Your cart

Advies Blog

Is vitamine K2 de nieuwste supplementen hype?

Is Vitamin K2 the next hottest supplement to take?

Afgelopen week kwam het onderwerp anti veroudering en supplementen ter sprake op de Nederlandse televisie. Ik vind dat voeding altijd onze eerste prioriteit moet zijn wanneer het gaat om het verkrijgen van de noodzakelijke vitaminen en mineralen. In deze uitzending werd echter het vitamine K2 supplement genoemd en een heleboel mensen renden naar de winkel om een flesje van deze magische verjongende vitamine te krijgen of mailde me met de vraag: Is vitamine K2 de nieuwste supplementen hype?

Het onderdeel in het programma ging over anti veroudering, maar in mijn wereld betekent dat niets meer dan het voorkomen van ziekten en gezond blijven. Het is zo veel meer dan het vermijden van rimpels, het gaat over het houden van bijvoorbeeld soepele bloedvaten om een hartaanval te voorkomen. Wat heb je aan een rimpelvrij gezicht als je ziek of dood bent, toch? 

Als het gaat om supplementen en het voorkomen van ziekten zijn er een paar dingen die je in gedachten moet houden. Geen enkele laboratorium kan de natuur nabootsen, punt. En als je niet weet wat voor soort supplementen je moet slikken of hoeveel van een specifieke supplement, dan kan het meer kwaad dan goed doen. Natuurlijk zijn er specifieke gevallen waarin supplementen een geweldige aanvulling zijn op je dieet en levensstijl.

Over het algemeen ben ik geen grote fan van supplementen. Ik slik wel enkele supplementen, maar ik krijg mijn voedingsstoffen liever binnen via mijn voeding.

Is vitamine K2 een uitzondering?

Vitamine K

Vitamine K2 is een vet oplosbare vitamine die je niet in bladgroenten kunt vinden. Houd in gedachten dat vitamine K1 iets anders is en voornamelijk verantwoordelijk is voor de bloedstolling, deze heeft dus een andere functie dan K2. Tevens wordt een aanzienlijke hoeveelheid van de vitamine K1 die wij uit bladgroente halen niet gebruikt door het lichaam. Het percentage wordt wel aanzienlijk verhoogd wanneer we vetten/oliën toevoegen. Daarom strooien we altijd nog even zo een lekkere dressing of  vinaigrette over onze salade. K1 kan worden omgezet in K2 door de bacteriën in onze darmen, maar dat is meestal een uitdaging voor degenen die ooit antibiotica hebben geslikt en voor ons allemaal eigenlijk met zo ontzettend veel bewerkte voeding om ons heen. Ook het feit dat we ons eten in de koelkast/vriezer bewaren speelt een rol.

Vitamine D3

Als je het nodig hebt, is een vitamine D3 supplement erg goed en belangrijk. Vooral tijdens een lange en koude winter. Vitamine D3 verhoogt alleen de absorptie van calcium, maar het zorgt er niet voor dat calcium ook naar de juiste plaatsen in het lichaam gaat. Dus als je een goede hoeveelheid vitamine D nodig hebt kun je nierstenen en stijve gewrichten krijgen, omdat calcium op de verkeerde plaatsen wordt opgeslagen. Dan heb je waarschijnlijk een tekort aan vitamine K.

Vitamine K2

Vitamine K2 regelt calcium in het lichaam. Het zorgt ervoor dat calcium gaat waar het moet gaan (tanden en botten) en haalt calcium weg uit plekken waar het niet moet zijn zoals bloedvaten, nieren en weefsel. Dit was de ”ongrijpbare X-factor”, waar Dr. Weston A. Price het over had dat aanwezig is in de gezonde diëten van culturen over de hele wereld (in combinatie met vitamine A en D).

Waarom zou je calcium in het lichaam willen regelen?

In een Nederlands onderzoek (bekend als ”the Rotterdam Study”), hadden mannen met de hoogste vitamine K2 inname een 51% lager risico op sterfte door een hartaanval en een 26% lager risico op overlijden in vergelijking met mannen die de minste vitamine K2 tot zich namen.

Zoals je kunt merken reguleert vitamine K2 calcium. Het plaatst het daar waar het moet zijn (de tanden en botten), en dit is van zeer vitaal belang voor mensen met osteoporose.

Andere voordelen

Tanden

Vitamine K2 is ook zeer geschikt voor de tanden (de calcium reden is al vermeld), maar ook omdat het de plak opbouw kan verminderen.

Anti veroudering

Het lijkt erop dat er een aantal geweldige anti veroudering voordelen zijn.

Als het gaat om de huid, dan lijkt het erop dat een K2 tekort direct van het gezicht is af te lezen. “Kate Rheaume-Bleue, author of the Calcium Paradox

Er is een sterk verband tussen een zeer gerimpelde huid en een vitamine K2 tekort. Sterker nog, de hoeveelheid rimpels van een post menopauzale vrouw kan haar risico op osteoporose voorspellen. Misschien is dat één van de redenen waarom Japanse vrouwen (met hoge bloedwaarden vitamine K2) minder rimpels hebben en ook minder last hebben van huidverslapping …. Hoe dan? Nou, vitamine K2 helpt om de integriteit van de kleine bloedvaten in de huid te voeden en vitamine K2 speelt een vitale rol om de gezondheid van alle bloedvaten te handhaven.

Vitamine K2 is de eerste supplement waarvan de verjongende eigenschappen wetenschappelijk zijn bewezen. Vitamine K2 verjongt dus de bloedvaten.

