Your cart

Advies Blog Inspiratie & Geluk

Hoe kun je ongezond zijn terwijl je gezond eet?

bananas

Voor sommigen is de titel wellicht een enorme verassing en voor anderen (met een meer holistische zienswijze) is dit een bekend feit. Voeding is niet alles. Ik kan begrijpen dat dit niet leuk is om te lezen als je veel tijd, moeite en geld in een gezonde levensstijl stopt, maar de realiteit is dat voeding niet alles is. Zoals Kris Carr zegt: ”Het gaat erom wat je eet, drinkt en denkt”. Voordat je je blender het raam uitgooit, lees dit artikel eerst. Hoe kun je ongezond zijn terwijl je gezond eet?

Gezondheid is zoveel meer dan het bijhouden van hoe vaak je naar de sport school gaat en ervoor zorgen dat je elke dag zo groen en gezond mogelijk eet. Sterker nog, het kan zelfs zo zijn dat je alles perfect doet (in de sportschool en keuken) en nog steeds ongezond bent.

Laat ik mezelf even als voorbeeld nemen. Ik ben een perfectionist, gevoelig, maar tegelijkertijd intens en eigenwijs. Als je mij dus vraagt ​​om een blokje om te lopen dan kom ik terug nadat ik tenminste 5 km heb gelopen. Ik heb een alles of niets mentaliteit. Nadat ik de grootste gedeelte van mijn leven ziek, mollig en moe was zag ik natuurlijk een ongelooflijk resultaat toen ik  mijn dieet veranderde. Ik voelde me enorm beter nadat ik vlees, zuivel, gluten, tarwe, en suiker opgaf en van mijn groene smoothies begon te genieten. Mijn huid klaarde op, mijn taille werd smaller dan het ooit was op de middelbare school, mijn spijsvertering verbeterde, ik had veel energie en ik was niet meer aan de medicijnen. Echter, na een paar jaar merkte ik op dat ik kleine gezondheidsproblemen begon te ontwikkelen. Is al het goede werk voor niets? Ik had echter problemen om te ontspannen in de avond, mijn hormonen waren nog niet in balans en ik had ineens pijnlijke menstruaties. En soms was mijn spijsvertering niet meer zo goed als ik tevoren had ervaren.

Wat ik me realiseerde destijds is dat ik mijn dieet drastisch had veranderd, maar niet zo zeer mijn levensstijl.

Met een verandering van levensstijl heb ik het niet over lichaamsbeweging zoals je nu zou denken. Een verandering van levensstijl is net zo belangrijk als een dieet verandering. En met levensstijl heb ik het over hoe we omgaan met mentale stress. Als je te vaak en te veel stress ondervindt is dat niet gezond, ongeacht je dieet.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat hoe hoger je cortisol waarden zijn (stresshormoon) doordat je niet in staat bent om je stress te managen of omdat je niet genoeg slaapt, hoe lager je weerstand bijvoorbeeld is tegen insuline. Wat betekent dit? Dit betekent dat je lichaam geen idee heeft wanneer je genoeg brandstof (suiker) hebt gehad. Hallo overeten! Hallo vicieuze cirkel! Met andere woorden, hoe meer insuline je hebt hoe meer vet je zult opslaan (rond je taille).

Prioriteiten stellen

Het probleem is echter, dat veel van mijn cliënten dit deel van hun gezondheid niet serieus genoeg nemen. ” O ja, Bianca ik weet dat ik meer tijd voor mezelf zou creëren, zou stretchen en ademhalingsoefeningen zou doen, maar ik moest inspringen want de wasmachine was kapot en de hond  werd ziek …. Maar ik heb wel een groene smoothie gehad vandaag.”

Wanneer stress management geen prioriteit is (net zoals je in de ochtend het maken van een smoothie tot een prioriteit maakt) , zul je erg lastig een optimale gezondheid bereiken. Je lever (je meest vergevingsgezinde orgaan) zal bijvoorbeeld nooit de kans krijgen om zichzelf te ontgiften.

Nummer 1 doodsoorzaak

Soms vragen mensen me waarom sommige rokers 90 jaar oud worden en een aantal ”clean etende gezonde foodies ” ziek worden of dood gaan voor hun 60e verjaardag?  Als er iets is wat ik heb geleerd toen ik honderdjarigen bestudeerde is het het volgende. De mensen die van een mug geen olifant maken en relaxed zijn worden het oudst. 

Dus terug naar mijn eigen persoonlijkheid. Is het gemakkelijk voor mij om stil te zitten? Echt niet! Ben ik een yoga meisje? Nee! Dus ik doe Pilates, stretch, spring en ga voor een wandeling. Heb ik altijd zin om dit te doen? Nee. Wil ik vaak ook gewoon de hele avond op de bank hangen en Netfix kijken? Ja!

Wat ik echt heerlijk vind is tijd voor mezelf oftewel ” me-time ”. Ik houd van mijn ” me-time ” en heb het bijna net zo hard nodig als ik water nodig heb. Na een wandeling of gewoon alleen thuis (vaak doe ik helemaal niets) voel ik me zo veel meer ontspannen, geaard en gecentreerd.

Ik daag je uit om dit eens te proberen voor een paar weken. Het zal misschien niet gemakkelijk zijn, maar ik weet dat je je nog gezonder zult gaan voelen. Voeg toe wat past in jouw levensstijl dat ervoor zorgt dat je je stress beter kunt managen en zorg dat je genoeg slaapt.

Vergeet niet dat stress een doodsoorzaak kan zijn. Het maakt je dik, geeft je een vreselijke huid, maakt je dik rond je middel, maakt je vermoeid, zorgt voor depressies, angst stoornissen en nog veel meer.

Dus waar wacht je nog op? Voeg dat ontbrekende stukje gezondheid in je leven toe, zodat je ECHT gezond bezig bent.

