Your cart

+Blog Advies Beauty

Wat te doen tegen haaruitval

How to solve hair loss
Waarschijnlijk is het de nachtmerrie van iedereen om op een dag wakker te worden en te realiseren dat je toch echt haar aan het verliezen bent. Je bent niet de enige, want ik krijg namelijk veel vragen over dit onderwerp. Vaak is er geen reden tot bezorgdheid, maar dat is niet altijd het geval. Soms is het tijd om uit te zoeken wat er in het lichaam aan de hand is dat voor haaruitval zorgt. Wanneer verlies je echt haar en wat kun je tegen haaruitval doen?

Wanneer heb je echt last van haaruitval?

Je kunt per dag 60 tot 150 haren verliezen zonder dat er iets aan de hand is. Houd er rekening mee, dat haaruitval soms erger kan lijken dan het is. Als je lang haar hebt, dan kunnen 100 haren eruit zijn als 300. En met een kort kapsel heb je soms niet in de gaten dat je echt veel meer haar verliest totdat het al wat langer aan de gang is.   

Wat zijn de oorzaken van haaruitval?

Als je meer haar verliest dan normaal zijn er een aantal factoren die de oorzaak kunnen zijn. Aangezien haar een niet-essentieel weefsel is, is het super gevoelig voor stress. Stress kan je zelfs kaal maken …. Maar ook normale gebeurtenissen in het leven, zoals een buikvirus, hoge koorts, crash diëten en een stressvolle baan kunnen de oorzaak zijn voor haarverlies (zelfs zes tot tien weken later). Soms is het overigens gewoon een cyclus waar vrouwen mee te maken hebben. Sommige vrouwen verliezen bijvoorbeeld meer haar in de winter of in het voorjaar. Zelfs in die gevallen is er geen reden tot paniek. Zorg goed voor jezelf  (je lichaam) en je zult merken dat je haaruitval minder zal worden en het haar zal zoals gewoonlijk weer terug groeien.

Als je wilt dat je haar sneller terug groeit, dan kan deze techniek nuttig zijn. Houd echter wel rekening met het feit dat voeding alles is; in dit artikel leg ik uit wat je kunt eten voor gezond haar.

Het is ook belangrijk om te weten dat het niet bevorderlijk is om heel vaak een bezoekje te brengen aan je kapper. Als je vaak naar de kapper gaat voor behandelingen (zoals bleken, permanente haarkleuring, föhnen) kan het effect daarvan vergelijkbaar zijn met haaruitval. De behandelingen hebben geen invloed op je natuurlijke haargroei, maar ze richten wel schade aan het haar (de eiwitstructuur). Dit zal de haarschacht verzwakken en dat kan leiden tot haarbreuk wat weer sterk lijkt op haaruitval. En ja, dit kan ook je haar dunner laten lijken na een tijdje. Wees dus voorzichtig met je haar.

Eén van de redenen waarom ik lang gezond haar heb is omdat ik nauwelijks de kapper bezoek en ik nooit (maar dan ook nooit) mijn haar borstel als het nat is.

Wat kun je doen tegen haaruitval?

Hoe we eruit zien aan de buitenkant vertelt ons heel veel over hoe met ons gaat aan de binnenkant. Als je meer haar verliest dan normaal (meer dan twee maanden), is het tijd voor actie.

Hoewel ieder mens anders is, zijn de meest voorkomende oorzaken van haaruitval een tekort aan ijzer, vitamine D, vitamine B12 en/of een schildklier kwestie. Het is belangrijk om je bloed te laten controleren voordat je naar willekeur met supplementen aan de slag gaat. Het is geen goed idee om bijvoorbeeld teveel vitamine D of ijzer in je lichaam te hebben. Een bloed onderzoek kan je goed op weg helpen om je volledig, gezonde bos met haar terug te krijgen. 

Wat zijn de andere meest voorkomende redenen voor haaruitval?

IJzer
een laag ijzergehalte kan voor haar breuk zorgen, wat resulteert in dunner wordend haar en stress (omdat je denkt dat je haar verliest). In dit artikel heb ik uitgelegd wat goede plantaardige bronnen van ijzer zijn. Mijn favoriet is linzen. Een paar eetlepels per dag doet niet veel, zorg ervoor dat ze goed vertegenwoordigd zijn op je bordje (bij voorkeur twee keer per dag).

