Your cart

+Blog Advies

Wat is een rauw dieet?

Je hebt vast wel eens van rauw/ raw food gehoord. Het is een trend die al enige tijd heerst. Het grappige is dat we allemaal weleens (of dagelijks) rauw eten.

Rauw voedsel, ook bekend als levend voedsel, bestaat uit onbewerkt rauw veganistisch voedsel dat niet boven de 46 graden is verhit. Voedsel dat namelijk wel boven 46 graden is verhit heeft veel van zijn enzymen verloren en dus een belangrijk deel van de voedingswaarde. Verhit voedsel wordt door het lichaam als bewerkt voedsel gezien. Terwijl onverhit voedsel ons lichaam voorziet met levende enzymen en hoogwaardige voeding. Eigenlijk eten rauw eters voeding in de meest natuurlijke staat. Rauwe voeding is dus eigenlijk letterlijk ‘eerlijke’ voeding. Geen verborgen ingrediënten en er is niets waarmee gerommeld is (als je biologisch eet).

Er zijn verschillende niveaus waarop je rauw kunt eten. Sommige mensen eten 100% rauw, maar de meerderheid zal 80% of minder rauw eten. Veel rauw eters wonen in een vrij warm klimaat. In een kouder klimaat kan het namelijk een behoorlijke uitdaging zijn om 100% rauw te eten. De voordelen van een rauw dieet zijn het overigens wel meer dan waard. Mensen op een rauw dieet worden minder snel ziek, reinigen hun lijf op cellulair niveau, hebben enorm veel energie, verliezen overtollige kilo’s, hebben een goed uithoudingsvermogen, hebben minder slaap nodig, hebben een mooie huid en meestal eten ze op den duur minder dan voorheen. Dit is ook niet zo raar, je eet onbewerkt voedsel vol met enzymen, water, zuurstof, leven, vitaminen, mineralen en zo veel meer.

Voor de meesten is het na verloop van tijd meer dan alleen rauwe voeding, het wordt een hele andere mindset. Rauw eten is meer een levensstijl dan alleen een dieet. Veel mensen denken helaas dat rauw eters alleen maar konijnenvoeding eten zoals wortelen en groen en dat ze alle lekkere smaken van ‘gewone’ voeding missen. In werkelijkheid is echter het tegenovergestelde waar. Heb je ooit rauwe cheesecake gegeten? Of rauwe mayonaise? Of rauwe donkere chocolade? Het is echt heerlijk en bovendien gezond! Er zijn zo veel manieren om lekker rauw te eten.

Wat eten rauw veganisten?

Heel veel fruit, groenten, groene sappen, bonen en peulvruchten, olie, kruiden, specerijen, rauwe vetsoorten zoals uit noten, zaden, avocado’s, olijven en kokosnoten. Ook bevat een rauw dieet  veel ‘super foods’ zoals goji bessen en chia zaden. Er wordt weleens gezegd dat veganisten en rauw eters niets eten dat een moeder of een gezicht heeft.

Ik kan inmiddels wel stellen dat een 100% rauwe levensstijl niet geschikt is voor iedereen. En alleen door zelf hiermee te experimenteren zul je erachter komen of deze levensstijl geschikt is voor jou. Wanneer je probeert (meer) rauw of veganistisch te eten hou er dan wel rekening mee dat indien je voorheen een erg ‘giftig’ bestaan had (veel frisdrank, stress, koffie, zuivel, bewerkt voedsel en vlees) je lichaam tijd nodig heeft om eerst te ontgiften en dit kan gepaard gaan met lichamelijke klachten. Kijk wat het beste voor je werkt en onthoud dat er geen regels bestaan. Een rauw ontbijtje (bijvoorbeeld alleen met fruit) kan al een behoorlijk positief effect op je lichaam hebben.

Mijn rauwe favorieten? Dadels en mango’s! Yum!

photos and text by the green creator (c) (copyright) 

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Edward
    mei 3, 2013 at 10:59 am

    I used to be suggested this website through my cousin. I am now not certain whether this put up is written by way of him as nobody else know such specific about my difficulty. You’re incredible! Thanks!

  • Reply
    Chocolate oatmeal breakfast - The Green Creator : The Green Creator
    juli 9, 2015 at 8:55 pm

    […] it’s because I believe in the power of raw foods, but I always feel that when I cook my food thoroughly that all good health benefits will be lost. […]

  • Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    main dish
    Wat eet een veganist?

    Als ik toch elke keer een euro zou krijgen als iemand me deze vraag stelde..... Ik ga er voor het...

    Sluiten