Your cart

+Blog Advies

Waar vind je calcium?

Zoveel mensen zijn bezorgd of ze wel genoeg calcium uit hun voeding halen wanneer ze besluiten om (meer) plantaardig te gaan eten. Er is me zo vaak verteld dat ik niet genoeg calcium binnenkrijg omdat ik geen koemelk drink. Maar waar vind je calcium?

Velen van ons beseffen niet dat er zo veel prachtige en lekkere plantaardige bronnen van calcium zijn.

Meestal zijn dit planten en andere voedingsmiddelen die veel calcium bevatten naast vitaminen zoals vitamine C en K, kalium en magnesium, die allemaal erg belangrijk zijn voor de algehele gezondheid van de botten.

Calcium is een mineraal waar we het meeste van hebben in ons lichaam. 99% daarvan wordt opgeslagen in onze botten en tanden en de overige 1% in ons bloed en zacht weefsels. Calcium is essentieel voor niet alleen het behoud van sterke en gezonde botten, maar ook voor het regelen van bloedstolsels en de spiercontracties, waaronder het hart.

Calcium uit koemelk

Calcium uit koemelk is eigenlijk niet zo geweldig voor je botten als de meeste van ons denken. Terwijl het calciumgehalte van melk hoog is, zijn er vele studies die aantonen dat koemelk wellicht toch wel een aantal negatieve effecten op ons lichaam kan hebben. Calcium uit koemelk is eigenlijk best moeilijk voor ons lichaam om op te nemen, vooral als het wordt gepasteuriseerd zoals de meeste melksoorten die je kunt vinden in de supermarkt. En is koemelk niet voor een kalf dat nog enorm hard moet groeien?

Volgens de NIH, hebben volwassenen ten minste 900 mg per dag nodig en vrouwen die borstvoeding geven of mensen met coeliakie of osteoporose hebben meer nodig. Het is dus wel degelijk belangrijk dat we ons bewust zijn van de de hoeveelheid calcium die we uit onze voeding halen, of juist missen. Wees gerust,  het is namelijk heel makkelijk en lekker om aan je dagelijkse behoeften te voldoen.

Plantaardige calcium bronnen

Laat ik beginnen met het delen van mijn favoriete bronnen van calcium. Mijn favorieten zijn broccoli, tahin, vijgen, amandelen, kikkererwten en bonen. Om je een idee te geven van hoe rijk deze bronnen in calcium zijn, bedenk dan dat 100 gram kikkererwten al 49 mg calcium bevat. Het toevoegen van twee eetlepels tahin aan je maaltijd of in een smoothie zal je dagelijkse calcium ook  verhogen met nog eens 128 mg. Ik houd ervan om tahin in een kom met quinoa te roeren of ik gebruik het in mijn salade dressings. En tahin is natuurlijk het magische ingrediënt in hummus en dit bevat ook nog eens een andere bron van calcium: kikkererwten.

Wat is jouw favoriete bron van calcium?

perfect hummus

photos by the green creator (c) (copyright)

bronnen*

  • http://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015
  • http://ajcn.nutrition.org/content/early/2014/11/18/ajcn.113.067157.short
  • Michaelsson K, Wolk A, Langenskiold S, et al. Milk intake and risk of mortality and fractures in women and men: cohort studies. Bmj 2014;349:g6015.
  • Lanou AJ. Should dairy be recommended as part of a healthy vegetarian diet? Counterpoint. The American journal of clinical nutrition 2009;89:1638S-42S.
  • Dahl-Jorgensen K, Joner G, Hanssen KF. Relationship between cows’ milk consumption and incidence of IDDM in childhood. Diabetes Care 1991;14:1081-3.
  • Malosse D, Perron H, Sasco A, Seigneurin JM. Correlation between milk and dairy product consumption and multiple sclerosis prevalence: a worldwide study. Neuroepidemiology 1992;11:304-12.
  • Key TJ. Diet, insulin-like growth factor-1 and cancer risk. Proc Nutr Soc 2011:1-4.
  • Kritchevsky D. Dietary protein, cholesterol and atherosclerosis: a review of the early history. The Journal of nutrition 1995;125:589S-93S.
  • Gardner CD, Messina M, Kiazand A, Morris JL, Franke AA. Effect of two types of soy milk and dairy milk on plasma lipids in hypercholesterolemic adults: a randomized trial. Journal of the American College of Nutrition 2007;26:669-77.
  • Youngman LD, Campbell TC. Inhibition of aflatoxin B1-induced gamma-glutamyltranspeptidase positive (GGT+) hepatic preneoplastic foci and tumors by low protein diets: evidence that altered GGT+ foci indicate neoplastic potential. Carcinogenesis 1992;13:1607-13.
  • Spencer EH, Ferdowsian HR, Barnard ND. Diet and acne: a review of the evidence. Int J Dermatol 2009;48:339-47.
  • Caffarelli C, Baldi F, Bendandi B, Calzone L, Marani M, Pasquinelli P. Cow’s milk protein allergy in children: a practical guide. Italian journal of pediatrics 2010;36:5.
  • Rona RJ, Keil T, Summers C, et al. The prevalence of food allergy: a meta-analysis. J Allergy Clin Immunol 2007;120:638-46.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees vorig bericht:
Chocolate Milkshake
Chocolade Milkshake

Heb je trek in iets zoets? Vóórdat je naar de winkel rent om iets zoets te halen, probeer deze Chocolade Milkshake....

Sluiten