Your cart

+Blog Inspiratie & Geluk

Inspiratie | Miro Kloosterman

De man met vele gezichten, Miro Kloosterman. Bij het Googlen van de 35- jarige ”slechterik” uit Goede Tijden Slechte Tijden tref je de meest prachtige modellen foto’s aan. Op elke foto lijkt hij er wel anders uit te zien, maar wat wel altijd zeker is, deze man is fit. Zeer fit. Bij het scrollen door zijn Instagram account, zullen de foodie hartjes sneller kloppen want hij eet ook nog eens gezond en zo goed als plantaardig. Yes!

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit voor je?

Mijn ochtend routine bestaat uit ademoefeningen en warm citroen water. Ook zelf geperste groenten sap zijn een onderdeel gevolgd door een warm koude wissel douche. Ook een onderdeel van mijn ochtend routine zijn bepaalde yoga oefeningen zoals de 5 Tibetanen en kundalini yoga of trampoline springen. Als acteur zijnde maak ik in de ochtend ook mijn stem warm. Mijn lijf en mijn stem zijn mijn instrument, dus dat moet optimaal functioneren.

Daarna ontbijt ik. Verder is elke dag altijd wel anders, want soms begin ik al vroeg met werk en soms pas later op de dag. Omdat ik door mijn gluten vrij dieet gewend ben geraakt aan mijn eigen eten maken zorg ik er meestal in de ochtend voor dat ik mijn eten voor de rest van de dag klaar maak, zodat ik de deur uit kan zonder zorgen.

In een health retreat in Portugal heb ik intermediair vasten (intermittent fasting) geleerd. Dus vaak ontbijt ik en dan heb ik pas 5 uur later weer eten (lunch) en in de avond een groenten sapje. En dat is het. Ik maak wel uitzonderingen. Nu ik weer gezond ben kan dat ook vaker. Ik was echter veel strikter toen ik mijn Lyme ziekte aan het overwinnen was, maar dat was dan ook nodig. Het avond eten zorgde er namelijk voor dat ik de volgende dag last had van een soort van ‘’kater’’. Dus het intermediair vasten werkt erg goed voor mij.

Hoe zou je je dieet beschrijven?

Gezond. Voor veel mensen is het misschien lastig, maar ik ben ernaartoe gegroeid door de jaren heen. Stapje voor stapje. Op mijn 23e ben ik er achter gekomen dat ik niet tegen gluten kon. En op zuivel reageerde ik ook niet echt lekker. Sindsdien ben ik ook steeds bewuster om gegaan met het eten van vlees. Maar in de afgelopen 2,5 jaar eet ik eigenlijk alleen plantaardig, dus ook zonder vlees.

Je eet ”high carb” (veel fruit). Hoe reageer je op mensen die zeggen dat fruit dik maakt?

Hahaha lastig om daar niet op in te gaan. Mensen zijn helemaal bang geworden voor alle suikers. Maar geraffineerde suikers zijn iets heel iets anders dan de suikers in fruit. In fruit komt het in een totaal pakketje. Met vezels en alle vitamine en mineralen enz. Geraffineerde suikers missen deze ingrediënten waardoor het onttrokken wordt uit het lijf om het te verteren, dus je beroofd jezelf van voedingstoffen. Daardoor wordt het slecht. 
En het gaat om de juiste combinaties. Als je ”high carb” eet is het het beste om je vet inname laag te houden. En dan kan het geen kwaad en gaat ook je bloedsuiker niet enorm omhoog en/of je insuline. Juist als je veel vet eet zit het de suikers in je bloedbaan in de weg. En gaat je lichaam insuline aanmaken.

miro kloosterman

Doe je aan calorieën tellen?

Nee, maar ik heb weleens in een app bijgehouden wat ik allemaal at (cronometer.com en dan ”30 Bananas a Day” dieet kiezen ). Gewoon om te kijken naar de juiste verhoudingen van koolhydraten, eiwitten en vetten. Dan krijg je wel een idee van hoeveel je ongeveer eet, maar het verschilt echter enorm bij mij. Ik voel gewoon waar ik behoefte aan heb. Ik denk dat we minder nodig hebben dan de meeste mensen eten. Dat blijkt wel want steeds meer mensen hebben overgewicht. Calorie restrictie schijnt levend verlengend te kunnen werken.

Heb je altijd al een passie voor gezondheid gehad?

Niet altijd nee. Ik heb toen ik jonger was ook alles gegeten wat los en vast zat. Veel fast food. Heel veel snoep. Ik was een cookie monster en kon met gemak twee zakken choco tofs achter elkaar opeten. Zonder enig probleem. Op mijn 21e zat ik in Australië. Uiteindelijk begon daar mijn interesse voor voeding en ging er veel over lezen. Ik begon met detoxkuurtjes en begon bewuster te eten.

Kun je ons iets over je sport routine vertellen?

Ik ben ervan overtuigd dat het iets van 70% voeding en 30% sporten is. Of kan zijn. Ik heb periodes gehad dat ik nauwelijks kon sporten (vanwege mijn gezondheid) en toch had ik toen een goed lijf. Ik denk dat het slim is om een sport te zoeken die je leuk vindt. Dan is het nooit een opgaven om te sporten.

Maar mijn sport routine verschilt nogal. Ik probeer wel twee tot drie keer in de week naar de sportschool te gaan. De rest hangt af van hoe druk ik ben en of er bijvoorbeeld genoeg wind is om te windsurfen.

miro kloosterman

Wat eet je elke dag?

