Your cart

+Blog Advies

Hoe kom je gezond de feestdagen door?

Het is alweer bijna Kerst. Een heerlijke tijd. Helaas is december, voor bijna iedereen die enigszins gezond wil eten en leven, de meest lastige maand om dit te doen. Hoe kom je gezond de feestdagen door?

Niet alleen zijn er talloze uitnodigingen voor feestjes en etentjes, maar ook is er meer stress door werk deadlines en vergaderingen. En de verleidingen om nu aan alles behalve je gezondheid te denken zijn overal.  Daarnaast zijn de dagen korter en kouder, kortom de behoefte om lekker binnen te blijven met een warme kop thee en chocolade is daar. We kleden ons ook anders, waardoor we ons eigenlijk minder bewust van ons lichaam zijn (denk aan dikke oversized truien die alles lekker verhullen). Ook lijkt in deze tijd van het jaar voedsel gelijk te staan aan gelukkig zijn en samen zijn. Familie, vrienden en voedsel. Maar wees gerust. Je hoeft in deze tijd van het jaar niet per definitie aan te komen of jezelf alles te ontzeggen en toe te kijken hoe anderen genieten. Ik zal je met mijn tips helpen om gezond deze feestdagen door te komen.

christmas_iced_cookies_shutterstock__big_4x3

Trek

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je last hebt van ”cravings”. Vermoeidheid kan een reden zijn of de behoefte om graag met anderen gezamenlijk te willen eten wat ervoor kan zorgen dat je meer eet dan normaal.

Mijn eerste tip is om jezelf geen voedsel te ontzeggen, omdat dat zorgt voor overeten. Zorg er altijd voor dat je voldoende groente en fruit eet. Vooral fruit is belangrijk. Eet voldoende fruit voor de maaltijden.

Als je trek hebt in iets wat je normaal niet zou eten of waar je eigenlijk niet eens zo van zou genieten, dan kan het gevoel zijn dat dit gevoel opkomt door een sociaal samenzijn. Probeer in dat geval te denken aan de uitkomst, oftewel het gevoel achteraf. Hoe zul je je erna voelen? Maak je echt je omgeving blij alleen maar als je met alles mee moet eten of gaat het om het samenzijn? Denk na voordat je eet.

Ook moet je je realiseren dat een verlangen geen honger is en gewoon een gevoel. Gevoelens verdwijnen, met name ”food cravings”. Het kan 10 tot 20 minuten duren, maar normaal als je genoeg eet zal een verlangen snel verdwijnen.

Als het een emotionele verlangen is, vraag jezelf dan af naar wat voor troost je op zoek bent op dat moment en probeer indien mogelijk die behoefte te vullen. Lees hier meer over hoe je kunt stoppen met eten als je vol zit.

Ontbijt

Dit is waarschijnlijk een van de weinige momenten tijdens drukke dagen (avonden) waarbij je thuis bent en dus thuis kunt eten. Maak hier gebruik van en maak een ontbijt dat je lichaam energie zal geven en geef je lichaam de gelegenheid zich te ontgiften. Een groene smoothie is altijd een goed idee misschien gevolgd door gezonde pannenkoeken of een kom boekweit met warme amandelmelk en kaneel. De havermout in de pannenkoeken (evenals de kaneel) zal je tevens helpen om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren, wat betekent dat je niet ineens zult verlangen naar zoete snacks.

parsley smoothie

Een (groene) smoothie is het beste als ontbijt omdat je lichaam de nutriënten gemakkelijk kan absorberen in de ochtend en je hoeft niet zo veel meer na te denken de rest van de dag of je wel je groente en fruit binnen hebt  gekregen.

Hydratatie

De moeilijkste tijd van het jaar om voldoende water te drinken is tijdens de koudere dagen. We lijken minder dorstig te zijn, maar dit betekent niet dat je minder moet drinken.

Vergeet niet dat waterdamp verloren gaat doordat je simpelweg ademt als je buiten bent en door de huid als je zweet. Ook centrale verwarming, radiatoren, verwarming in de auto/openbaar vervoer drogen ons uit en een gebrek aan hydratatie vertraagt je bloedsomloop. Water is erg belangrijk voor ons lichaam, niet alleen om het goed te laten functionerend, maar ook om de bekende ”glow” van de huid te houden. Je huid zal veel last hebben van een niet goed gehydrateerd lichaam. Een mooie huid is altijd gehydrateerd door veel water gedurende de dag te drinken.

