Your cart

+Recepten Lunch & Hoofdgerecht Ontbijt & Brunch Snacks & Zoet

Hoe maak je zelf gezonde appelmoes

Ga naar recept
Healthy Homemade Applesauce

Er gaat niets boven een zelfgemaakt recept en zelfgemaakte appelmoes is geen uitzondering. Appelmoes, appelpuree of appelsaus is super makkelijk om zelf te maken en absoluut perfect voor de herfst.

Er zijn een paar trucjes die ik met je zal delen zodat je de meest heerlijke appelmoes kunt maken. Allereerst, moet je ervoor zorgen dat je zoete appels gebruikt, en niet de knapperige (zure) groene appels. Gala en Fuji appels zijn zoete appels en mijn favorieten om appelmoes mee te maken. Appels variëren in hun zoetheid, dus de extra zoete ingrediënt in dit recept (ahornsiroop) is volledig optioneel. Dus wat betreft de zoetheid, is het het beste om dit recept als leidraad te gebruiken en aan te passen aan je smaak. 

De tweede truc is om een ​​paar stukjes citroenschil en/of citroensap toe te voegen aan de appels terwijl ze kookt. De citroenschil zal ervoor zorgen dat de smaak van de appels beter uitkomt, en zal helpen om de zoetheid van de saus te balanceren. Je zult vanzelf proeven dat deze appelmoes heerlijk en verfrissend is.

Als je liever geen citroensap en/of citroenschil wilt gebruiken, kun je dit ook weglaten, of je kunt zowel het citroensap en de citroenschil vervangen door absorbic zuur (vitamine C) poeder.

Als je de appelmoes een beetje wilt opfleuren, dan kun je extra fruit in de saus mengen, zoals verse veenbessen, stengels van rabarber of pruimen. Mijn favoriet is echter de klassieke appelmoes.

Als je nog nooit zelf appelmoes hebt gemaakt, dan zul je merken dat er dag en nacht verschil is tussen zelfgemaakte appelmoes en appelmoes uit de winkel (naast de prijs). Koop wel altijd biologische appels. Ik laat ze ook even weken in appel azijn om chemicaliën en extra vuil (en wellicht wax) te verwijderen.

Wist je dat appelmoes ook prima werkt als een plantaardige ei vervanger?

Healthy Homemade Applesauce

Hoe maak je zelf gezonde appelmoes
 
Prep time
Cook time
Total time
 
Een heerlijke frisse suikervrije zelfgemaakte appelmoes.
Author:
Recipe type: snack, saus, avondmaal, bijgerecht
Cuisine: vegan, gezond, plantaardig, vegetarisch, suikervrij
Serves: ongeveer 1 pot
Ingredients
  • ongeveer 5-7 appels (afhankelijk van de grootte) geschild, uitgeboord en in vieren gesneden
  • 1 reepje citroenschil (gebruik een dunschiller om de schil eraf te strippen, alleen de schil, niet het witte gedeelte)
  • 3 theelepels citroensap (min of meer naar smaak)
  • ¼ kopje water
  • kaneel naar smaak
  • optioneel: een eetlepel ahornsiroop (als de appelmoes te zoet blijjkt te zijn, voeg dan meer citroensap toe)
Instructions
  1. Week de appels een paar uurtjes in appel azijn en water. Dit is een goede methode om chemicaliën te verwijderen. Zodra ze zijn geweekt, spoel je ze goed af anders zal de appelmoes een beetje een appelazijn smaakje hebben.
  2. Snijd de appels in stukken en verwijder de kern. Je kunt de appels ook schillen (weken in azijn is dan niet nodig), maar dit hoeft niet. In de appelmoes zul je niet merken dat de appels niet geschild waren, want we gaan het blenden.
  3. Doe alle appels in een grote pan op het fornuis met een beetje water (minder dan een half kopje), het citroensap, de citroenschil, en kaneel naar smaak. Ik voeg meestal ongeveer twee eetlepels kaneel toe voor elke pot appelmoes dat ik maak.
  4. Kook de appels op matig vuur tot ze volledig zacht zijn. De tijd om ze zacht te laten worden kan variëren. Het huis zal heerlijk ruiken, terwijl ze koken!
  5. Wanneer de appels zacht zijn en de schil los begint te laten, zet je het vuur uit en laat je de appels afkoelen. Verwijder de citroenschillen en gebruik een blender of staafmixer om de appels te pureren totdat je een gladde moes hebt. Optioneel kun je de ahornsiroop nu toevoegen, maar persoonlijk denk ik dat de appelmoes zelf al zoet genoeg is. Wanneer je vindt dat de appelmoes echter te zuur is, voeg je een theelepel ahornsiroop toe.
  6. Plaats de appelmoes in potten. Deze appelmoes kan ook worden ingevroren of een maand in de koelkast worden bewaard.

 

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Rate this recipe:  

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees vorig bericht:
bra
Hebben we echt een beha nodig?

Een paar jaar geleden werd mij door een zelfverklaarde ''health warrior'' verteld dat ze nooit beha's draagt. Mijn eerste gedachte...

Sluiten