Your cart

+Blog Advies Inspiratie & Geluk

Hoe verander je ongezonde gewoontes?

Het is een cliché, maar zo aan het einde van het jaar denken we vaak na over het nieuwe jaar. En dan vooral aan wat we willen verbeteren, want zoals life coach Anthony Robbins zegt ''vooruitgang staat gelijk aan geluk''.

Hoe verander je ongezonde gewoontes?

We hebben allemaal wel wat slechte gewoontes, maar sommige van deze gewoontes kunnen schadelijk voor onze gezondheid zijn zoals roken, doemdenken en ongezond eten. Slechte gewoontes zijn vaak ooit (onopgemerkt) in ons dagelijks leven geglipt, maar gelukkig is er ook een manier om dit weer af te leren. Soms met flink wat motivatie, wat hulp, boeken… Voor dit artikel ben ik in de boeken en studies gedoken en heb er de beste tips voor je uitgehaald. Want ja hoe doe je dat eigenlijk, een ongezonde gewoonte voorgoed veranderen?

1. Zoek uit waarom je wilt veranderen

Ik heb ooit gelezen dat als je doel sterker is dan je gewoonte het makkelijk is om van je slechte gewoonte af te komen. Dit betekent ook dat je dus echt goed moet weten welke gewoonte je aan wilt pakken. Als je het dus echt goed zat bent om overgewicht te hebben, het zat bent om te veel suiker te eten, te roken, het zat bent om een inactieve levensstijl te leiden, dan is er vaak een tegenovergestelde doel dat je wilt bereiken. Je wilt dus slanker zijn, gezonder zijn of een marathon rennen. In de ontwikkelingspsychologie verwijst intrinsieke motivatie naar gedrag dat wordt aangestuurd door interne beloningen, terwijl extrinsieke motivatie wordt aangedreven door externe beloningen, zoals roem, complimenten en geld. Je hebt eigenlijk beide soorten motivatie nodig om je doel te bereiken. Dus stel voor dat je gezonder wilt eten dan is je intrinsieke motivatie misschien om meer energie te hebben en om verbeteringen in je algehele gezondheid te zien. Aan de andere kant is het ontvangen van complimenten van familie en vrienden of het kopen van een nieuwe broek belangrijke extrinsieke motivatie.

2. Er zijn mensen die willen helpen

Het klinkt gelijk zo serieus als iemand zegt dat je hulp moet zoeken, maar de drempel hoeft helemaal niet zo hoog te zijn. De motivatie om te willen veranderen moet van binnenuit komen, maar steun is erg belangrijk. Als je echt in je maag zit met een gewoonte en je hebt het gevoel dat dit de kwaliteit van je gezondheid en leven beïnvloedt, dan heb je alle recht om hier hulp bij te zoeken. Dit kan een vriend of familielid zijn, maar wist je dat je zorgverzekering je ook kan helpen? Zo kan bijvoorbeeld de zorgverzekering van FBTO je helpen bij het stoppen met roken door bepaalde kosten te vergoeden die hierbij gepaard gaan. Deze gewoonte heeft immers direct invloed op je gezondheid. Eigenlijk heel logisch dus.

3. Begin klein

We hebben niet het begin van een nieuw jaar nodig om slechte gewoontes te veranderen. Het probleem met nieuwjaarsresoluties is namelijk dat ze vaak iets te enthousiast zijn. Zoek een goede periode in het jaar uit waarin je wat energie vrij kunt maken om één gewoonte aan te pakken. Gelijk je hele leven willen veranderen is namelijk voor velen wellicht iets te radicaal. Het is ook lastig om meerdere gewoontes tegelijkertijd aan te pakken. Het is natuurlijk niet onmogelijk, maar als je graag succes op lange termijn wilt behouden dan is het niet verstandig om direct te veel hooi op je vork te nemen. Begin dus klein met één gewoonte.

4. Schrijf

Er wordt vaak gezegd dat het vormen van een gewoonte zo een drie weken kost. Het veranderen van een al bestaande gewoonte kan echter wat langer kan duren. Omdat we echter al snel vergeten wat voor vooruitgang we hebben gemaakt, is het handig om je vooruitgang bij te houden. Ook is het afschrijven van minder goede dagen een goede manier om tegenslag een plaats te geven in een groter geheel. Een beetje zelfreflectie is ook de sleutel om je gevoelens beter te begrijpen en het ”waarom” niet uit het oog te verliezen. Door alles op te schrijven creëer je een nieuw perspectief dat groei stimuleert. Volgens de American Psychological Association kan schrijven stress verminderen, helpen bij het vinden van focus en helpen bij het vinden van betekenis.

