Your cart

+Blog Advies

Mijn 8 Top Tips voor het stimuleren van je immuunsysteem

Top Tips for Boosting Your Immune System

Wanneer de dagen korter en kouder worden, is het heerlijk om van het seizoen te genieten. Heerlijke recepten met pompoen, thee, gezellige warme avonden met een dekentje, een goed boek en herfst wandelingen. Jammer genoeg beginnen de meesten van ons zich ook ziekjes te voelen, een aanhoudende loopneus of een gebrek aan energie zijn dan slechts enkele voorbeelden. De volgende tips helpen je om je immuunsysteem te versterken zodat je optimaal kunt genieten van deze koudere maanden.

1. Blijf weg van suiker

Wanneer je (teveel) suiker eet verzwak je je immuunsysteem cellen, en deze hebben we juist zo nodig om ons te verdedigen tegen slechte bacteriën. In plaats daarvan, bedwing je zoete trek met fruit zoals peren, bessen, appels of citrusvruchten. Vooral, fruit en groenten hoog in vitamine C, E en zink zijn een goede optie. Smoothies zijn een geweldige manier om de nodige vruchten en groenten binnen te krijgen. Boerenkool is ook een goede groente om toe te voegen aan je smoothies.

2. Stress minder, beweeg meer

Dit is en blijft een lastige. En een stress-vrij leven is onmogelijk en ook niet wenselijk. Echter, te veel stress is een serieus probleem. Te veel stresshormonen zullen op een gegeven moment ons immuunsysteem doen omvallen. Probeer je stress te beheren door te wandelen, diepe ademhalingsoefening te doen, te lezen, of iets anders te doen dat je zal ontspannen.

3. Voeg medicinale voeding toe aan je dieet

Uien, knoflook en gember zijn een geweldige manier om smaak toe te voegen aan ieder gerecht, maar het zijn ook erg krachtige voedingsmiddelen die je kunnen helpen bij het bestrijden van de gewone griep. Knoflook bevat een sterke concentratie aan zwavelverbindingen die je immuunsysteem een boost zullen geven. Gember is rijk aan antioxidanten en heeft beschermende functies voor je immuunsysteem, die cellen geïnfecteerd met een virus zullen bestrijden. Oregano olie is ook een geweldige manier om je lichaam te beschermen, daar kun je hier alles over lezen.

ginger

4. Drink groene thee

Groene thee zit vol met anti-oxidanten waarvan bekend is dat ze het immuunsysteem beschermen tegen schade door vrije radicalen. Probeer dus om je reguliere (ochtend) koffie te vervangen door groene thee.

5. Creëer een vast tijdstip om naar bed te gaan

Onderzoek toont aan dat als we 8 uur (of meer) per nacht slapen we driemaal minder kans hebben om verkouden te worden in vergelijking met mensen die minder dan 7 uur slapen. De reden is simpel, ‘s nachts herstelt je lichaam zichzelf en reguleert het stresshormonen zodat je minder vatbaar bent voor infecties en virussen. Ik vind dat dit filmpje erg duidelijk het belang van slaap laat zien.


6. Eet zoveel mogelijk kleuren

Het toevoegen van meer antioxidant-rijke voedingsmiddelen, zoals zoete aardappelen (beta-caroteen), citrus, paprika (vitamine C), en amandelen (vitamine E) herstellen cellen die beschadigd zijn in de strijd tegen ziektekiemen en bacteriën. Nogmaals, een geweldige manier om dat te doen is door de dag te starten met een groene (winter) smoothie.

7. Eet meer gefermenteerde voeding

Goede bacteriën zullen je immuunsysteem verbeteren, dus voeg meer gefermenteerde voedingsmiddelen toe aan je dieet. Deze goede bacteriën zullen tijdens de koude dagen en het griep seizoen je lichaam gezond houden. Een voorbeeld van gefermenteerde voeding is zuurkool.

8. Was je handen op belangrijke momenten

Natuurlijk is voorkomen nog altijd beter dan genezen, dus was je handen. Je hoeft geen smetvrees te ontwikkelen, maar je kunt de kans om ziek te worden met 15 % tot 50 % verminderen als je je handen op belangrijke momenten wast. Dat is vóór het eten, vóór en na het voorbereiden van eten, na een toiletbezoek en na het niezen of hoesten. Zorg ervoor dat je je handen gedurende 20 seconden met water en zeep wast en scrub.

Tips for Boosting Your Immune System

photos by the green creator (c) (copyright) & Instagram The Green Creator

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
Simple One-Pot Chickpeas bowl
Snelle en goedkope veganistische maaltijd

Deze snelle en goedkope veganistische maaltijd is een oud recept van mij en ik weet niet waarom ik het nooit...

Sluiten