De elasticiteit van de vaten neemt licht toe en dat is best wel baanbrekend. Omdat vitamine K2 calcium naar de juiste plaatsen brengt (het balanceert calcium) zul je minder snel verouderen. Waarom? Een verstoorde calciumbalans versnelt de veroudering van de huid, waaronder de verkalking van ”elastine vezels” en dit houdt de huid nu juist zo soepel.

Waar vind je vitamine K2?

Zoals ik al zei zou je nummer één bron van vitaminen en mineralen je voeding moeten zijn. Een plantaardige bron van vitamine K2 is nattō, maar om eerlijk te zijn kan ik de smaak niet erg waarderen. Of is het de geur…?

Nattō?

Nattō is een Japans gerecht dat eigenlijk niets meer is dan gefermenteerde sojabonen (vandaar de geur). De geur en smaak is zo sterk dat sommige restaurants een “Nattō Only” sectie hebben voor etentjes waar nattō wordt gegeten. Het is slijmerig, vezelig en ik kan de geur niet verdragen. (Gefermenteerde soja is veilig en is niet hetzelfde als niet gefermenteerde sojaproducten). Nattō heeft enkele geweldige voedingswaarden en het bevat de hoogste bron van vitamine K2, namelijk 775 mcg (!) per 100 gram. Bepaalde gebieden van Japan consumeren nattō dagelijks bij het ontbijt en in dit land leven de mensen met de hoogste levensverwachting ter wereld. Het probleem is echter dat de meesten van ons, net zoals ik, nattō niet zo vaak (of zelfs nooit) zullen eten.

Is Vitamin K2 the next hottest supplement to take? Andere niet plantaardige vitamine K2 bronnen zijn oude kaas (Gouda heeft het hoogste gehalte aan vitamine K2 met ongeveer 20 mcg per 30 gram). Zwitserland, waar ze nogal een fan zijn van zuivel en kaas, belandt ook vrij hoog in het lijstje van oudste mensen op aarde. Andere niet plantaardige bronnen zijn eigeel, boter, orgaanvlees en donkere kippenvlees. Je moet echter wel de beste, ”wei grazende”, biologische dieren vinden om voldoende vitamine K2 binnen te krijgen.

Als een echte gezonde plantaardige foodie eet ik geen dierlijke producten, omdat de gevolgen voor mijn gezondheid te hoog zijn.

Moet ik nu een potje vitamine K2 halen?

Zelfs als je niet een plantaardige foodie bent, hoe vaak kun je super hoogwaardige voedingsmiddelen eten (zoals ik net aangaf) om van alle vitamine K2 voordelen te kunnen genieten? Ook ons eten (grond) is niet zo rijk aan vitaminen en mineralen meer zoals het laten we zeggen een eeuw geleden was. Daarnaast wordt vitamine K2 gemaakt door bacteriën dus je zou die producten uit de koelkast/vriezer moeten houden aangezien de koelkast deze K2 vormende bacteriën inactief maakt. Dus een vitamine K2 aanvulling kan voor sommigen helemaal niet zo een slecht idee zijn. 

Ik heb een potje K2 in mijn keuken staan, die ik eens in de zoveel tijd voor een paar weken slik (ik vergeet het vaak). Toen ik dit supplement regelmatig nam was mijn huid zo zacht als boter, het is belangrijk voor mijn calcium en vitamine D balans en ik weet uit eigen ervaring dat mijn tanden veel gladder (plakvrij) zijn met deze supplement.

En jij? Vul jij je vitamine K2 aan met supplementen of eet je liever de voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine K2 zijn?

 

Bronnen:

  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8813897
  • http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/x-factor-is-vitamin-k2#fig4
  • http://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/on-the-trail-of-the-elusive-x-factor-a-sixty-two-year-old-mystery-finally-solved/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15514282
  • Suttie JW. Vitamin K. In: Coates PM, Betz JM, Blackman MR, et al., eds. Encyclopedia of Dietary Supplements. 2nd ed. London and New York: Informa Healthcare; 2010:851-60.
  • https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminK-HealthProfessional/
  • European Food Safety Authority. Scientific opinion on the substantiation of health claims related to vitamin K and maintenance of bone pursuant to Article 13(1) of Regulation (EC) No 1924/2006. The EFSA Journal 2009;7:1228.
  • Shea MK, O’Donnell CJ, Hoffmann U, Dallal GE, Dawson-Hughes B, Ordovas JM, et al. Vitamin K supplementation and progression of coronary artery calcium in older men and women. Am J Clin Nutr 2009;89:1799-807. [PubMed abstract]
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18722618?dopt=Abstract

photo source iStock

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Dian
    november 19, 2016 at 9:56 am

    Hoi Bianca,

    Dankjewel voor dit informatieve artikel.
    Weer jij toevallig of je dit mag nemen bij een zwangerschap(wens)?

    Groetjes, Dian

    • Reply
      Bianca
      november 19, 2016 at 3:20 pm

      Hi Dian,

      Graag gedaan. De (beperkte) studies hierover zeggen dat je juist (meer) vitamine K2 nodig hebt als je zwanger bent. Ik weet echter niets van je bloedwaarden af of wat je nu al slikt, dus het is altijd beter om dit met je arts te bespreken.

      Groetjes,
      Bianca

    Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    Loving Lately #4
    Favorietjes #4

    Kun je geloven dat het gewoon alweer december is in een paar weken? Wanneer december nadert voel ik altijd de...

    Sluiten