5. Ken je valkuilen en creëer een plan B

Het is erg handig om erachter te komen wat je valkuilen zijn. Eet je altijd veel suiker als je moe bent of in de avonduren om te ontspannen? Zoek dan een alternatief. Een grote kop thee. Een stuk fruit. Zelfgemaakte gezondere snacks. Als je elke dag een sigaretje rookt tijdens je lunchpauze, probeer dan eens af te spreken met collega’s die niet roken of nodig iemand uit om een blokje om te lopen.

”If you fail to plan, you are planning to fail” – Benjamin Franklin

 

6. Wees niet te streng voor jezelf.

Het veranderen van een gewoonte vergt best wat werk, wees dus niet te streng voor jezelf. Als je te geforceerd omgaat met het veranderen van je gewoonte en alles alleen maar draait om discipline en afzien, houd je het waarschijnlijk niet lang vol. Als je eens faalt, begin dan gewoon opnieuw. Als het juist erg goed gaat, beloon jezelf. Stel voor dat je elke dag een smoothie maakt en dit 5 dagen volhoudt, beloon jezelf dan in het weekend op een smoothie van je favoriete health store. Blijf dit doen totdat je niet meer het gevoel hebt dat je moeite moet doen om volgens je nieuwe gewoonte te leven.

Probeer niet te denken in hokjes als mislukking en succes. Positief denken helpt echt. Je lichaam wordt beïnvloed door je gedachten. Je hebt positieve gedachten nodig om positief gedrag en positieve gewoontes te stimuleren, en daarom is het zo belangrijk om mislukkingen uiteindelijk om te zetten in leerervaringen en niet in een faalmomenten.

7. Wees dankbaar

Als je bepaalde doelen stelt is het maar al te makkelijk om alleen maar te denken aan je einddoel of aan hoe goed anderen het doen. Probeer echter stil te staan bij iedere kleine vooruitgang die je hebt geboekt en hoe je tot dusver al hebt geprofiteerd van de veranderingen in je leven. Je kunt uren nadenken over hoe erg je tegen een workout opziet, maar je kunt ook dankbaar zijn voor het feit dat je überhaupt kunt bewegen. Dat je gezond genoeg bent om te mogen bewegen.

Ook biedt FBTO je trouwens mogelijkheden aan die je financieel bijstaan. Zo is er de module Conditie en Fitheid waar mooie vergoedingen tussen zitten om de gezondheid van lichaam en geest te verbeteren zoals een sportmassage en personal training.

Geen zin in gezond eten? Bedenk dan dat niet iedereen de middelen en de kennis heeft om gezond te kunnen eten. Wees dankbaar dat je lichaam je een kans geeft om te veranderen.  Volgens het National Communication Association heeft het tonen van dankbaarheid langdurige voordelen voor je gezondheid en welzijn. Studies hebben aangetoond dat het uiten van dankbaarheid ook onze hoop en optimisme kan vergroten en kan bijdragen aan het verminderen van stress, angst en depressie. De meeste ongezonde gewoontes zijn namelijk een reactie op stress dat ons kan verlammen. Verandering is tijdens stress moeilijker dan ooit en we compenseren de stress door steun te zoeken in ongezonde gewoontes.  

Als jij ook met gezonde(re) gewoontes gaat beginnen, dan lees ik dat graag terug. Dit kan op Instagram met #thegreencreator. Deel je verhaal en voortgang met mij! Wat is jouw “waarom”? Hoe ben jij elke dag dankbaar? Heb je nog meer tips die anderen wellicht kunnen helpen? 
Bronnen:
  1. Oudeyer, P.Y., Kaplan, F. (November 2007) What Is Intrinsic Motivation? A Typology of Computational Approaches
  2. Murray, Bridget (June 2002) Writing to Heal
  3. Bradford, T. W., Grier, S.A., Henderson, G.R. (November 2017) Weight Loss Through Virtual Support Communities: A Role for Identity-based Motivation in Public Commitment
  4. Yoshimura, S.M., Berzins, K. (April 2017) Grateful experiences and expressions: The Role of Gratitude Expressions in the Link Between Gratitude Experiences and Well-being
  5. Leo Babauta, Essential Zen habits
Dit artikel is in samenwerking met FBTO geschreven. Bedankt voor je steun aan bedrijven zoals FBTO  die helpen The Green Creator mogelijk te maken. Alle tekst en meningen zijn 100% van mijzelf.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees vorig bericht:
Havermout Yoghurt met Frambozen Chia Jam
Havermout Yoghurt met Frambozen Chia Jam en The Protein Ball Co. balletjes

Je kent ze vast wel de bekende vegan ''energy balls'' of ''bliss balls''. Ik denk dat dit één van mijn...

Sluiten