Your cart

Advies Beauty Blog

Hoe krijg je een gezonde stralende huid

How to get a healthy glowing skin

Schoonheid komt van binnenuit. We hebben dit vast allemaal al eerder gehoord. Maar wat eet je dan? Ik had vreselijke acne toen ik jonger was en de dokter schreef me de pil voor, dat naar mijn mening niet de beste behandeling van acne is. De anticonceptie pil kan met vele bijwerkingen komen waar we geen (niet voldoende) rekening mee houden. Ik ben zo dankbaar dat ik nu weet dat een mooie en gezonde huid van binnenuit begint. Vandaag deel ik mijn tips met je hoe je een gezonde stralende huid krijgt. De huid is ons grootste orgaan dat ons vertelt hoe we het van binnen doen.

Dus als je huid problemen hebt of je wilt een stralendere en gezondere huid, probeer dan eens 10 dagen  een skin detox. Ik zweer bij deze regels voor een gezonde stralende huid.

Wat moet je doen en laten voor een stralende huid?

Drink elke ochtend een glas lauw warm citroen water
Citroen water verhoogt je stofwisseling na het ontwaken, en zorgt ervoor dat je lichaam begint met ontgiften. Citroen water is ook alkalisch (het helpt de pH-waarde in je lichaam te balanceren), wat ervoor zorgt dat je minder last zult hebben van huidontstekingen, een onzuivere huid en pukkeltjes. Citroenen helpen ook om van overtollig water gewicht af te komen en het balanceert de natrium en kalium niveaus in je cellen. Voor een geweldig uitziende huid en haar kun je tevens MSM tabletten slikken.

Voeg bladgroenten toe aan iedere maaltijd
De vitaminen en mineralen in (groene) bladgroenten en kruiden zoals boerenkool, spinazie, peterselie en koriander zijn zeer belangrijk om te ontgiften. Dus koop hier lekker veel van en maak er salades en smoothies van met extra veel groen. De bèta-caroteen in de meeste groene bladgroenten zorgt voor een jeugdige gloed en neutraliseert vrije radicalen. Spinazie is bijvoorbeeld een goede bron van omega3 vetzuren, kalium, calcium, ijzer, magnesium en vitamine E, B en C.

Laat alle (witte) geraffineerde suikers staan
Geraffineerde suikers laten je insuline niveaus stijgen, waardoor ontstekingen in het lichaam (en de huid) de kans krijgen. En ontstekingen in het lichaam zorgen voor de afbraak van collageen en elastine, die je huid strak en zo rimpelvrij mogelijk houden. Dus zeg nee tegen bewerkte en zoete voeding. Bye bye  snoep, koekjes en frisdrank.

Zorg voor gezonde snacks
Je snacks (op ieder moment van de dag) kunnen het best zo groen mogelijk zijn. Plakjes komkommer, wortelen en selderij met gezonde dips zoals hummus en amandel boter zijn dan een goede keuze. Komkommers zijn overigens geweldig voor je huid! Komkommers hydrateren en voeden de huid, zowel van binnen als buiten. De enzymen in komkommers helpen bij het verwijderen van dode huidcellen en geven je een gezonde en frisse uitstraling.

Eerst rauw
Begin de dag met rauw voedsel, zoals een smoothie of sap. Ook is het aan te raden om iedere maaltijd met iets van rauwe voeding te beginnen. Dit kan zo simpel zijn als het snacken op een stukje komkommer of een klein worteltje. Dit is geweldig voor je lichaam omdat het je lichaam voorziet van enzymen, zodat het de voeding dat dan daarna binnenkomt beter kan worden verteerd.

Eet veel kruiden
Peterselie is geweldig om je lever- en nier functie te ondersteunen, het fungeert ook als een boost voor je metabolisme terwijl het gifstoffen verwijdert. Voeg het toe aan je groene juice / smoothie of strooi het op een salade zodat je afvalstoffen op afstand houdt en ze niet de kans krijgen om zich op te bouwen in je huid.  

Koriander is rijk aan antioxidanten. Dit voorkomt schade door vrije radicalen en het helpt het lichaam om zich te ontdoen van zware metalen.

Stop met het drinken van koffie
Cafeïne is een diureticum, wat betekent dat te veel ervan voor uitdroging zorgt  (lees: hoofdpijn en kringen onder de ogen). Probeer groene thee (vol met anti-oxidanten en goed tegen rimpels) of deze koffie kruiden vervanger.

Voeg probiotica toe
Gezonde darmen betekent een gezonde huid. Vaak hebben we last van huidproblemen zoals puistjes wanneer onze darmen niet optimaal werken. Probeer wat zuurkool toe te voegen aan je maaltijden. Als je moeite hebt om natuurlijke probiotica te eten, ga dan op zoek naar een goede probiotica supplement.

