Your cart

+Blog Advies Inspiratie & Geluk

Hoe je echt van je suikerverslaving af kunt komen

How to really stop a sugar addiction

Ik weet zelf maar al te goed dat een suikerverslaving een enorm moeilijke verslaving is om te overwinnen, en dus dacht ik dat het handig zou zijn om mijn kennis en ervaring met jullie te delen, zodat ook jij van je suikerverslaving af kunt komen. Ik weet hoe ongezond en vermoeiend een suikerverslaving is en ik kan je eerlijk vertellen zonder ook maar een woord te overdrijven dat het mijn leven aardig heeft verpest. Suiker verpeste mijn lichaam, mijn geest en mijn dagelijkse leven. Maar hoe kun je echt van je suikerverslaving af komen?

Het allerbelangrijkste is dat het stoppen van je suikerverslaving het meeste gezonde en meest belonende is wat je voor je lichaam en geest kunt doen, ongeacht het dieet of levensstijl dat je volgt.

Wat zijn de gevolgen van een suikerverslaving?

Een suikerverslaving kan gevaarlijk ongezond zijn. Het eten van te vaak te veel hoge glycemische, bewerkte koolhydraten en witte geraffineerde suikers zal er niet alleen voor zorgen dat het bijna onmogelijk is om slank te blijven of gewicht te verliezen, maar het kan het risico van een aantal ernstige ziekten, zoals diabetes, hartaanvallen en kanker verhogen. En dan heb ik het nog niet eens over de gekte in je hoofd dat zal ontstaan als je als je een lange tijd verslaafd bent aan suiker. Enkele voorbeelden zijn hoofdpijn, depressie, een lusteloos gevoel, en moeite om je te concentreren (een wolk in het hoofd” zoals sommigen het beschrijven). Het bovenstaande is niet gebaseerd op een specifieke bron, maar Google gerustsuiker verslaving” en je treft waarschijnlijk nog veel meer symptomen aan. Deze voorbeelden zijn gebaseerd op mijn eigen ervaring, de mensen die ik heb begeleid en zelfs naaste familieleden. Meer feiten over wat suiker doet met je gezondheid wordt in dit YouTube filmpje ”Sugar is killing us” beschreven. Meer informatie over de relatie tussen kanker en suiker kun je hier zien.

Suiker Ontwenningsverschijnselen

Zo lang als ik me kan herinneren was ik verslaafd aan suiker. Het was dan ook een echt een verschrikkelijke ervaring om mijn suikerverslaving de kop in te drukken en een evenwicht te vinden waar ik gezonde suikers kon nuttigen zonder weer in een suikerverslaving te vallen. Ik ben letterlijk opgegroeid in een omgeving met 24/7 suiker beschikbaar voor mij. Ik was urenlang stil met een enorme emmer koekjes toen ik slechts 5 jaar was. Ik had tandproblemen en later voelde het alsof ik altijd in gevecht was met mezelf. Ik groeide mollig op en begon een eindeloos gevecht met mijn grootste vriend en vijand, suiker. Mijn huid was afschuwelijk, ik had geen uithoudingsvermogen, ik was pessimistisch, was niet in staat om gewicht te verliezen, had last van hoofdpijn en was altijd op dieet. Na verloop van tijd voelde ik me erger en erger en toen ik besefte dat ik echt moest stoppen met het eten van bewerkte suikers, realiseerde ik me ook dat ik dat niet zomaar kon. De verslaving was te sterk. Heel veel jaartjes geleden en na heel veel uurtjes studie lukte het me uiteindelijk om mijn suikerverslaving te stoppen.

Hier kun je meer lezen over wat de mogelijke suiker ontwenningsverschijnselen kunnen zijn. 

Het leven is zo veel beter zonder de schuld, de onbedwingbare trek, het gevecht met de weegschaal en de vermoeidheid wat bij een suikerverslaving komt kijken.

