Your cart

+Blog Aanbevelingen & Reizen

Mijn ervaring met Green Sugar

Mijn ervaring met Green Sugar

Vorige week kreeg ik de vraag of ik Green Sugar eens wilde testen en vooral wilde kijken wat ik van de ingrediënten vind. Zoals je hier al kon lezen heb ik eerder uitgezocht wat naar mijn mening de meest natuurlijke suikers zijn om te gebruiken. Ook heb ik ervaring met xylitol en was ik best benieuwd naar de andere twee natuurlijke suikers, erythritol en Stevia rebaudiana extract. Ik heb mijn ervaring met Green Sugar even voor je op een rijtje gezet. Vergeet niet om mijn suiker disclaimer onderaan dit artikel te lezen.

Wat is Green Sugar?

Green Sugar is een nieuw product in de categorie suikervervangers in de Benelux. Green Sugar bestaat uit een combinatie van erythritol en Stevia rebaudiana extract. Beide elementen zijn 100% natuurlijk, GMO vrij en hebben een zeer hoge ”puurheid”. Ik zet puurheid hier even tussen haakjes, want in mijn opinie is iets alleen puur als het direct van de aarde komt en niet bewerkt is. Desalniettemin kan dit product natuurlijk wel puur bewerkt zijn.

Green Sugar bestaat uit hooguit 2% Stevia rebaudiana wat ervoor zorgt dat de smaak niet bitter is. Omdat de smaak zoet is heb je net zoveel nodig als gewone witte geraffineerde suiker om van dezelfde zoetheid te genieten.

Verder stelt Green Sugar dat na langdurig testen, in samenwerking met gerenommeerde onderzoeksinstituten in onder meer Duitsland, er op basis van deze hoogwaardige ingrediënten een uniek product ontstaan is, met de volgende belangrijke eigenschappen:

  • Geen impact op de glycemische index
  • GMO vrij
  • 100% natuurlijk
  • Dezelfde smaak en zoetkracht als suiker (geen bittere Stevia smaak)
  • Stabiele smaak bij koken, bakken en invriezen die de smaak van het voedsel of drank niet aantast

Mijn ervaring met Green Sugar

Hoe zit dat ook alweer met natuurlijke suikers?

Ik sta voor plantaardige producten in hun natuurlijke staat. Ook als het om suikers gaat zijn de pure onbewerkte versies het beste omdat je hier tegelijkertijd ook lekker wat vitaminen en mineralen mee binnenkrijgt of zelfs vezels en enzymen (zoals in pure dadelpasta).

Ik ben recentelijk in recepten aan de slag gegaan met xylitol (een suiker alcohol), omdat dit zoet is en omdat het niet donker van kleur is zoals dadel pasta en rietsuiker melasse.

In het algemeen blijf ik zelf weg van suikers zoals witte suiker, bruine rijst siroop, agave nectar en maïs siroop. Naar mijn mening bevatten deze suikers in principe geen voedingswaarden, omdat ze allemaal te veel bewerkt zijn. Ahornsiroop is dan bijvoorbeeld weer erger” dan honing (bevat minder voedingswaarden). Eigenlijk zijn al deze voorbeelden slechts suiker (lege calorieën). Wellicht niet zo schadelijk / slecht als geraffineerde witte suikers, maar nog steeds lege calorieën.

Stevia (de echte versie!) van de Stevia plant is onschuldig, zolang je er niet te veel van eet, maar de smaak kan wat bitter zijn. Wat dat betreft doet Green Sugar het goed door de hoeveelheid Stevia in hun producten laag te houden. Ik vind het wel belangrijk te vermelden dat niet alle Stevia producten hetzelfde zijn. De (veelal) goedkope(re) Stevia varianten die je in de supermarkt en drogisterij kunt vinden zijn dermate chemisch bewerkt, dat het product echt gewoon als ongezond bestempeld kan worden. Stevia in Green Sugar is niet chemisch bewerkt en zo blijven de gezondheidsbevorderende effecten van Stevia blaadjes intact.

Suiker alcohol?

Suiker alcohol heeft weinig met alcohol te maken en dankt zijn naam aan de moleculaire structuur, dat lijkt op iets tussen een suikermolecuul en een alcoholmolecuul. Biochemisch gezien zijn suikeralcoholen dus structureel vergelijkbaar met suiker. Suiker alcohol is met name populair geworden omdat het veilig is voor mensen met diabetes. Suiker alcohol wordt niet door het lichaam opgenomen en heeft daardoor een veel lagere impact op de bloedsuiker (glucose impact). Daarnaast is suiker alcohol niet slecht voor de tanden vandaar dat dit vaak wordt gebruikt in kauwgom. Xylitol kan zelfs helpen om de groei van mond bacteriën tegen te gaan.