Schildklier
een niet optimaal werkende schildklier kan leiden tot haaruitval. Dus laat je T3 (trijodothyroxine) waarden checken en neem contact op met een deskundige om je schildklier te ondersteunen.

Eiwitten
haar bestaat voor meer dan 90 procent uit eiwitten, dus als je niet genoeg eiwitten eet kan dat ervoor zorgen dat je haar minder snel groeit of zelfs uitvalt. Voeg dus extra eiwitten toe. Je hebt deze aminozuren nodig om sterke haar cellen te maken. Goede plantaardige eiwitbronnen zijn linzen, hennep zaden, chia zaden, quinoa, spirulina, bonen, noten en zaden.

Mineralen
je haar heeft mineralen nodig om te groeien. Zink (samen met koper) en silica zijn zeer geschikt voor haargroei. Je kunt hier meer lezen over voeding voor gezond haar.

Goede vetten
vetten zijn essentieel voor haargroei. Goede vetten voeden haarcellen en laten je haar glanzen. Mijn favorieten zijn noten en avocado’s.

Spijsvertering
als je spijsvertering niet goed werkt ben je niet in staat om alle vitaminen en mineralen te absorberen voor nieuw gezond haar en haargroei. Een slechte spijsvertering betekent dat je het je lichaam (en je haar)  lastig maakt door een gebrek aan vitaminen en mineralen die niet kunnen worden opgenomen uit je voeding. Eet veel vezels (uit groente en fruit), drink genoeg water, houd je darmen schoon en beweeg voldoende.

Stress
wanneer je te maken hebt met veel stress (te veel en te vaak) kan dit leiden tot een een heel scala aan gezondheidsproblemen. Vaak is stress de oorzaak van haarverlies. Probeer iets te vinden wat stress kan verlichten in dagelijkse activiteiten zoals meditatie, gebed, sport, koken, lezen of een wandeling in de natuur.

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply
    An
    juli 13, 2016 at 9:51 am

    Hi Bianca,

    Ik lees dat jij je haar nooit borstelt wanneer het nat is.
    Wat is hiervoor de rede?
    Ik meen me namelijk te herinneren dat ik ooit ergens las dat het haar minder breekbaar is wanneer het nat en ik borstel het dus al jaren nat… :-/
    En je gaat nauwelijks naar de kapper? Hoeveel keer per jaar is dit dan ongeveer?
    Ik heb al een mooie lengte en mag ook niet klagen over mijn haar volume maar toch zou ik er graag nog 10 cm bij hebben. Dit lijkt me maar niet te lukken.
    Groetjes

    • Reply
      Bianca
      juli 13, 2016 at 11:24 am

      Hi An,

      Ja, klopt. Wanneer het haar nat is, is het bijzonder kwetsbaar voor beschadigingen. Water verzwakt de zwakke ”bindingen” in je haren namelijk, en verliest 1/3 van z’n sterkte. Als je dan je haar gaat borstelen kan dat tot beschadigingen leiden, omdat nat haar dus veel brozer en vatbaarder voor beschadiging is dan droog haar. Je kunt eventueel een breedgetande houten kam gebruiken, maar ik wacht gewoon tot mijn haar bijna helemaal droog is. Ik ga 1-2 keer per jaar naar de kapper. Hopelijk helpt dit 🙂

      Groetjes!
      Bianca

  • Reply
    An
    juli 13, 2016 at 1:06 pm

    Wat jammer dat ik al jaren overtuigd was van het omgekeerde.
    Vanaf vandaag borstel ik zeker enkel nog droog! 🙂
    Bedankt.

    • Reply
      Bianca
      juli 13, 2016 at 1:56 pm

      Graag gedaan! 🙂

  • Reply
    R
    februari 5, 2017 at 10:32 pm

    Jammer dat je een hele vervelende oorzaak niet noemt. Namelijk alopecia androgenetica.

    • Reply
      Bianca
      februari 6, 2017 at 12:10 pm

      Ik kan helaas niet alle aandoeningen noemen en ben me bewust van nog meer nare aandoeningen die haaruitval kunnen veroorzaken. Dank je wel voor het meedenken in ieder geval 🙂

    Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    What minimalism means to me
    Wat minimalisme voor mij betekent

    Je hebt er waarschijnlijk vast al eens van gehoord: minimalisme of moet ik zeggen #minimalisme? Het is een term die...

    Sluiten