Your cart

+Recepten Lunch & Hoofdgerecht Ontbijt & Brunch

Kurkuma gierst met wilde perzik

Ga naar recept

Het begon allemaal met mijn kurkuma smoothie, toen was er de kurkuma gezichtsmasker, wat eigenlijk resulteerde dat ik overal waar maar kon kurkuma in verwerkte. Ik ben inmiddels aardig verzot op kurkuma en dat kan ik je zeer aanraden… Hoewel de kurkuma vlekken vrij lastig zijn, is de smaak eigenlijk heel neutraal. Ik voeg het toe aan mijn warme hartige gerechten, maar ook een vleugje kurkuma in mijn smoothies en sappen is geen uitzondering. Laatst dacht ik ineens, waarom dan niet in een ”porridge” oftewel pap?

Deze kurkuma gierst pap met wilde perzik is heerlijk zoet en ik beloof je dat je geen kurkuma zult proeven. Ik heb voor de mooie kleur zelfs het dubbele toegevoegd dan in dit recept aangegeven en proefde geen kurkuma.

Kurkuma

Kurkuma is een krachtige kruid die ontstekingen tegen kan gaan. Je kunt hier meer lezen over kurkuma. Niet alleen zorgt kurkuma voor een mooie romige textuur, maar het zorgt ook voor een prachtige kleur. Het oog wil ook wat, toch? Als een kommetje gierst niet helemaal jouw ding is dan kun je natuurlijk ook havermout gebruiken in plaats van gierst, maar ook quinoa of boekweit is een lekkere optie. Ook kun je een lepel amandel boter toevoegen en een snufje kaneel is ook altijd heerlijk.

Gierst

Ik heb de gierst eerst een nachtje laten weken in wat water met rauwe appel azijn. De volgende dag heb ik de gierst gekookt in een minimale hoeveelheid water (net genoeg om het luchtig te maken) zodat ik daarna mijn favoriete melk kon toevoegen, amandelmelk.

Zoals ik al zei, je proeft eigenlijk niet de smaak van de geelwortel, dus ga je gang en voeg gerust een snufje toe (of meer) voor de geweldig beschermende curcumine. Voeg wat (gedroogd) fruit toe en je hebt een geweldig gezond ontbijtje gemaakt. Vergeet niet de wilde perzik. Ik ken niemand die niet van wilde perziken houdt. Als ze lekker rijp zijn, zijn ze absoluut de zoetste fruit! Zo zoet als snoep en precies dat maakt deze gierst onweerstaanbaar!

Gierst is glutenvrij, bevat vezels, mineralen en is gemakkelijk te verteren. Absoluut een goede keuze naast quinoa, amarant en boekweit (mijn favoriet).

Turmeric wild peach porridge

Kurkuma gierst met wilde perzik
 
Een heerlijke zoet ontbijtje van gierst met de geweldige gezondheidsvoordelen van kurkuma oftewel geelwortel.
Author:
Recipe type: Breakfast, dessert, lunch
Cuisine: ontbijt, vegan, gezond, vegetarisch, gezond recept, recept
Ingredients
  • een kopje gierst (een nachtje geweekt in water)
  • twee kopjes gefilterd water
  • een flinke scheut amandelmelk
  • 1 rijpe wilde perzik, in blokjes gesneden
  • een klein handje zwarte moerbeien
  • een klein handje in water geweekte goji bessen (het weken is optioneel)
  • een snufje kurkuma- of geelwortel poeder
Instructions
  1. Spoel de gierst goed af in stromend water
  2. Breng de gierst en water in een pannetje aan de kook
  3. Zet het vuur lager en laat sudderen tot de gierst luchtig is en het water geabsorbeerd is
  4. Voeg amandelmelk toe, genoeg om de consistentie te krijgen die je lekker vindt
  5. Voeg een snufje (of meer) toe van de kurkuma poeder
  6. Roer alles door
  7. Besprenkel met de gesneden wilde perzik, zwarte moerbeien en goji bessen
  8. Geniet!
Nutrition Information
Serving size: 1

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Rate this recipe:  

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees vorig bericht:
Brandnetel ijsthee

Buiten vallen de mussen van het dak, maar dat betekent niet dat ik geen thee meer drink. Ik geniet ook...

Sluiten