Hoe je echt van je suikerverslaving af kunt komen

Het grootste probleem met suikerverslaving is dit, we hebben voeding nodig. Er is geen ontkomen aan. Het is super verslavend (nog meer dan drugs) en het verandert onze smaakpapillen, zodat we gezonde voeding vies gaan vinden. Ook gaan je steeds meer hunkeren naar geraffineerde suikers. Suiker is tevens overal om ons heen en sterk gerelateerd aan geluk, feestelijke gelegenheden en sociale bijeenkomsten.

sugar addiction

1. Ken de feiten

Als je je suikerverslaving wilt stoppen, moet je het echt serieus nemen. Ken de feiten. Zorg ervoor dat je weet wat suiker met je lichaam doet. Lees en/of kijk naar de boeken en documentaires die je interessant vindt en die je wijzer zullen maken. Voor mij waren dat in het begin met name boeken over de relatie tussen kanker en suiker (kanker is gek op suiker). Later zocht ik ook mijn heil in lichtere documentaires. Dit is een belangrijke stap omdat het ervoor gaat zorgen dat het je een levenslange kennis geeft. Je wordt zelf je grootste inspiratie. Je kennis zal een eindeloze bron van inspiratie zijn. Als je wilt beginnen met het kijken van een documentaire dan kan ik  That Sugar Film’zeer aanraden of ”Fed Up”. Dit zal je een idee geven van hoe verwoestend suiker voor het lichaam is. Ik deel overigens ook twee boekentips in bovenstaande video.

2. Accepteer het ongemak  de ellende

Dit is iets waar ik zelf na jaren van pogingen om de verslaving te verslaan achter kwam. Ik wilde me niet slecht gevoel, omdat ik dacht dat het een teken van mijn lichaam was dat ik niet het juiste deed. Maar dat was een onjuiste gedachte. Het stoppen van een verslaving komt met wat ellende. Erken en aanvaard de ellende die zal komen. Je zult je waarschijnlijk slecht gevoel. Je zult rare onverklaarbare buien en gevoelens hebben. Je zult denken dat een koekje de oplossing zal zijn. Je zult hoofdpijn hebben en je moe en emotioneel voelen en misschien zelfs depressief, angstig of boos. Ik herinner me de derde dag nog, dit was een hel! Ik werd wakker met een soort van kater of griep. Ik kon het niet plaatsen. De nacht was een nacht met continue hoofdpijn en een algeheel raar gevoel. Een suiker verslaving kan dus zo sterk zijn. Accepteer dat je lichaam tijd nodig heeft om over te schakelen. Ik at mijn hele leven al suiker, elke dag. Het zou niet realistisch zijn om te denken dat ik dit in een paar dagen zou kunnen oplossen. Als je je echt slecht voelt, luister dan naar je lichaam. Drink een groot glas water en rust, indien mogelijk. Het helpt ook om te beseffen dat het ongemak niet eeuwig zal duren. Het wordt uiteindelijk alleen maar beter. Sterker nog, je zult je beter dan ooit voelen. Het ongemak is de moeite waard.

3. Houd je water inname bij

Water drinken is over het algemeen erg belangrijk, maar wanneer je je suikerverslaving wilt stoppen is het nog belangrijker. Houd je water inname bij, zodat je zeker weet dat je minstens 2 liter water per dag drinkt. Je hersenen hebben water nodig, en het zal een signaal geven dat kan aanvoelen als honger/trek in zoet. De reden? Het lichaam onttrekt ook water uit het voedsel dat we eten.

4. Stop abrupt

Voor de meesten van ons (waaronder ikzelf), is het het beste om abrupt te stoppen met suiker. In de eerste week, vermijd je alle suikers. De geraffineerde witte suiker, zoetstoffen, honing, ahornsiroop, gedroogde vruchten, vruchten met een hoge GI, suikerhoudende dranken, wit brood, witte pasta … niets. Na 7 tot 10 dagen kun je dan weer fruit aan je maaltijden toevoegen of als snack eten. Fruit is niet de boosdoener.