De dagen dat ik ga sporten maak ik vaak smoothies die handig mee te nemen zijn in mijn thermosflessen.

Een voorbeeld is:

  • rijst kokos melk
  • Ceylon kaneel
  • rauwe cacao
  • een schep hennepzaad of bruine rijst eiwitten
  • een thee lepeltje olijf olie of een andere olie
  • daarbij gaat dan bijvoorbeeld ongeveer een halve kilo spinazie of een andere groene bladgroenten

Ook vul ik het aan met veel bananen! Of mango. Eventueel wat dadels erbij om het wat zoeter ze maken. Je kan niet alles met elkaar mengen. Zo gaan zure vruchten niet goed met zoete vruchten.  En hetzelfde geldt voor groenten. Niet elke fruitsoort gaat goed met alle groenten. Maar dat leer je dus door het te doen en er over te lezen. Dingen die we naar mijn idee op school horen te leren 😉

Af en toe vind ik pizza heerlijk. Dat maak ik dan zelf gluten vrij en veganistisch. Bring it on!

Wat of wie is de inspiratie geweest voor je manier van eten?

Ikzelf denk ik. Om zoveel mogelijk uit het leven te kunnen halen. Om het beste uit mezelf te kunnen halen en me zo goed mogelijk te voelen.

En ook omdat ik ziek ben geweest. De ziekte van Lyme heeft me nog meer in de richting van zuiver eten geduwd. Ook ben ik daardoor veganistisch gaan eten. Ik leerde een vriendin kennen. En die verteld over haar dieet het 80-10-10 dieet van Douglas Graham. Ik dacht dat ga ik proberen! En het deed me enorm goed. 

Wat is je favoriete citaat?

”Be water my friend”, Bruce Lee.

We zijn grotendeels water. En met het dieet met veel groenten en fruit krijg je veel water binnen. Water dat vitaal is en levens energie bevat. Water is veel meer dan wat veel mensen denken.

Kijk bijvoorbeeld eens de docu water The Great Mystery. En bekijk de onderzoeken van Masaru Emoto en Viktor Schauberger. Dat vind ik erg boeiend. Het leven. Water is leven. Be water My Friend.

Wat is je grootste prestatie tot nu toe?

Mijn grootste prestatie is Lyme overwinnen. Dat is een zware kluif geweest. Het is een innerlijke reis geweest naar kracht en doorzettingsvermogen dat geeft veel inzichten. Ik werd gedwongen om naar mijn lijf te luisteren en naar welk voedsel goed voor me is.

Doorgaan terwijl je niet meer kan. Dus hoe cliché het misschien ook klinkt, de ziekte van Lyme heeft me veel geleerd en gebracht. Ook al heeft het ruim 4 jaar van mijn leven gekost om er bovenop te komen. Helaas duurde het ook 3,5 jaar voordat ik wist dat het de ziekte van Lyme was.  

Wat zou je je tien jaar jongere zelf adviseren?

Ik dacht altijd dat ik niet kapot te krijgen was. Ik had mezelf willen zeggen. Ja, geniet ga uit doe eens gek en sport lekker en alles, maar luister naar je lijf. Geef je grenzen aan. Ik ging altijd maar door met weinig slaap.

Als dan het lijf verzwakt is kan dus bijvoorbeeld de ziekte van Lyme zijn gang gaan. Ik heb in de 4 jaar heel wat meer gemist dan als ik in mijn jongere jaren eens een feestje had overgeslagen. Of wel een keer vroeg naar bed was gegaan in het weekend. Of een keer niet was gaan sporten na een avondje stappen. 

Wat zijn je tips voor degene die gezonder willen eten?

In grote lijn is het belangrijk om een fit lijf en heldere geest te hebben.  Veel mensen weten niet eens hoe het is om zich echt gezond en fit te voelen. Als ik niet een keer wat anders had geprobeerd had ik het ook nooit geweten. Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd hebt gehad. 

Durf eens iets anders te proberen. Zoek. Kijk wat goed voelt. En geef het ook de tijd. Veranderingen kosten soms tijd. Het lijf moet zich er op aanpassen. Soms ga je eerst ontgiften. Daar moet je doorheen voordat je je goed of beter gaat voelen.

Mijn tip zou kunnen zijn om het rustig aan te doen. Als je bijvoorbeeld al vlees eet, eet dan 1 dag in de week geen vlees en bouw dat langzaam af. Soms zeggen mensen wel eens. Wees niet zo hard voor jezelf. Dan denk ik?? Ik ben juist zacht en goed voor mezelf. Ik geef mijn lijf wat het nodig heeft.

De mensen hebben niet meer in de gaten wat voor jezelf zorgen inhoudt. Elke dag drank en slecht eten. Ben je dan niet juist hard voor jezelf? Ik weet heel goed waarvoor ik het doe. Helemaal toen ik nog ziek was. Werd ik keihard afgestraft als ik verkeerd at. En dan leer je het ook snel af. Het is het niet waard om hard te zijn voor jezelf.

Heb je nog leuke boekentips voor ons?

Absoluut!

Ook volg ik veel Facebook pagina’s ter inspiratie, zoals:

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
Bieten Kracht Sap

Eén van de redenen waarom ik zo gek ben op rode bieten, is het feit dat ze het hele jaar...

Sluiten