Your cart

Advies Blog

hoe stop je winderigheid

How to stop farting

Een vraag die ik veel krijg is ”hoe stop je winderigheid?” Maar ook bij het coachen vraag ik bijna direct hoe het met de darmen gesteld is. Als je geheel stopt met winderigheid heb je een probleem, want iedereen laat winden. Maar als je niet lijkt te kunnen stoppen met windjes laten, lees dan vooral even verder. Ik deel vandaag namelijk maar liefst 17 (!) tips hoe je winderigheid kunt stoppen.

Je darmen zijn nogal slim en communiceert voortdurend met ons. Het is dus een goed idee om te luisteren naar de signalen die de darmen aan ons doorgeven. De meesten van ons die naar een plantaardig dieet (of rauw veganistisch dieet) overstappen (of steeds heen en weer schakelen van en naar een vegan dieet) krijgen te maken met meer winderigheid en een opgeblazen gevoel. Geen zorgen! Als je begint met het eten van meer plantaardige voeding en minder dierlijke voedingsmiddelen en bewerkte voeding, dan zul je meer winden laten ….. Als je meer plantaardige vezels gaat eten, kun je ook een meer opgeblazen gevoel ervaren. Niemand heeft ooit genoten van een opgeblazen gevoel, tenzij je thuis (in je chill broek zonder rits) op de bank kan liggen met nul intenties om te socializen.

Maar waarom de winderigheid?

Het eten van een (meer) plantaardig/vegan dieet (op de juiste gezonde manier) is het beste wat je voor je lichaam kunt doen. Het is goed voor de darmen, het geeft je energie en het versterkt het immuunsysteem. Je moet er ook vaker van poepen (en dat is goed!).

Allemaal geweldig, maar waarom de winderigheid? De reden is: vezels. Als je lichaam niet gewend is om vezelrijk te eten, dan zul je dat merken. Wanneer je van dierlijke voedingsmiddelen (laag in vezels) overstapt naar een plantaardig dieet (rijk aan vezels) ben je goed bezig! 

✔️ Vezels zijn essentieel voor een gezond lichaam
✔️ Vezels is goed tegen constipatie
✔️ Het vermindert ontstekingen in het lichaam
✔️ Plantaardige vezels fungeren als prebiotica (voeding voor de goede darmbacteriën)
✔️ Vezels zorgen ervoor dat we ons voor een langere tijd verzadigd voelen

Iedere ziekte begint in de darmen” -Hippocrates

Laten we allemaal eens minder de bekende ”vegan eiwitten vraag” stellen en meer de vraag hoeveel vezels we nu eigenlijk dagelijks binnen krijgen. Want weet je wat? Het is bijna onmogelijk om onvoldoende eiwitten binnen te krijgen (zelfs als veganist), maar een dieet met weinig vezels lijkt tegenwoordig wel de norm.

Het ENIGE probleem is als je net begint met een plantaardig dieet, dat je niet zoveel vezels in je darmen hebt. De reactie is … winderigheid.

Echter, hoe meer vezels je eet, hoe meer je de groei van je ”vezels etende darmbacteriën” stimuleert. Geef het een paar weken en je zult het verschil merken. Gemiddeld laten we op een dag 15 keer een scheetje, dus houd dat in gedachten. Winderigheid is dus normaal tot op zekere hoogte.

