Your cart

+Blog Aanbevelingen & Reizen

Kan de ‘’Miracle Morning’’ je leven veranderen?

skin the green creator

Niet zo lang geleden werd de Nederlandse versie van de ‘Miracle Morning” gepubliceerd en aangezien ik mezelf beloofd heb om meer Nederlandse boeken en niet alleen de Engels versies te lezen vond ik dit een een geweldige kans om in dit boek te duiken. De ”Miracle Morning ” is een wereldwijde hit en de beloften zijn niet mis. De grootste en meest succesvolle mensen op aarde gebruiken hun ”ochtend routine” als garantie voor hun succes en jij kunt dit ook doen. Ik was dus nieuwsgierig: Kan de ‘’Miracle Morning’’ je leven veranderen?

Wat is de ‘’Miracle Morning’’ ?

In een notendop gaat het boek over vroeger opstaan en tijd voor jezelf maken. De auteur beschrijft een exacte routine die je kunt volgen nog voor de dag echt begint. Het zal je als persoon veranderen, maar ook  in het algemeen komt deze routine ten goede. Zo kun je bijvoorbeeld je doelen bereiken (gewicht verliezen, een betere relatie of beter presteren op het werk). Het boek is erg inspirerend, maar niet baanbrekend. Het idee achter het boek is echter wel erg goed.

In de “Miracle Morning” gaat het erom dat je een uur voor jezelf vrijmaakt nog voordat je dag begint. Hoewel de auteur adviseert om deze routine in de ochtend te plannen, stelt hij dat je dit ook in de avond kunt doen als dat nodig is.

‘’Het leven begint aan het einde van je comfort zone’’ – Neale Donald Walsh

Can the ‘’Miracle Morning’’ change your life?

De ‘’Miracle Morning’’ in een uur

Als ik het boek even kort voor je samenvat gaat het over de auteur die zelf de kwaliteit van zijn leven wilde verbeteren nadat hij klinisch dood en daarna failliet was verklaard. Hij begon te onderzoeken wat anderen heeft geholpen dat tot hun succes heeft geleid en kwam tot deze zes gewoonten:

  1. Meditatie /stilte (5 minuten)
  2. Affirmaties (5 minuten)
  3. Dagboek schrijven (5 minuten)
  4. Visualisatie (5 minuten)
  5. Lezen ( 20 minuten)
  6. Beweging (20 minuten)

Aangezien hij niet kon besluiten welke gewoonte het beste zou werken besloot hij om elke ochtend alle zes te doen.

Als een uur veel te lang voor je is: er is ook een routine van 6 minuten:

  1. Meditatie /stilte  (1 minuut)
  2. Affirmaties (1 minuut)
  3. Visualisatie (1 minuut)
  4. Dagboek schrijven (1 minuut)
  5. Lezen (1 minuut)
  6. Beweging (1 minuut)

In de praktijk…

Het boek is erg opzwepend en motiverend en het inspireert je direct om je doelen te willen bereiken. Misschien ben ik nu iets te nuchter, maar ik geloof niet dat alleen deze specifieke ochtendroutine dit kan doen. Ik heb mijn eigen persoonlijke ochtendroutine dat erg goed voor mij werkt. Dit boek motiveerde me echter wel om bijvoorbeeld mijn dagelijkse workout naar de ochtend te verplaatsen in plaats van om 17.00. Helaas had dit maar een week effect. Dit boek motiveerde me ook om meer te willen schrijven, maar na een paar dagen verdween ook deze gewoonte. Maar hey! Morgen is er weer een nieuwe dag en ga ik het opnieuw proberen.

‘’De dingen veranderen niet, wij veranderen’’- Henri David Thoreau

How to get a healthy glowing skin

Is dit boek de moeite waard het te lezen?

Hoewel deze exacte ochtendroutine niet 100% werkte voor mij, betekent dit niet dat dit boek niet het lezen waard is.

Ik heb al mijn eigen ochtend routine waar ik gek op ben en echt niet zonder kan. Als je echter geen ochtendroutine hebt (of eentje waar je nog niet echt zo gek op bent) dan kan dit boek een enorme bron van inspiratie zijn, aangezien je ook gewoon je eigen routine kan creëren op basis van dit boek.

Als je een heerlijk boek zoekt over zelfontplooiing, waardoor je in de ochtend uit bed wilt springen om de dag te plukken dan is dit boek zeker een aanrader.

Zet je wekker vroeger, gooi wat koud water over je gezicht, trek iets makkelijks aan, neem een glas water en begin aan jeMiracle Morning”.

Dit kan best simpel zijn, zoals het starten van de dag met:

  • Een 10-minuten meditatie/gebed. Helemaal alleen in het donker, vrij simpel maar toch zo krachtig.
  • Een korte 25-minuten durende workout om je lichaam van energie te voorzien voor de dag.
  • Schrijf in een dankbaarheidsdagboek of dagboek om de toon voor de dag te zetten.
  • Bereid een gezond ontbijtje en/of lunch voor.

Dit zal geen uur in beslag nemen, maar het zorgt er wel voor dat je lekker rustig en evenwichtig aan je dag begint. Een ochtend routine kan ook nog simpeler zoals een paar minuten lezen (iets dat je leuk vindt) of een wandeling … Het komt allemaal neer op zelfzorg en dit boek is een goede motivatie daarvoor.

Als je besluit om hier echt voor te gaan en jezelf deze tijd in de ochtend gunt zul je merken dat je dichter bij je gevoel komt te staan. Het gevoel van hoe gezegend je eigenlijk bent om zelfs maar in de ochtend op te staan en om (gezond) in leven te zijn. En dankbaarheid leidt tot geluk.

Bedenk ook eens hoe fijn het zou zijn om je dag (op kantoor) te starten zonder het gevoel te hebben dat je altijd gehaast bent of te laat. Het gevoel dat je eigenlijk al achter loopt met werk terwijl de dag nog maar net begonnen is. Als je je dag rustig begint zul je absoluut productiever zijn.

Hoeveel zou jij nog meer uit je dag kunnen halen als je een uur extra had?

 

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    An-Katrien
    november 26, 2016 at 7:27 am

    Wat is jouw ochtendroutine? 🙂 xxx

    • Reply
      Bianca
      november 27, 2016 at 8:19 pm

      Hi An-Katrien,

      Ik dacht dat deze vraag weleens op zou kunnen komen toen ik dit artikel schreef 🙂 Ik zal er ooit een apart artikel over schrijven dus stay tuned 🙂

      Liefs,
      Bianca

    Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    Pumpkin stuffed Chickpeas salad
    Gevulde pompoen met kikkererwten salade

    Misschien moet ik dit voor me houden, maar ik ben eigenlijk best lui in de keuken. Ik begon The Green...

    Sluiten