Your cart

+Blog Advies

Hoe kom ik aan jodium?

Ik heb in de afgelopen dagen nogal wat e-mailtjes ontvangen, met de bezorgde vraag hoe ik aan mijn jodium kom. Komt het door de nogal kort door de bocht uitzending van Editie NL deze week? Hoe kom ik aan jodium?

Als de uitzending van Editie NL de manier is om het volk weer aan de brood te krijgen, dan had ik toch wel iets meer moeite verwacht. In de uitzending werd namelijk gesuggereerd dat doordat Nederlanders minder brood eten er een enorm tekort aan jodium in ons lichaam dreigt te ontstaan. Zelfs een arts geeft toe dat hij stiekem toch ook wel een tekort had opgelopen en dus standaard nu tafelzout met toegevoegde jodium (Jozo) in zijn keukenkastje heeft staan. Een tekort kan onder andere ontwikkelingsstoornissen veroorzaken bij pubers, het verschil tussen vmbo of vwo. Dus moeten we allemaal (weer) aan de Jozo of 6 sneetjes bruin brood per dag eten. Andere alternatieven zijn 8 eieren per dag, 1 kilo kaas per dag, een paar kilo rundvlees, een pond vis (vaak vervuild met kwik) of 3 liter melk per dag. Maar omdat het Voedingscentrum zegt dat dat nu ook weer niet zo gezond is wordt toch aangeraden om aan de Jozo zout te gaan. Ik eet volledig plantaardig en bijna ook geheel glutenvrij dus brood is voor mij geen goede optie.  Dan maar aan de Jozo?

Wat is er mis met gewone tafelzout?

De belangrijkste verschillen tussen zeezout en tafelzout zit in de smaak, textuur en verwerking. Zeezout wordt geproduceerd door verdamping van oceaanwater of water uit zoutwatermeren. Afhankelijk van de waterbron laat dit bepaalde spoor mineralen en elementen achter. De mineralen geven smaak en kleur aan de zeezout, die ook in verschillende grofheidsniveaus komt. Tafelzout daarentegen is meestal afkomstig van ondergrondse zoutafzettingen. Tafelzout wordt zwaarder bewerkt om mineralen te elimineren en bevat gewoonlijk een additief om te voorkomen dat het gaat klonteren. Het goede aan tafelzout is dat er meestal wel jodium aan wordt toegevoegd. Zo zit er in gejodeerd keuken- en tafelzout 21 milligram jodium per kilo zout. Om 150 (µg) jodium per dag binnen te krijgen, hebben we dus minstens 2,4 theelepels Jozo zout nodig (elke theelepel zout is 3 gram) en dat is 6,9 gram (6900 mg) Jozo zout per dag.

Wat voor soort zout je ook gebruikt, de aanbeveling is om dit met mate te doen. De Amerikaanse Heart Association raadt niet meer dan 2,300 milligram (mgs) per dag aan en een beter limiet van 1,500 mg per dag voor volwassenen. In Nederland adviseert het Voedingscentrum dat volwassenen niet meer dan 2,4 gram natrium ofwel 6 gram zout per dag binnen mogen krijgen.

In mijn opinie is tafelzout niet echt natuurlijk meer en te sterk bewerkt. Als ik zout gebruik, kies ik persoonlijk dan ook liever voor Himalaya zout of Keltisch zeezout. Dit is ook nog steeds gewoon zout en niet een vrijbrief om meer te gebruiken omdat het als gezonder wordt verkocht. Als ik geen tafelzout gebruik met toegevoegde jodium, waar haal ik dan mijn jodium vandaan als veganist?

Hoe weet ik of ik een jodium tekort heb?

Het is fijn dat Editie NL het jodiumtekort heeft aangedragen, wat het schijnt dat nogal wat mensen een tekort hebben (1). De schildklier slaat veel van het jodium in ons lichaam op. Maar ook op andere plaatsten in het lichaam vind je jodium, zoals het klierenstelsel (borsten,  prostaat, zweetklieren, eierstokken en hersenen). Jodium is erg belangrijk voor de gezondheid. Ons hele lichaam heeft jodium nodig. Een tekort leidt tot ziekten en inderdaad is jodium belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Je kunt je dus voorstellen hoe belangrijk jodium is voor zwangere vrouwen. Symptomen van een tekort treden pas na vele jaren op, zoals een tragere hartslag, droge haren en/of haaruitval, depressiviteit, sterke gewichtstoename, een verminderd libido, sneller koud, hese stem, droge huid, dikke enkels, spierkrampen, spierpijn en concentratiestoornissen.