Gebruik beauty producten met zo min mogelijk/geen chemische stoffen
De huid is ons grootste orgaan en als je niet giftig wilt eten, waarom zou je dit dan op je gezicht of lichaam willen smeren? Dus gooi weg die body lotion en gebruik kokos- of amandelolie. Kokosolie is antibacterieel en schimmelwerend, wat geweldig is voor het behoud van een schone huid. Ik gebruik ook kokosolie om  mijn gezicht schoon te maken en als deodorant.

Hydrateer je huid
Ga op zoek naar een natuurlijke olie die je lekker vindt en smeer een dikke laag van deze olie op je huid. Calendula olie kan goed werken voor je of misschien gewone biologische kokosolie. Olie zorgt ervoor dat je huid mooi stralend en gehydrateerd blijft, het werkt helend en houdt rimpels weg. Een paar keer per week is al voldoende.

Drink veel water gedurende de dag
Water is leven. Er bestaat niet zoiets als een gezond lichaam (en huid) zonder voldoende water op een dagelijkse basis. Water verhoogt je metabolisme, dus het is ook geweldig voor je figuur (voor de meeste dames is dit genoeg motivatie om meer water te drinken ). Drink niet ineens 2 liter, het is beter om gedurende de dag steeds voldoende water te drinken. Drink liever ook geen water tijdens een maaltijd. Je hebt de zuren in je maag namelijk nodig om het eten te verteren en water zal maag zuren verdunnen. Dus wacht liever een half uurtje voordat je drinkt voor/na een maaltijd.

Sla de gezonde vetten niet over
Avocado’s zijn je beste vrienden voor een gezonde huid. Ze zitten vol met hydraterende enkelvoudige onverzadigde vetten en ze zijn ook een goede bron van anti-oxidanten zoals zeaxanthine, bèta-caroteen, alfacaroteen, bèta-cryptoxanthine en luteïne die je huid beschermen tegen schade die leiden tot rimpels en fijne lijntjes.

Zeg nee tegen soja
Soja zit vol met fyto-oestrogenen waar je huid op kan reageren. Deze hormonale onzuiverheden komen meestal op in het gebied rond de mond en kaaklijn. Als je overigens hormonale problemen hebt, zoals PCOS, endometriose, PMS, pijnlijke menstruatie is het ook een goed idee om uit de buurt van soja te blijven.

Als je overgaat op deze manier van eten en je eet nu met name bewerkte, suikerrijke voeding dan kun je in het begin juist meer last hebben van onzuiverheden, maar dat is volkomen normaal en alleen een teken dat je lichaam aan het ontgiften is.

Natuurlijk moet je niet geobsedeerd met bovenstaande regels aan de slag gaan, want stress heeft een enorm negatieve impact op je huid

Zou jij een huid detox overwegen?

 

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    marijke
    mei 26, 2016 at 1:37 pm

    Hoe zit het met gluten, is het beter voor je huid om glutenvrij te eten? Ik heb namelijk last van hormonale zuiverheden, maar ik wist niet dat soja zoveel effect nog kon hebben. Ga kijken wat het bij me doet als ik deze laat staan.

    • Reply
      Bianca
      mei 27, 2016 at 11:25 am

      Hi Marijke, ik ben geen gluten fan, maar het beste kun je dit zelf testen door een periode glutenvrij te eten. Als je darmen daar beter op reageren is het ook beter voor je huid om op den duur gluten te laten staan. Als je besluit glutenvrij te eten, denk er dan wel aan dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt uit andere voedingsbronnen zoals vitamine B, ijzer en vezels.

      • Reply
        marijke
        mei 30, 2016 at 12:53 pm

        Hoi, ik merk wel verschil als ik er goed om denk om geen gluten te eten. Maar het maakt het wel lastiger om daar goed rekening mee te houden en idd wel genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Het is namelijk ook nog zo dat ik absoluut niet mag afvallen, wil namelijk graag een paar kilo aankomen.

        • Reply
          Bianca
          mei 30, 2016 at 1:18 pm

          Hi Marijke,
          het kan lastig zijn inderdaad, maar als je vooraf plant is het best te doen. Je kunt de nodige vitaminen, mineralen en vezels uit tal van andere producten halen zonder gewicht te verliezen. Als je meer hulp nodig hebt kun je me altijd een mailtje sturen info@thegreencreator.com
          Groetjes!
          Bianca

    Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    Coconut Oil
    Is kokosvet ongezond?

    Zoals je wellicht al weet gebruik ik kokosvet voor bijna alles in mijn leven. Olie spoelen, voor mijn gezicht, bakken,...

    Sluiten