5. Ga niet op dieet

Het stoppen van een suikerverslaving, moet geen dieet zijn. Het gaat namelijk alleen over het weglaten van een giftig product uit je dieet, over het koken van je eigen eten en het lezen van voedsel etiketten. Het is dus niet nodig om je hongerig te voelen. Eet genoeg. Voeg onder andere veel eiwitten en vetten in je maaltijden toe die je verzadigd zullen laten voelen op de gezonde manier. Bonen (geweldig om een ​​suikerverslaving mee te verslaan), peulvruchten, kokosolie en noten zijn slechts een paar voorbeelden. Natuurlijk kun je verder eindeloos variëren met groenten die je kunt eten met bijvoorbeeld boekweit en quinoa. Ook zijn specerijen en kruiden een goede manier om je maaltijd geweldig te laten smaken. In het begin is het moeilijk en je eten zal misschien niet altijd zo lekker smaken, maar dit zal binnen enkele dagen veranderen. Eet gewoon genoeg. Wat best wel grappig was bij mij, was dat ik inderdaad me vol voelde, maar nog steeds een rare trek had in ”iets”. En omdat ik niet meer wilde eten (ik zat al vol!) en ik geen suiker kon eten werd ik gedwongen om na te denken wat er nu eigenlijk in mijn lijf gebeurde. Ik herinner me dat ik vaak besefte dat ik gewoon moe, dorstig of gestrest was. We weten allemaal dat een koekje je niet zal helpen, maar toch greep ik jaren naar dat koekje als ik me moe of gestrest voelde. Ik wist dat suiker niet zou helpen, maar dit laat zien hoe sterk een suikerverslaving eigenlijk is.

6. Ontspan

Stress en een gebrek aan slaap kunnen ervoor zorgen dat je trek krijgt in zoet. Ik weet niet precies hoe dit werkt in onze hersenen, maar laatst vond ik het antwoord hierop vlak voor mijn neus in de supermarkt. Een klein jongetje huilde en zijn moeder duwde letterlijk een stuk chocolade in zijn mond. Dit is geen kritiek op de moeder, want als baby’s kregen we ook altijd te eten als we huilde. Zou dat een verband zijn? Als volwassenen gebruiken we suiker ook om de dingen wat leuker te maken en onszelf te troosten. We kunnen bovenstaande niet (meer) veranderen, maar probeer jezelf te beschermen (vooral in het begin) tegen teveel stress en een gebrek aan slaap wat ertoe zou kunnen leiden dat we de neiging hebben om onszelf te willen troosten.

7. Vind een maatje

Niet iedereen heeft een maatje nodig, maar dit kan je goed helpen. Dit kan een vriend zijn die hetzelfde heeft meegemaakt, iemand die ook samen met jou wil stoppen, een health coach of gewoon een vriend die naar je wil luisteren en je vertelt hoe geweldig je het doet.

En dan…?

De eerste week is het moeilijkst. Na tien dagen (dit kan ook korter of langer zijn) is het gemakkelijker geworden om je verlangen naar suiker te weerstaan. Dit is het moment waarop je weer langzaam goede suikers kunt toevoegen. Fruit en gedroogde vruchten zijn een geweldige en gezonde manier om zoet in je leven te gebruiken. Vers fruit is een pakketje vol met vezels en pectine, die de opname van suiker zal vertragen. Als je voeding eet die je suiker niveau niet zo snel laat stijgen (en dalen), zal het je niet alleen meer energie geven voor een langere periode (zonder een suiker crash), maar het zal ook voorkomen dat de suikers worden opgeslagen als vet. Ook zul je niet steeds (meer) trek hebben in suiker. Als je besluit om toch ooit weer witte geraffineerde suikers of bewerkte producten (wit brood/pasta) te willen eten (liever niet), probeer dan te kijken hoeveel je daarvan kunt eten zonder dat je weer terugvalt naar een suikerverslaving waarbij je steeds meer en meer wilt eten van deze suikers.

Ik kan een heel boek schrijven over dit onderwerp, maar als het gaat om het stoppen van een suikerverslaving dan zijn dit mijn gouden tips. Als je denkt dat je geen suiker verslaving hebt of als je twijfelt, probeer dan eens 10 dagen geen geraffineerde producten/suikers te eten om te zien of je symptomen ontwikkelt.

Hier kun je overigens lezen wat de beste natuurlijke suikers zijn.

Heb jij ervaring met een suikerverslaving?

 

photo credit: www.sugarandcharm.com & documentary “Fed Up”

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
How to REALLY Stop a Sugar Addiction
How to REALLY Stop a Sugar Addiction

Het uitgeschreven artikel: ‘’ Hoe je echt van je suikerverslaving af kunt komen” http://thegreencreator.nl/ hoe-je-echt-van-je-suikerverslaving-af-kunt-komen De boeken die ik noemde:...

Sluiten