Hoeveel heb je nodig?

In principe heb je meer jodium nodig als je zwanger bent (7), borstvoeding geeft of als er een nucleaire ramp plaatsvindt. Volwassenen hebben 150 (µg) per dag nodig. (3)

Waar haal ik dan mijn jodium vandaan?

Het mooie van een plantaardig dieet is dat de natuur ons van alles voorziet. Natuurlijk eet ik wel gezond plantaardig. Elke dag vegan koekjes en alleen maar aardappelen is ook veganistisch, maar heeft niets met een gezond plantaardig gebalanceerd dieet te maken. Hoe zit het dan met jodium? Als je wel dierlijke producten eet krijg je ongemerkt toch wat jodium binnen. Als je bijvoorbeeld zuivel drinkt krijg je wat jodium binnen omdat er jodium in het ontsmettingsmiddel zit dat wordt gebruikt om de uier van de koe te ontsmetten. Echter, zorgt dit ook weer voor meer pus in de melk van koeien met mastitis stafylokok infectie (2). Ik haal mijn jodium uit geheel natuurlijke producten. Zeewier (6) en kelp poeder zijn mijn grootste jodium bronnen. Kelp bevat overigens grote hoeveelheden jodium dus wees daar voorzichtig mee. Zo bevat kelp zeewier per 100 gram maar liefst 7553 (µg) . Nori bevat weer minder jodium. Meer informatie over zeewier en de hoeveel jodium lees je hier.

Ik zou me dus niet per definitie druk maken om een jodium tekort als je gezond eet. Enkele keren per week een klein theelepeltje kelp poeder in je smoothie, een sushi wrap hier, een sushi schaal daar, een soepje als lunch of even snacken op een stukje nori helpen allemaal om een eventueel tekort te voorkomen.

Zelf uitzoeken hoeveel je nodig hebt en /of extra jodium slikken om een jodiumtekort te voorkomen is niet raadzaam. Raadpleeg altijd je huisarts bij twijfel, zwangerschap, hoge bloeddruk, (vermoeden van) schildklierproblemen, hartfalen of een nierziekte voordat je ineens extra jodium gaat innemen per dag. 

(1) WHO rapport “Iodine deficiency in Europe, A continuing public health problem”, 2007
(2) http://nutritionfacts.org/video/pregnant-vegans-at-risk-for-iodine-deficiency-2/
(3) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3635203/
(4) Mark Sircus, AC., OMD: Iodine – Bringing Back the Universal Medicine (2011)
(5) WHO Secretariat, Andersson M, de Benoist B, Delange F, Zupan J. Prevention and control of iodine deficiency in pregnant and lactating women and in children less than 2-years-old: conclusions and recommendations of the Technical Consultation. Public Health Nutr. 2007 Dec;10(12A):1606-1611.
(6) http://nutritionfacts.org/video/avoiding-iodine-deficiency-2/
(7) http://nutritionfacts.org/topics/iodine/
(8) http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/sea-salt/faq-20058512
(9) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4377875/
(10) https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/200814.pdf

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    caesar
    februari 13, 2016 at 3:52 pm

    Hoi Green Creator, Ik kom net dit artikel tegen op Facebook… In Marine Phytoplankton, een superfood die wij in Nederland kweken, zit 23mcg jodium per gram. De ADH is 150mcg dus met enkele grammen leg je al een hele goede basis!
    Maar deze groene alg heeft veel meer te bieden… A|s je het leuk vind om een sample te ontvangen, laat maar even weten! Mvg Caesar

    • Reply
      Bianca
      februari 14, 2016 at 4:46 pm

      Hi Caesar, dit soort verzoekjes kunnen naar info@thegreencreator.com gemaild worden. Dank je wel! 🙂

    Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    Raspberry Almond Vanilla Shake
    Framboos Amandel Vanille Shake

    Hoe kan een gezonde plantaardige leefstijl nu saai zijn als je een kleurrijke shake als dit kunt klaarmaken voor je...

    Sluiten