Your cart

+Blog Advies

Wat je moet weten over havermout

We houden er allemaal van, havermout. Ik ben er bij vlagen gek op. Maar ga uiteindelijk vaak terug naar mijn oude vertrouwde boekweit. Ik vind dit net zo ruim inzetbaar in de keuken als havermout. Maar ik gebruik het dus wel. Als (tweede) ontbijtje of zelfs als ik in de avond sta te kokkerellen. Heerlijk en makkelijk. En zoals bekend wordt havermout nogal geprezen door verscheidene gezondheids- organisaties (zoals the American Heart Association) en ook veel health bloggers en foodies zijn verzot op havermout.  Havermout is ook erg gezond. Onbewerkte havermout bevat onder andere:

  • vezels
  • fosfor
  • magnesium en calcium
  • ijzer
  • vitamine A
    bron

Hele onbewerkte havermout is een goede bron van vezels, in het bijzonder bèta-glucaan. Ze zijn de enige bron van 20 unieke unieke polyfenolen, die erom bekend staan hartziekten tegen te gaan. De polyfenolen in havermout is ontstekingsremmend en kan beschermen tegen ziekten en huidirritatie. (bron) Echter, voordat je je kommetje havermout leeg eet, zijn hier de belangrijkste havermout feiten. 

Wat je moet weten over je havermout

  • Havermout bevat fytinezuur en avenin. Avenin kan een bepaald aantal van dezelfde problemen veroorzaken als gluten bij personen die daar gevoelig voor zijn.
  • Het weken van havermout vermindert de anti-nutriënten en helpt de voedingsstoffen vrij te laten komen. Om havermout te weken meng je een kopje onbewerkte havermout met een kopje lauwwarm, gefilterd water en een eetlepel appelazijn voor ten minste 12 uur.
  • Niet biologische havermout kan veel pesticiden bevatten. Niet-biologische havermout wordt namelijk besproeid met glyfosaat, waardoor havermout in wezen net zo schadelijk wordt bewerkt als maïs en canola. Er worden al snel zes residuen van bestrijdingsmiddelen gevonden in conventioneel geteelde haver gewassen. 
  • Biologische ”steel-cut oats” gesneden haver is het gezondst. Dit is gesneden haver, waarbij de “haver-graan” niet plat wordt gemaakt. ”Steel-cut oats” (havergrutten) is havermout dat alleen maar in stukjes is gemaakt. De textuur is wat steviger dan normale havermout. Hoewel het langer zal duren om ze te koken, bevatten ze meer voedingsstoffen dan conventionele havermout.
  • De meeste commerciële havermout kan gluten bevatten. Hoewel zuivere havermout glutenvrij (behoort) te zijn, wordt havermout vaak besmet met gluten wanneer ze worden verwerkt in installaties die ook tarwe, gerst en rogge verwerkt. Dus als je gluten intolerant bent, kan zelfs een klein spoortje hoeveelheid gluten al ernstige gevolgen voor je gezondheid hebben. Kies dan dus echt voor glutenvrije haver.

Koop jij altijd de biologische ”steel-cut oats” en week je ze ook een nachtje?

bronnen: 1) 2) 3) 4)

You Might Also Like

18 Comments

  • Reply
    Come-Moda
    juli 15, 2015 at 10:17 am

    Interessant om te lezen! Thanks for sharing

  • Reply
    Rki
    juli 15, 2015 at 10:59 am

    I do! Altijd biologisch, maar waar kan ik in NL de glutenvrije havermout kopen? Thanks! x

  • Reply
    Veerle
    juli 15, 2015 at 4:59 pm

    Ik heb laatst ook een artikel gelezen over havermout en fytinezuur. Ik eet de goedkope variant (beperkt budget en eet een pak per week). Ik wil als het te betalen is, over naar betere havermout. Ik week het een hele nacht in amandelmelk en vul dit s ochtends aan met fruit, lijnzaad en mix van diverse pitten en zaden. Nu dacht ik gelezen te hebben dat deze combinatie nog maar fytinezuur bevat, klopt dat?

  • Reply
    Veerle
    juli 15, 2015 at 5:48 pm

    Dank je wel voor het antwoord. Als ik het goed begrijp, gooi ik me dus iedere dag vok fytinezuur? Hoe kan ik dat beperken/ voorkomen? Ik wil graag havermout blijven eten als ontbijt…

  • Reply
    Annette
    juli 22, 2015 at 8:29 am

    Hi Bianca,
    Ook mijn voorkeur gaat stiekem nog steeds uit naar boekweit. Dankzij jou dit leren kennen, dankje!!!
    Wie weet heb je wat aan dit heerlijke (althans vind ik) ontbijtje. 50 gram boekweit koken of een nacht laten weken. 1 banaan, 1 sinaasappel en 1 nectarine met wat water in de blender. Dit samen met de boekweit mengen en nog wat bijenpollen als topping!

  • Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    Makkelijke Chocolade Mousse

    Tot ver in mijn twintigste heb ik last gehad van een ernstige suiker verslaving en chocolade was het meest lastige...

    Sluiten