Your cart

Advies Blog

VIDEO | 3 gouden gezondheidstips

3 top health tips

Gezond leven is nog nooit zo populair geweest en is ook nog nooit zo verwarrend geweest als tegenwoordig. Raw, veganist, vegetariër, paleo, high carb low fat …. het kan allemaal erg verwarrend zijn. We besteden veel tijd en energie aan het uitzoeken wat de beste weg is om in te slaan. Er zijn echter eenvoudige manieren om je gezondheid te verbeteren op een manier die je langzaam maar zeker naar een gezonder leven zal leiden. Dit gaat niet over een dieet of over het al dan niet eten van biologische voeding, het gaat om het volgen van gezonde regels die je gezonder zullen laten leven. De basis principes zijn simpel:

  • eet goed
  • beweeg dagelijks
  • slaap goed

Heel vaak beseffen we niet dat de keuzes die we elke dag maken onze gezondheidsrisico’s bepalen, veel meer dan genen of een bepaalde familiegeschiedenis.

Ik heb al vele malen gelezen dat de kogel in je genetisch geladen pistool niet hetgeen is waar we bang voor moeten zijn. Het is detrigger”, oftewel je levensstijl die het pistool laat afgaan.

Ik deel vandaag mijn drie beste tips met je om gezonder te leven en je beter te voelen.

Volg de basisprincipes

Ik merk dat veel mensen bijna geobsedeerd bezig zijn met een populair nieuw dieet of fitness programma. Is veganisme nu goed, of niet? Kan ik vandaag nog een derde banaan eten, of niet? Dit zoeken en piekeren kost vrij veel tijd en energie. In plaats daarvan kun je beter je energie richten op de basis principes. Je gezondheid zal er baat bij hebben als je focus ligt op de basisprincipes (hydratatie, langzaam eten en het zelf koken van je maaltijden). Uiteindelijk zul je dan zelf merken wat het beste bij je past.  Ieder lichaam werkt anders en er is geen ”one size fits all”. Niemand kent je lichaam het beste dan jijzelf.


Slaap

Maak van slaap een prioriteit. Ik ben verbaasd dat mensen nog steeds opscheppen over het feit dat ze tot laat door werken. Het is het laatste wat je zou moeten doen om productief te zijn. Als je slim bent, is slaap je eerste prioriteit om succesvol te zijn. Beschouw elk uurtje slaap als een investering in je gezondheid en welzijn. Zorg voor slaap rituelen zoals het dimmen van fel licht, het uitzetten van de televisie, computers, telefoons en andere afleidingen in het uur voor het slapen gaan. Zet de verwarming een paar graden lager om ervoor te zorgen dat je ‘s nachts gemakkelijker in slaap blijft. Probeer ook om dezelfde tijden te handhaven van het naar bed gaan en wakker worden. Een goede nachtrust leidt tot betere voeding keuzes (de meesten van ons snakken naar zoetigheden als we moe zijn) en een betere slaap zal weer leiden tot meer energie en meer activiteit de volgende dag. Vervolgens maken goede voedingskeuzes en beweging het makkelijker om te slapen de volgende nacht. Op deze manier creëer je een opwaartse spiraal.


Beweeg

Alle beweging telt. Actief zijn gedurende de dag is belangrijker dan het volgen van een strenge bootcamp training één keer per week. Dat is waarom ik zo gek ben op mijn stappenteller! Ik houd mijn aantal stappen al jaren bij. Het is een super klein apparaatje (stappenteller) dat ik altijd in mijn tas of broekzak bij me draag. Waarom is het zo belangrijk? Heel simpel. Om voordeel te halen uit je activiteiten, zowel mentaal als fysiek, is het handig om te weten hoeveel je per dag beweegt. Dit is ook een grote motivatie. Letterlijk elke stap telt. Je zult merken dat je veel sneller de trap zult nemen alleen maar om je doel te bereiken. 10.000 stappen per dag is ideaal en al jaren mijn persoonlijke doel. Je kunt heel makkelijk een manier vinden om dit bij te houden, zoals een app, stappenteller, Fitbit, Jawbone of een ander apparaat dat zal aangeven hoeveel stappen je per dag hebt genomen.

Heb jij nog enkele gouden tips? Ik lees ze graag hieronder!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
3 Top Health Tips for any Diet

Health has never been so popular and has also never been so confusing as it is nowadays. Raw, vegan, vegetarian,...

Sluiten