Your cart

+Blog Advies

Wat is het beste moment om een smoothie of sap te drinken?

Pear Basil Fall Smoothie

Soms ontvang ik e-mails met de vraag wanneer het beste moment is om een smoothie of sap te drinken. Of na één van mijn lezingen, vragen sommigen waarom ik altijd een smoothie in de ochtend drink. Vandaag staat geheel in het teken van het wanneer en waarom van sappen en smoothies, want wat is het beste moment om een smoothie of sap te drinken?

Mijn eerste reactie is, ieder moment! Er bestaat niet iets zoals een echt slecht” moment op de dag om een lekker en voedende smoothie of sap te drinken. Er is echter wel een optimaal moment op de dag wanneer je een smoothie of sap kunt drinken. Dat is het moment wanneer een smoothie ervoor zorgt dat je goed alle voedingsstoffen kunt opnemen en wanneer het je de meeste energie zal geven. Dit is in de ochtend.

In de ochtend kun je geen verkeerde smoothie of sap maken.

Smoothies en sappen kunnen echter vrij veel verschillende ingrediënten bevatten. We kennen allemaal de groene smoothies vol met bladgroenten, maar er zijn bijvoorbeeld ook de smoothies met bananen en dadels. Hoewel beiden perfect zijn in de ochtend, als je besluit om (ook) later op de dag een smoothie/sap te drinken dan is het wellicht handig om de ingrediënten anders te selecteren, zodat dit overeenkomt met het moment van de dag.

  • voor / na een work out
    Een goede smoothie zou bijvoorbeeld eentje kunnen zijn met bananen, amandelmelk, dadels en hennepzaden. Zoiets als dit recept. Deze ingrediënten maken een goede pre- en post-workout smoothie.
  • in de ochtend
    Zoals ik al aangaf, in de ochtend kun je geen verkeerde smoothie/sap maken. Groene bladgroenten zoals boerenkool en spinazie, smoothies met veel koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten zijn allemaal goede opties. Ochtenden zijn ook het beste moment om fruit te eten, dus het is geweldig om smoothies met (meer) fruit te maken, en eventueel met noten of zaden. Of wat dacht je van een schepje acai poeder, goji bessen of tarwe gras poeder?
  • midden op de dag of als een snack
    Dit is een goed moment voor een groene smoothie. Enkele handjes boerenkool, spinazie, gezonde vetten en misschien wat extra’s zoals kokoswaterhennepzaden (gezonde vetten, mineralen en eiwitten) of zoete bosbessen zijn dan een goede keuze.
  • na het avondeten
    Ja, een smoothie kan ook een dessert zijn. Er zijn veel mogelijkheden. Bessen (bevroren) maken een lekker dessert na een minuutje in de blender, ik ben gek op deze smoothie! Maar ook een beetje havermout, amandelmelk en bananen zullen je onbedwingbare trek in bedwang houden en zullen er tevens voor zorgen dat je lekker kunt slapen. Of wat dacht je van een chocolade smoothie of chocolade mousse (ook hier)?

Wat je ook doet, houd in je achterhoofd dat het altijd een goed moment is voor een smoothie of sap. De ochtenden zijn het beste, want dat is het moment op de dag wanneer je lekker veel fruit en groen in je smoothie kunt doen. 

carrot juice

Waarom is een smoothie of sap het beste als ontbijt?

Vooral als je één smoothie of sap per dag drinkt, zijn de ochtenden veruit het beste moment van de dag om een smoothie of juice te drinken. Hier zijn enkele redenen voor.

Als je overigens met een smoothie of sap ontbijt (als maaltijd), zorg er dan voor dat je smoothie je genoeg energie zal geven. Een sap is niet erg aan te raden om te vervangen voor een maaltijd, tenzij je een detox volgt.

  • In de eerste plaats, begin je je dag gelijk goed en gezond als je een smoothie maakt. Dit motiveert om de hele dag gezondere keuzes te maken. Als je een goede groene smoothie voor het ontbijt maakt, dan moet je tot aan de lunch verzadigd zijn, met voldoende eiwitten en calorieën. Het verse fruit dat je gebruikt zal je overigens energie geven en ook een voldaan gevoel geven en je zoete trek in bedwang houden als je collega’s aan een ochtend snack of koffie toe zijn.
  • Er is absoluut geen beter ontbijtje dan een (groene) smoothie vol met natuurlijke vitaminen, mineralen, gezonde vetten, eiwitten en antioxidanten.
  • Je hebt een groot deel van je dagelijkse behoeften aan groenten en fruit al voor het middaguur binnen.
  • Na een nacht van rust (en geen voeding), heb je eigenlijk gevast (bezig met ontgiften). In de ochtend op een lege maag, zorgt dit ervoor dat je smoothie goed zal worden verteerd, maar ook geeft het je erg veel energie. Er komt namelijk weinig vertering aan te pas en vertering kost ons lichaam veel energie.
  • Een smoothie geeft je veel energie als je het op een lege maag drinkt. Ik zeg altijd dat het niet het beste idee voor je spijsvertering is om een smoothie na een grote of zware maaltijd te drinken. De zware maaltijd heeft namelijk tijd nodig om te verteren en een smoothie (of sap) wil juist snel verteren. Als de zware maaltijd in de weg zit, kan dit spijsvertering problemen veroorzaken. De smoothie of sap kan simpelweg niet verteren en kan dan gaan ‘fermenteren, zodat je verterings- problemen kunt krijgen, zoals een opgeblazen gevoel.

Na een nacht van vasten en ontgiften, is het het beste voor je lichaam om het zijn werk te laten doen en niet te onderbreken met een zwaar te verteren ontbijt. Dus voor optimale energie en absorptie, zijn de ochtenden het best!

Wanneer geniet jij van je smoothie of sap?

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Kim
    december 16, 2015 at 7:47 am

    Interessant artikel! Ik ben zelf dan ook wel benieuwd hoe de samenstelling eiwitten en vetten het beste kan zijn.

    • Reply
      Bianca
      december 16, 2015 at 9:30 am

      Hi Kim, dank je wel! Bedoel je de hoeveelheden of op welk moment van de dag? Groetjes, Bianca

    Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    services
    33 dingen die ik heb geleerd

    Eerlijk gezegd, heb ik er nooit echt van gehouden om mijn verjaardag te vieren. Vooral toen de grote 3 -0...

    Sluiten