Your cart

Advies Blog

Waarom ik rauwe uien eet

onions
Bij het schrijven van mijn artikel over wat te eten voor gezond haar, kwam ik tot de conclusie dat ik nog nooit iets heb geschreven over de geweldige ui. Eigenlijk best bizar, want ik ben namelijk gek op uien en eet ze dagelijks (meestal rauw).

De ui is te vinden in elke keuken, maar voor mij is het veel meer dan dat. Ik kan niet leven zonder uien. Ik kan gewoon echt enorme trek hebben in een ui, een trek zoals ik ken bij mijn gezonde chocolade creaties. Maar wist je dat uien meer dan alleen maar lekker zijn, ze zijn ook een belangrijke medicinale plant?

Het is moeilijk om beschaving voor te stellen zonder uien. Julia Child

Uien werden gebruikt als preventieve geneeskunde tijdens epidemieën van cholera en de pest. Ze werden blijkbaar door de Romeinse keizer Nero gegeten als een remedie tegen verkoudheid. Sindsdien zijn uien  populair in de keuken van velen landen. Uien gaan ten minste 3500 jaar terug waardoor ze één van de oudste gecultiveerde planten zijn.

Tot op heden hebben uien hun heilzame eigenschappen aangetoond.

Ze zijn antiallergisch, gaan ontstekingen tegen en zijn een anti-oxidant.

Ik zou niet weten hoe ik zou kunnen koken zonder uien, maar uien zijn ook echt een geweldige (goedkope) superfood. We zijn waarschijnlijk veel te veel gewend aan het label superfood of misschien houden de meesten van ons niet zo van rauwe uien? Want vergeleken met hoogwaardige voedingsmiddelen zoals rode wijn en groene thee, heeft de ui grote voordelen voor de preventie en behandeling van veel voorkomende ziekten. Uien fungeren ook als een krachtige antibiotica en zijn nuttig in het verminderen van de klachten van een voedselvergiftiging.

Honderden wetenschappelijk gepubliceerde studies tonen aan dat uien zeer beschermend werken voor onze zenuwen en het cardiovasculaire systeem (zelfs beter dan rode wijn) en ze versterken het immuunsysteem, helpen om een gezonde hormoon functie te handhaven en nog veel meer. Zo verlagen uien de cholesterol en remmen ze aderverkalking, verbeteren ze de elasticiteit van de bloedvaten en helpen ze om een gezonde bloeddruk te handhaven.

Polyfenol

Polyfenolen zijn plantaardige verbindingen die bekend staan om ziekten te kunnen voorkomen, ze zijn een anti-oxidant en bevatten ”anti-aging” eigenschappen. Uien hebben een bijzonder hoge concentratie polyfenol, meer dan in knoflook, prei, tomaten, wortelen en rode paprika.

Uien zijn bijzonder rijk aan polyfenolen flavonoïden genaamd quercetine. Quercetine is een antioxidant die kan voorkomen dat histamine afgifte wordt aangemaakt,  quercetinerijk voedsel is een natuurlijke antihistaminica. Histamine? Bij een teveel aan histamine kunnen lichaamsfuncties namelijk worden verstoord. Als er teveel histamine in je bloed zit, zetten de bloedvaten uit en wordt het weefsel dikker. Het lichaam zet op, dit geldt voor de huid, slijmvliezen, maar ook voor gewrichten.

Zoals gemeld door The World’s Healthiest Foods:

… uien staan in de top 10 van de meest gegeten groenten en hun quercetine inhoud. Het flavonoïdengehalte van uien kan sterk variëren, afhankelijk van de exacte ras en groeiomstandigheden.

Hoewel de gemiddelde ui waarschijnlijk minder dan 100 mg quercetine bevatten per 3-1 / 2 ounces (2 ounce is 56,70 gram), zijn er wel uien dit wel dit aanzienlijke dosis hebben. Alhoewel 100 milligram misschien niet veel lijkt, matige plantaardige eters (in de Verenigde Staten) eten gemiddeld slechts tweemaal dit getal voor alle flavonoïden (niet alleen quercetine) van alle groenten per dag.

Voedingswaarden

De ui bevat natuurlijke suikers, vitamine A, B6, C en E en mineralen zoals natrium, kalium, ijzer en vezels. Bovendien zijn uien een goede bron van foliumzuur. En nog zoveel meer

De kracht van rauwe uien

De reden waarom rauwe uien beter zijn dan gebakken uien, is vanwege het zwavelgehalte. Deze worden gedeeltelijk vernietigd door hitte.

Een eenvoudige, krachtige aanbeveling voor de gezondheid zou zijn om één rauwe ui per dag te eten. Rauwe uien bevatten veel beschermende stoffen, maar maak je geen zorgen want zelfs gebakken uien zijn nog steeds behoorlijk gezondheidsbevorderend.

Ik hak ze in mijn salades, blend ze in al mijn dips en al mijn warme gerechten bevatten uien. Allemaal. De ui is voor mij zonder twijfel één van de gezondste voedingsmiddelen die je kunt eten.

Als je overigens denkt dat ik altijd met een slechte adem rondloop, dan verwijs ik je naar dit artikel. Deze methode is perfect tegen een flinke uien- of knoflook geur.

Eet jij ook graag uien? Rauw of gebakken? Ik lees het graag!

 

photos by the green creator (c) (copyright)

 

You Might Also Like

10 Comments

  • Reply
    Marcus Lobenstein
    augustus 4, 2015 at 8:55 am

    Veel vrienden kijken me smerig aan als ik weer is aan een ui knabbel 😛

  • Reply
    Elly
    april 11, 2016 at 7:57 pm

    Nou ik ga ook meer rouwen uien eten!!!

    • Reply
      Bianca
      april 11, 2016 at 8:52 pm

      🙂

  • Reply
    Tiny
    juli 31, 2016 at 6:29 pm

    Eet ook veel ui EN Knoflook ,maar altijd gebakken/ Gesmoord ,ga rauw proberen !

    • Reply
      Bianca
      augustus 1, 2016 at 12:01 pm

      Wat goed Tiny! Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen 🙂 liefs!

  • Reply
    pj.wessel
    december 15, 2016 at 5:47 pm

    ik wil graag aan julie maillijst worden toegevoegd????????????

    • Reply
      Bianca
      december 15, 2016 at 7:17 pm

      Oh jee, ik neem aan dat het niet lukt? Ga ik regelen 🙂

  • Reply
    Louise
    februari 25, 2017 at 2:38 pm

    Goed artikel. Nog even een tip: het is niet “ik besef me” maar “ik besef”. Waarschijnlijk in de war met ” ik realiseer me”.

    • Reply
      Bianca
      maart 1, 2017 at 10:53 am

      Hi Louise, dank je wel!! 🙂

    Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    3 top health tips
    VIDEO | 3 gouden gezondheidstips

    Gezond leven is nog nooit zo populair geweest en is ook nog nooit zo verwarrend geweest als tegenwoordig. Raw, veganist,...

    Sluiten