Xylitol kan echter een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree veroorzaken. Dit komt omdat de suiker alcohol niet volledig geabsorbeerd wordt in het maag-darmkanaal en dit kan leiden tot fermentatie in de darmen. Ik heb xylitol en erythritol in mijn keukenkastje staan (beiden zijn een vorm van suiker alcohol) en ik heb dit probleem bij xylitol in beperkte mate. Ik krijg er namelijk ”alleen” een opgeblazen gevoel van.

Is erythritol gezond?

En dan erythritol (het product in Green Sugar). Erythritol blijkt erg ok te zijn, want niet alleen is het niet toxisch, het geeft ook geen bijwerkingen zoals sommige andere zoetstoffen. Het is niet alleen niet schadelijk, maar zelfs gezond omdat het een antioxidant blijkt te zijn. Je kunt erythritol in kleine hoeveelheden in meloenen en peren vinden, maar het is dus ook prima als natuurlijke zoetstof te gebruiken. Ook zijn er geen problemen met de absorptie bij erythritol aangezien de darmen hier beter op reageren, dus is er geen kans op bijwerkingen.

Xylitol is dan wel goed voor mijn tanden, maar als ik echt moet kiezen ga ik liever voor de antioxidanten in erythritol.

De nadelen van Green Sugar

Het nadeel van natuurlijke suikers in wat voor vorm dan ook is dat veel mensen denken een vrijbrief te hebben gevonden voor het ongelimiteerd eten van suikers. Zelfs als een natuurlijke suiker geen calorieën zou bevatten, is dit niet slim. Ik zeg altijd: hoe meer suikers je eet, hoe meer suikers je eet. Een beetje leidt al snel tot meer. Uiteindelijk draait een dieet in mijn opinie om groente, fruit, noten, bonen…en suikers zijn een bijzaak. Het is dus niet een goed idee om hier helemaal op los te gaan.

De voordelen van Green Sugar

Wat betreft de verhoudingen van de ingrediënten doet Green Sugar het goed. Van de gezonde onbewerkte Stevia heeft Green Sugar besloten de gehalte laag te houden en dit komt ten goede aan de smaak (niet te bitter) en de gezondheid aangezien grote hoeveelheden Stevia discutabel is.

Desalniettemin betrap ik mezelf erop dat ik liever hele/onbewerkte producten zoals dadel pasta gebruik dan suiker alcoholen, omdat ik daar ook flink wat vezels mee binnen krijg en de nodige vitaminen en mineralen. Maar ik moet zeggen dat Green Sugar een veilige en lekkere afwisseling kan zijn. Vooral bij het maken van zoete recepten vind ik het handig. Het houdt de kleur van mijn recepten ook lekker neutraal.

Een lekkere tip is dan ook de geleisuiker van Green Sugar. De geleisuiker van Green Sugar bevat Stevia, erythritol en agar agar. Agar agar is een zeewier-gelatine dat perfect is om te gebruiken als bindmiddel in recepten. Perfect dus om eens te gebruiken als je jam of pudding wilt maken.

Er zijn overigens ook kleinere verpakkingen verkrijgbaar van Green Sugar.

Mijn ervaring met Green Sugar

Mijn suiker disclaimer

Al met al zijn er dus enkele geweldige natuurlijke suikers te vinden en is het dus absoluut niet nodig om witte geraffineerde suikers te gebruiken. Maar dat gezegd hebbende, denk ik wel dat we allemaal voorzichtig moeten zijn met de hoeveelheid suiker in onze voeding (ook de natuurlijke zoetstoffen). Het kan leiden tot een suiker verslaving, vooral als je een voormalige suiker junkie bent zoals ik. Je hersenen ”proeven” iets zoet, dus zorg ervoor dat je niet iets zoets eet in hoeveelheden dat kan leiden tot een suiker verslaving . Zoals ik altijd zeg: een theelepel ahornsiroop leidt tot twee, wat leidt tot drie en voor je het weet eet je dagelijks een (veganistische) reep chocolade vol met witte geraffineerde suikers weg.

 

Dit artikel is in samenwerking met Green Sugar geschreven.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
VLOG | SMOOTHIE TIP & RTL MEETING
VLOG | SMOOTHIE TIP & RTL MEETING

VLOG | I'm sharing a smoothie tip with you when it's hard to get your hands on some dark leafy...

Sluiten