Een tip is om altijd een flesje met water in de buurt te hebben en ook veel kruidenthee te drinken. Ook soepen, koud geperste sappen, vers fruit en rauwe groenten zijn manieren om jezelf gehydrateerd te houden. Kokosnoot water is ook erg goed, want het is van nature rijk aan elektrolyten. Perfect voor rehydratatie.

Plannen

Zorg er altijd voor dat je gezonde opties in huis en in je tas hebt. Zoals ik al eerder zei, eet gezond en genoeg zodat je later niet de behoefte voelt om je helemaal suf te snacken op een feestje. Als ik laat thuis kom en ik heb nog trek zoek ik een lekkere snelle snack.  In dat soort gevallen zijn er heerlijke snacks die je vooraf kunt maken en bewaren. Deze boekweit bliss ballen, rauwe chocolade, energie bits of deze koekjes zijn een paar ideeën. Of misschien deze dip of geroosterde paprika’s. Als je op deze manier snackt word je de volgende dag niet vermoeid wakker, maar fit en energiek.

eggplant

Lichaam en huid

De beste tip is om veel vers voedsel te eten, vooral seizoensgebonden groenten en bladgroenten! Je lichaam kan nu een lagere weerstand hebben als gevolg van de griep die zich verspreidt of het koudere weer. Dus zorg ervoor dat je genoeg (rauwe) winter fruit en groenten binnen krijgt, zoals zoete aardappelen, bieten, spinazie, boerenkool en broccoli, Dan zijn er ook nog enkele heerlijke specerijen en kruiden die helpen om de immuniteit te verhogen, zoals knoflook, uien, chili, gember en citroen. En vergeet natuurlijk niet om elke dag te beginnen met citroen water. Dat blijft een geweldige immuun booster; het ontgift, verwarmt en maakt je wakker.

Probeer ook via de voeding of met een dagelijks probiotisch voedingssupplement je probiotica binnen te krijgen. Uit de voeding kan dit onder andere met zuurkool en miso. Dit zal je helpen om een goede darmflora in stand te houden, die kan worden verstoord als je te veel alcohol hebt gedronken of teveel (ongezond) voedsel hebt gegeten.

De koude lucht en verwarming kan de huid flink uitdrogen. Gelukkig zijn er veel dingen die we kunnen doen om onze huid weer gehydrateerd te krijgen. Jullie hebben me waarschijnlijk al vele malen over kokosolie gehoord. Maar het is ook nu weer echt de moeite waard om te vermelden. Het is de meest effectieve, voedende, all round wonder balsem ooit. Ik haal mijn make up ermee weg en ik smeer het ook op mijn huid voor het slapen gaan zodat mijn huid gehydrateerd en zacht blijft. De kokosolie zal je huid een boost aan vitamine E en gezonde vetten geven en diep voeden. Ik smeer overigens ook kokosolie in de punten van mijn haar. Dit werkt als een diepe voedende haarmasker. The best!

Coconut oil

Slaap en beweging

Mijn grootste probleem in december is dat ik te weinig slaap. Een goede nachtrust is de beste manier om er goed uit te zien en je goed te voelen. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om actief te blijven, zelfs als je totaal geen zin hebt. Beweging geeft je juist meer energie. Misschien heb je geen tijd om naar de sportschool te gaan, maar alles telt. Ook een blokje om. Probeer om elke dag iets aan beweging te doen. Ook voldoende vitamine D kan ervoor zorgen dat je je meer alert en gelukkig voelt. Als je naar buiten kunt gaan om wat zonnestralen mee te pikken, ga dan. Zelfs een paar  minuten zullen je echt helpen.

Me time

Zorg ervoor dat je in deze tijd van het jaar zelf ook geniet. Geef jezelf wat extra zorg. Het is belangrijk om af te spreken met vrienden en familie, maar plan ook wat momentjes voor jezelf in. Denk na over het afgelopen jaar, wees dankbaar voor wat je nu hebt in plaats van alleen maar heel druk van afspraak naar etentje te rennen en in de keuken te staan. Plan een rustig avondje alleen met een goed boek en/of een bad. Dit soort momenten zijn heel erg heilzaam.

Geniet van de fijne dagen!

Picture credit: Getty Images and The Green Creator 

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Bajocosto New Balance Rodajes 1540 Plata Verde Mujeres
    juni 19, 2015 at 6:26 am

    Howdy! Would you mind if I share your blog with my facebook group? There’s a lot of people that I think would really appreciate your content. Please let me know. Cheers

  • Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    Chrissy Teigen Tomato Basil Soup
    Chrissy Teigen Tomaat Basilicum Soep

    Ik volg heel veel mooie en inspirerende mensen op social media. Heerlijk scrollen!  Ook Chrissy Teigen staat in mijn lijstje van...

    Sluiten