Your cart

+Recepten Ontbijt & Brunch Snacks & Zoet

Kersen Chia zaden Jam

Kersen zijn één van mijn favoriete vruchten in de warme maanden en ik kan me eigenlijk geen zomer herinneren zonder kersen. Ze zijn heerlijk voor onderweg, maar ook in (rauwe) taarten zijn ze onweerstaanbaar. Niet lang geleden kreeg ik een prachtig cadeautje, zelfgemaakte kersenjam met een te schattig papieren kaartje eraan. Te lekker, maar te lastig om zelf te maken dacht ik. Of toch niet, want dankzij chia zaden is deze kersen chia zaden jam eigenlijk heel makkelijk te maken. 

Nu ik eenmaal weet hoe makkelijk het is om zelf jam te maken, heb ik zo een spijt dat ik het niet eerder heb gemaakt! Ik dacht dat het uren zou duren om het fruit te koken en dat ik enorm veel suiker zou moeten toevoegen om het lekker te maken, maar het is eigenlijk heel makkelijk te maken en zo gezond voor je. Je hebt helemaal geen geraffineerde suikers nodig want de kersen zelf (of enig ander fruit) is al zoet genoeg. Je kunt volledig de controle hebben over de hoeveelheid (natuurlijke) suikers en andere ingrediënten om precies de jam te creëren die jij lekker vindt. Chia zaden bevatten eiwitten, vezels en omega3 en als je ze combineert met de antioxidanten en voedingsstoffen uit het fruit krijg je een extra gezonde combinatie.

Je kunt deze chia zaden jam met bijna elke fruitsoort maken, maar bessen of ontpitte steen vruchten zoals kersen, abrikozen en nectarines werkt dit recept het best.

Cherry Chia Seed Jam Ik heb heerlijk van deze jam genoten met mijn nieuwe versie van mijn bananen brood. Om deze bananen brood te maken kun je het recept hier volgen. Het is perfect voor een snack ergens in de ochtend na een smoothie of gewoon een snack op elk moment van de dag.

banana bread Ik haalde de pit uit de kersen met een eenvoudig klein mesje en het koste niet al teveel tijd. Natuurlijk, als je een kersen pitter hebt kun je dit gebruiken. De rest van het recept is appeltje eitje, want de chia zaden zullen al het werk voor je doen. Chia zaden hebben namelijk de mogelijkheid om een yelly structuur te vormen. Het enige wat ze nodig hebben is 10 minuten rust.

Dit recept is erg flexibel: je kunt helemaal geen zoetstof gebruiken als je fruit al erg zoet (rijp) is. Bevroren fruit werkt ook goed, je hoeft het fruit niet eens te ontdooien.

Onthoud de basisformule van ongeveer 2 kopjes fruit tot 2 eetlepels chia zaden en je zult van elke smaak (fruit) je eigen jam kunnen creëren.

Kersen Chia zaden Jam
 
Prep time
Cook time
Total time
 
Easy Cherry Chia Seed Jam Recipe
Author:
Recipe type: jam, ontbijt, snack
Cuisine: vegan, vegetarisch, plantaardig, gezond, paleo, ontbijt, jam, suikervrij
Ingredients
  • 2 kopjes verse kersen, ontpit (bevroren mag ook)
  • 1 theelepel vers citroensap
  • 2 eetlepels ahornsiroop (min of meer naar smaak)
  • 2 eetlepels chia zaden
Instructions
  1. Plaats je fruit, citroensap en ahornsiroop in een klein pannetje op matig hoog vuur. Laat het 15 minuten sudderen totdat het borrelt en afbreekt.
  2. Met een vork of aardappelstamper kun je het fruit prakken totdat je de gewenste jam textuur hebt. Haal van het vuur en roer de chia zaden er goed doorheen.
  3. Laat de jam minstens 15 minuten rusten zodat de chia zaden hun werk kunnen doen.
  4. Het lekkerst is om de jam even een paar uurtjes in de koelkast te zetten voordat je het serveert.
  5. Een een luchtdicht potje in de koelkast blijft het een week goed.
  6. * Het kan nodig zijn om een eetlepel water toe te voegen, maar ik deed dit niet want mijn kersen gaven genoeg sap af. Doe dit alleen als het te droog wordt. Als je niet van een jam met stukjes houdt, kun je de vruchten mengsel pureren in een blender, of langer fijn stampen met een aardappelstamper.

 

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Rate this recipe:  

Lees vorig bericht:
morning person
6 Tips om een ochtend persoon te worden

Je bent het of niet, een ochtendpersoon. Vroeg opstaan is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl. Het lijstje van...

Sluiten