Hoe stop je winderigheid

  1. Begin langzaam. Als je helemaal nieuw bent als vegan foodie, doe het dan rustig aan met de salades in het begin. Begin met één salade per dag en voeg dan de week erna bonen of volkoren granen toe.
  2. Voeg gefermenteerde voeding toe aan je dieet. Gefermenteerde voedingsmiddelen zoals ongepasteuriseerde zuurkool en miso zitten vol met probiotica. Probiotica zijn de goede bacteriën die zullen helpen om je darmen in evenwicht te brengen.
  3. Doe het rustig aan met rauwe groenten of vermijd ze door ze licht te stomen. Dit zal ervoor zorgen dat ze makkelijker af te breken zijn in het lichaam.
  4. Ananas en papaya bevatten krachtige spijsverteringsenzymen (die je overigens ook als een supplement kunt slikken), die je spijsvertering enorm goed kunnen doen. De gedroogde versies van deze vruchten bevatten niet dezelfde voordelen, omdat de enzymen bij verhitting worden vernietigd.
  5. Vermijd koolzuurhoudende dranken en kauwgom. Beiden zorgen ervoor dat er extra lucht in je buik komt en dat moet tenslotte ergens heen gaan
  6. Probeer gluten te vermijden (voor minstens een week) om een verschil te zien. Als je een gluten intolerantie hebt dan heeft je lichaam het zwaar te verduren om gluten te verteren. Of je bent wellicht intolerant of allergisch voor een bepaald voedingsmiddel dat niet in je darmen wordt afgebroken. Vergeet niet dat het 4-5 dagen kan duren voordat je eventuele allergische reacties vertoont.
  7. Denk na over je prebiotica. Zelfs als je de beste probiotica in de wereld gebruikt (hetzij uit je voeding of via een super probiotica supplement), dan zullen deze niets doen als er geen prebiotica in je darmen aanwezig zijn. Zonder prebiotica (te vinden in plantaardige vezels) zal de probiotica niet vermenigvuldigen en groeien en zal dit gewoon door je lichaam heen gaan zonder enig effect.
  8. Gember is zeer rustgevend en genezend voor je spijsvertering. Je kunt gemberthee maken door een stukje verse gemberwortel af te snijden en dit zachtjes te laten weken in warm water voor ongeveer 30 minuten. Je kunt ook rauwe gember toevoegen aan je groene smoothies voor een snelle gember kick. Of wat dacht je van een gember shotje? Andere goede suggesties om meer van toe te voegen zijn komijn, kurkuma en kaneel.
  9. Beweeg dagelijks. Wandelen, joggen, fietsen, zwemmen of springen. Alles wat je lichaam laat bewegen zal je spijsvertering ten goede komen. Dit speelt ook een grote rol bij het PDS (het prikkelbare darm syndroom).
  10. Kruidenthee zoals pepermunt, kamille en venkel zijn allemaal geweldig voor de spijsvertering. Drink dit een uur na het eten.
  11. Doe het rustig aan met vetten omdat ze moeilijk te verteren zijn. Vermijd olie en andere bewerkte vetten. Noten, notenboters, zaden en avocado’s zijn makkelijker te verteren en we hebben nu eenmaal gezonde vetten in ons dagelijkse voeding nodig. Dit betekent echter niet dat het gezond is om een pot amandel boter per dag weg te eten.
  12. Dit is een lastige tip. Maar zelfs als je enorme honger hebt en je eten echt lekker is, is het verstandig om niet te snel te eten en altijd goed en voldoende te kauwen. De spijsvertering begint op het moment dat je eten in je mond stopt. Hoe meer je je voeding kauwt, hoe minder werk het voor je lichaam is om dit af te breken. Je buik heeft geen tanden, onthoud dat.
  13. Drink niet direct voor, na of tijdens je maaltijden. Onze spijsvertering maakt spijsverteringsenzymen aan om voeding af te breken, zodat we alle voedingsstoffen kunnen opnemen. Zodra we iets drinken (zelfs water) zal het de enzymen verdunnen en het lichaam moet harder werken om voeding af te breken. Drink dus het liefst 30 minuten voor het eten en een uur na het eten.
  14. Drink een glas lauw warm water met een theelepel ongepasteuriseerde appelazijn 30 minuten voordat je eet om een opgeblazen gevoel en winderigheid te voorkomen.
  15.  Eet niet te veel in één keer. Dit is een enorme belasting voor je spijsvertering.
  16. ‘’Beans, beans are good for the heart, but make you fart!’’ Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Als je je  granen en bonen een nacht laat weken voor je ze kookt zal dit de vertering ten goede komen en zul je minder last hebben van winderigheid. Ook is het beter om niet de ingeblikte bonen te kopen zodat je ze zelf kan koken met kombu (een soort van zeewier). Je kunt ook je bonen en peulvruchten pureren totdat je gewend bent aan alle vezels, dit zorgt er namelijk ook voor dat je ze makkelijker kunt verteren.
  17. Maak geen ingewikkelde combinaties. Simpele gerechten met simpele combinaties is het beste. Het is zeker niet een goed plan om eiwitten en zetmeel te combineren of eiwitten met fruit (of een andere vorm van suiker).

Wees geduldig. Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen. Probeer te voorkomen dat je steeds heen en weer gaat tussen een plantaardig dieet en een dierlijk dieet. Je lichaam zal compleet in de war raken als je de ene week veganist bent, de week erna een zware vleeseter en volgende maand misschien een ”raw vegan foodie”.

Als je al deze tips volgt en je merkt na een maand nog steeds geen verbetering, dan kan het zijn dat je een maag/darm probleem hebt. In dat geval is het beter om contact op te nemen met een arts om je te helpen.

 

photo: Ilan Rubin/Trunk Archive

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
one pot protein peas soup
Eenpansgerecht linzen en erwten soep

Al sinds ik me kan herinneren ben ik een enorme soep liefhebber. Voordat ik echter overstapte op een geheel plantaardig...

Sluiten