Your cart

Advies Blog

Hoe kom je van buikvet af

How To Lose Belly Fat

Het is nog steeds januari en sommigen van ons zullen wellicht enkele goede voornemens hebben voor 2016. Gelukkig is elke dag een kans om opnieuw te beginnen. Toch is dit het tijd van het jaar waarin ik de meeste e-mailtjes ontvang over hoe je nu het beste gewicht kunt verliezen. En meer specifiek vragen velen zich af hoe ze toch van buikvet af kunnen komen. Sommigen hebben het gevoel dat ze precies het juiste doen, maar toch lijken de zwembandjes niet te verdwijnen. Hoe kom je van buikvet af? Vandaag leg ik het je uit. 

Het verliezen van vet op je buik is niet het gevolg van het doen van eindeloze crunches.

De echte duivel? Geraffineerde koolhydraten en witte suikers!

Wanneer je geraffineerde koolhydraten en witte geraffineerde suikers consumeert, zal je bloedsuikerspiegel stijgen (vaak heel hoog), en zoals we allemaal weten, wat omhoog gaat moet ook weer omlaag komen..…. Als reactie daarop zal je alvleesklier een hormoon aanmaken (insuline) om zich te ontdoen van alle suikers. Dan het slechte nieuws, de insuline geeft je lichaam het signaal om vet op te slaan (meestal in de buik).

Er is meer slecht nieuws. Al het suikerhoudend voedsel speelt niet alleen met je hormonen die je bloedsuikerspiegel reguleren, maar heeft ook invloed op de bijnieren en stresshormonen, waardoor je ook kunt aankomen. Studies hebben aangetoond dat een verhoogde blootstelling aan cortisol (het stresshormoon) verbonden is met overtollig buikvet bij vrouwen.

Hoe kom je nu wel van buikvet af?

Een goed begin van de dag en goede vezels zijn belangrijk

In de ochtend na een nacht van vasten, kun je de dag gezond beginnen en de toon zetten. Een smoothie is perfect, maar zorg ervoor dat je wel de juiste smoothie vol met vezels, goede koolhydraten, eiwitten en goede vetten maakt. Een gezond ontbijt geeft je een vol gevoel en ook voedingsstoffen die langzaam vrijkomen gedurende de ochtend. Dit houdt je bloedsuikerspiegel in balans. Als je de dag echter begint met een kom suikerhoudende ontbijtgranen of wit brood met Nutella, zul je de dag met een hoge bloedsuikerspiegel beginnen die ook ook nog eens binnen een uur zal dalen en je moe en hongerig maakt.

  • Een goede smoothie is bijvoorbeeld een smoothie met hennep zaden, boerenkool, spinazie, snijbiet of rucola.
  • Of een smoothie met fruit (met de huid), groene bladgroenten, avocado, amandelmelk, groene poeder, en hennep- of chia zaden.
  • Als een smoothie niet je ding is, dan kun je de dag beginnen met bijvoorbeeld gestoomde zoete aardappel puree met kokosolie en kaneel, en met amandel boter en hennep zaden als topping.
  • Een andere goede optie is een pap, met quinoa, gierst, boekweit of havermout met fruit, moerbeien, goji bessen, noten en zaden als topping.
  • Probeer om een ritme te ontwikkelen en elke dag ongeveer rond hetzelfde tijdstip te ontbijten. Onze buikjes zijn gek op routine.
  • Vezels zijn belangrijk. Fruit met de huid zijn geweldige bronnen van vezels. Ook erwten zijn een goede bron van vezels als je worstelt met buikvet.
  • Eet goede vetten. Goede onverzadigde vetten, zoals avocado’s, noten en zaden zijn goed om buikvet te verminderen. Trans vetten zoals margarines, crackers, koekjes en gehydrogeneerde oliรซn resulteren echter juist in meer buikvet.

Snack slim

Wanneer je trek hebt denk je niet meer logisch na, toch? Als je trek hebt, hebben we allemaal de neiging om te gaan voor wat op dat moment snel en handig is. Vaak eindig je dan met een snack met veel suikers of andere voedingsmiddelen die je bloedsuikerspiegel laat pieken met de bekende suikercrash” en buikvet als gevolg.

Almond raw fig bites Dus zorg ervoor dat je altijd gezonde snacks bij je hebt. Op kantoor, thuis, in je handtas neem ze overal mee. Gezonde snacks zullen je bloedsuikerspiegel gedurende de dag in evenwicht houden. Hier zijn enkele ideeรซn:

Kalmeer je lichaam en geest

Onze geest kan nogal wat trucjes uithalen met ons lichaam en zo ook met buikvet. Kalmeer je geest dus. Onderzoek geeft aan dat cortisol (geproduceerd tijdens stress) verbonden is met een toename van buikvet.

Studies hebben aangetoond dat meditatie kan helpen om het aantal stresshormonen te verminderen, ook verbetert het slaap, verlaagt het de bloeddruk, en kan het zelfs je immuunsysteem stimuleren.

Slechts een paar ademhalingsoefeningen (meditatie) kunnen al helpen. Probeer een paar keer per dag 10 keer bewust diep adem te halen…

Meditatie is echter meer dan alleen maarademen en stil zitten”. Er zijn vele meditatieve activiteiten, zoals een wandeling, tijd doorbrengen in de natuur of koken. Wandelen is een geweldige manier om de geest te kalmeren en buikvet tegen te gaan. Probeer om 10.000 stappen per dag te zetten. Studies hebben aangetoond dat mannen die hun dagelijks aantal stappen per dag verminderden van 10.000 tot minder dan 1500 per dag (zonder het veranderen van hun dieet), hun buikvet zag stijgen met 7% in slechts 2 weken.

Ik hoop dat je na dit artikel zult begrijpen dat het verliezen van buikvet niet zozeer alleen te maken heeft met je workout routine, maar meer met je voedingskeuzes. Zoals je ziet gaat het verliezen van buikvet om meer dan alleen maar eindeloos crunches doen.

 photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Mariska
    januari 13, 2016 at 12:21 pm

    Hele waardevolle informatie en goede tips!

    • Reply
      Bianca
      januari 13, 2016 at 12:25 pm

      ๐Ÿ˜€ dank je wel!

    Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    Sweet potato veggie bean burger
    Zoete aardappel bonen burgers

    Toen ik gezonder en plantaardig ging eten, heb ik nooit de bekende sappige hamburger gemist. Misschien kom ik van een...

    Sluiten