je bent er inderdaad de hele voormiddag van voldaan. Je schrijft hierboven dat je de gepureerde versie ook in België kan kopen, in welke winkels kan je dat vinden?

    Heel erg bedankt voor het mooie recept, ik hoop het snel eens te kunnen uitproberen!

    Groetjes

    Sarah

    • Reply
      Bianca
      oktober 3, 2016 at 10:28 am

      Hi Sarah,

      Graag gedaan! 🙂 Ik heb dit in een gewone supermarkt in België kunnen vinden (zoals Auchan) in de vries afdeling. Laat maar weten als je meer hulp nodig hebt.

      Groetjes,
      Bianca

    Leave a Reply

    Rate this recipe:  

    Lees vorig bericht:
    Kickstart
    Boekreview: Kickstart

    Er zijn heel wat plantaardige kookboeken tegenwoordig te vinden, maar deze zijn niet allemaal even gezond en dus niet iets...

    Sluiten