Ik lees graag hieronder hoe jij met stress omgaat. 

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

18 Comments

  • Reply
    Tanja
    juli 30, 2016 at 3:26 pm

    Elke werkdag beginnen met een uurtje falun gong en stilte meditatie maakt mijn dagen ontspannen, helder en open. Ben een drukbezet mens. Ik wordt moe en krijg vage klachten als ik mijn dagen zonder begin.

    • Reply
      Bianca
      augustus 1, 2016 at 12:03 pm

      Wat fijn Tanja! Klinkt erg goed! En inderdaad je lichaam gaat er heel erg aan wennen en laat duidelijk weten als we deze routine skippen 🙂 Ik heb hetzelfde 🙂 liefs!

  • Reply
    Katja
    juli 31, 2016 at 10:34 pm

    ……dit ontroerd me meer dan denk ik de bedoeling was. Ook ik sta op het punt om “dieet” nummer zoveel aan te gaan, omdat ook ik blijf ronddwalen in die eindeloze cirkel.
    Ik zal je verhaal nog eens afspelen ik mijn hoofd als ik morgen een stuk ga wandelen

    Liefs Katja

    • Reply
      Bianca
      augustus 1, 2016 at 12:01 pm

      Hi Katja, ik hoop dat dit artikel je een duwtje in de juiste richting geeft. Mocht je ooit vragen hebben schroom niet om me te mailen. Heel veel liefs! Bianca

  • Reply
    Marijke
    augustus 1, 2016 at 2:13 pm

    M’n ego zo min mogelijk aan het woord laten. ?

    • Reply
      Bianca
      augustus 1, 2016 at 2:15 pm

      Goede tip! 🙂

  • Reply
    Annelien Brunink
    augustus 1, 2016 at 4:56 pm

    Ik ga iedere middag met een goed boek ff een uurtje naar bed. Ik val bijna iedere keer na een minuut of 15 in slaap en doe dan een powernap van 20 minute. Ik word vanzelf weer wakker. Het voor die tijd even lezen is voor mij echt noodzakelijk. Dan komt mijn geest tot rust en word ik vanzelf naar de powernap “getrokken”. Doe ik niet dan blijf ik maar door malen….

    • Reply
      Bianca
      augustus 1, 2016 at 5:48 pm

      Oh wauw wat een super gezonde (en luxe) gewoonte! Daar kan ik nog wat van leren! 🙂 Liefs, Bianca

  • Reply
    Henk
    augustus 1, 2016 at 7:56 pm

    Stress ervaar je zodra je zaken die buiten jezelf liggen jouw emoties laat bepalen.

    • Reply
      Bianca
      augustus 2, 2016 at 12:48 pm

      Klopt zeker Henk! Dank je wel voor het delen 🙂

  • Reply
    Loes
    augustus 2, 2016 at 10:58 am

    Het is alsof je mij omschrijft in je verhaal, zó herkenbaar! Ook ik eet al een tijd gezond. Maar ben nog steeds moe met vage klachten. Waar anderen, die op dezelfde manier zijn gestart met gezonde voeding, meteen kilo’s afvallen of centimeters in hun taille kwijt raken, gebeurt dit bij mij niet.
    En ik herinner me dat ik vorige week nog tegen mijn man zei dat ik wel wat meer tijd voor mezelf wil!
    Jouw verhaal heeft me tot nadenken gezet en vandaag starten met dat deel van mezelf.
    Dank!

    • Reply
      Bianca
      augustus 2, 2016 at 12:48 pm

      Hi Loes, wat ontzettend fijn om te lezen. Voor dit soort reacties doe ik het allemaal 🙂 Mocht je ooit vastlopen, mail me dan gerust! Liefs, Bianca

  • Reply
    Miranda
    augustus 2, 2016 at 8:53 pm

    Je regelmatig laten masseren 🙂

    • Reply
      Bianca
      augustus 4, 2016 at 10:50 am

      Hele goeie Miranda! Staat ook nog steeds zeker op mijn lijstje 🙂

  • Reply
    annelies
    augustus 5, 2016 at 5:18 pm

    Hoi, wat is ‘me-time’? groetjes, annelies

    • Reply
      Bianca
      augustus 9, 2016 at 10:52 am

      Hi Annelies,

      dat is de tijd die je geheel voor jezelf vrijmaakt (alleen) en daarin doe je wat je leuk vindt en wat je relaxed maakt. Dus voor de één is dit lezen, maar voor de ander is dit weer sporten of weer helemaal niets doen.

      Liefs,
      Bianca

  • Reply
    Monique
    september 10, 2016 at 9:48 pm

    Zooo herkenbaar net als Loes schrijft…er had mijn naam onder kunnen staan. Ik weet t wel maat Toch vind ik t lastig. Zeker omdat ik me ook steeds weet laat stressen op werk. Ik wil t niet maar t gebeurt wel. Probeer nu steeds maar als een collega me op de kast jaagt om dan gelijk diep naar mijn buik te ademen…..en t dan van me af te laten glijden. Lees verder ook vele goede tips. Die massages zijn goeie!

    • Reply
      Bianca
      september 11, 2016 at 10:28 pm

      Hi Monique, ja het blijft ook lastig, hoor! Ik vind het zelf ook nog een struggle of in ieder geval iets waar ik nog steeds bewust op moet letten. Je wordt zo snel en zo makkelijk meegesleurd door je omgeving… Diep inademen is een goede tip voor het moment zelf. Dank je wel! Liefs, Bianca

    Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    Carrot Fries
    Wortel Frietjes

    Mijn groenten en mijn oven zijn vrij goede vrienden. Vooral als ik wat wil opruimen in mijn koelkast, gooi ik...

    Sluiten