Your cart

Groene Recepten Ontbijt & Brunch Smoothies, Juices & Drinks

Kruiden Koriander Smoothie

Vaak vragen mensen mij of ik de groene smoothies in de ochtend niet zat ben. Enigszins begrijpelijk is het wel. Mijn smoothies zien er namelijk elke dag hetzelfde uit, groen. Zelfs als ik alleen bananen en dadels blend met kokoswater is het groen door de groene poeder (tarwegras-, chlorella- en spirulina poeder) die ik altijd toevoeg.

Ze zien er hetzelfde uit, maar smoothies zijn ontzettend veelzijdig. Voor degene die me wat langer volgen of mijn lezingen hebben bijgewoond weten dat ik heilig geloof in (alleen maar) smoothies voor het middaguur. Maar dat is absoluut niet saai. Afwisseling is zelfs nodig om je smoothie gewoonte gezond te houden.

Een kruiden smoothie vind ik persoonlijk een leuke afwisseling.

Een kruiden smoothie?

Een goede smoothie bevat zoveel mogelijk groen als je ‘’aankunt’’ en fruit. Maar groen hoeft niet te beteken dat je elke dag spinazie of boerenkool in de blender gooit.

Vergeet en onderschat niet de werking van kruiden zoals peterselie, basilicum, oregano, mint, dille en koriander.

Ik ben zelf gek op koriander en peterselie, ook in mijn smoothies.

Het is totaal niet ingewikkeld om je lichaam in de ochtend (na een nacht vasten) al aan een hele waslijst aan gezondheidsvoordelen te helpen.

Koriander is super gezond!

koriander php

  • Vol met mineralen (ijzer bommetje).
  • Werkt ontgiftend.
  • Goed voor de maag. In de Egyptische oudheid werd koriander gebruikt bij maag- en darmkwalen, vooral bij verstoppingen. Tegenwoordig wordt het ook nog vaak als medicijn gebruikt, vooral bij een opgeblazen gevoel.
  • Goed voor de spijsvertering; het helpt de darmen in hun bewegingen, voorkomt gasvormingen en stimuleert de aanmaak van enzymen die ons helpen om eten te verteren. In de vorm van thee wordt het wel aan hoestende kinderen gegeven.
  • Koriander bevat een hoge dosis vitamine K, A, verschillende B-vitaminen (waaronder foliumzuur), vitamine C en E.
  • Ook werkt koriander goed bij hoofdpijn, angstaanvallen, slapeloosheid en stabiliseert de bloedsuikerspiegel.
  • Koriander helpt goed om de huid te zuiveren.

Dit zijn slechts enkele voordelen.

Tijd om een kruiden smoothie te maken.

Voor een flink glas (500 ml) heb je het volgende nodig:

  • 400 ml (kokos) water
  • 2 bananen
  • 3 kiwi’s
  • flink handje verse korianderEventueel wat groene poeder zoals spirulina-, tarwegras- en/of chlorella poeder

Meng alles tot een gladde smoothie in een blender en genieten maar.

almond spinach

Waarschuwing: bij sommige kruiden geldt dat een overdaad schadelijk is. En ook bij sommige kruiden (zoals peterselie) moet je oppassen als je zwanger bent.
 

photos by the green creator (c) (copyright) and shutterstock

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Grapefruit Smoothie - The Green Creator : The Green Creator
    april 23, 2015 at 9:26 am

    […] A little handfull of coriander (more on herbal smoothies, here) […]

  • Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    roasted paprikas
    Geroosterde Paprika’s

    In het najaar vliegen de typische herfst producten je om de oren, zoals pompoen, appels en kastanjes. In de Oost-Europese...

    Sluiten