Your cart

+Blog Advies

Hoe belangrijk is het ontbijt?

Creamy Orange Millet

We hebben het allemaal weleens gehoord of gelezen: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Een goed ontbijtje is gezond en sommigen stellen zelfs dat het ontbijt noodzakelijk is. Maar waarom? En wat als je niet zo een ”ochtendeter” bent? Hoe belangrijk is het ontbijt? 

Ik heb altijd meegekregen dat het ontbijt belangrijk is. Sterker nog, we zouden wat zwaarder moeten ontbijten met bijvoorbeeld eiwitten zodat we later op de dag niet hongerig zullen zijn en we lekker onze vertering op gang zetten. Maar de wetenschap op het gebied van voeding en gezondheid staat nooit stil en ik ben er gek op om alle studies uit te pluizen (zie mijn bronnenlijst onder dit artikel).

Waarom ik zelden ”ontbijt”

Ik ben best vaak bekritiseerd dat ik als ”health foodie”  zelden ontbijt of zeer licht ontbijt (een lichte smoothie). Als ik ”ontbijt” is dat laat (ongeveer rond 12.00 uur, ook als ik om 7.00 uur opsta) en soms sport ik nog daarvoor. En als ik wel eerder trek krijg dan 12.00 uur, nou….dan eet ik gewoon eerder.

Maar waarom? Het is simpel. Elke keer dat we besluiten om te eten hebben we een kans om iets te eten dat bijdraagt aan onze gezondheid (of juist niet), het moment zegt daar niet zoveel over. Natuurlijk is het wel een slim idee om naar je lichaam te luisteren. Ik heb persoonlijk geen trek in een ontbijt, maar als jij wel trek hebt in de ochtend en je stelt het uit (negeert de honger) en vervolgens eet je een croissantje onderweg naar werk, dan raad ik je aan voor een vroeg en voedzaam ontbijtje thuis te gaan. Maar als je geen honger hebt, is het niet nodig om te ontbijten. Waarom? Nou, waarom wel?

Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat het overslaan van je ontbijt ongezond is. Hoewel uit onderzoek blijkt dat mensen die trouw ontbijten gezonder zijn en een lagere BMI hebben, wil dat niet zeggen dat dit komt omdat ze ontbijten. Waarschijnlijk zijn het bewuste(re) eters. Uit studies is nog nooit opgemaakt dat ontbijten tot een betere gezondheid leidt.

Wist je dat Dr. John Harvey Kellogg (ja, die van de Kellogg ontbijt granen) het ontbijt populair heeft gemaakt? Hij was dan misschien wel een dokter, maar hij had ook zeker een ontbijt product te verkopen. De eerste bereide koude ontbijtgranen die voor de Amerikaanse consument op de markt gebracht werd was bedacht door Dr. John Harvey Kellogg in 1878 en hij noemde het muesli. Het product werd bereid met gebakken tarwe, havermout en maïsmeel, en was de eerste merknaam ontbijtgranen in de Verenigde Staten.

Maar hoe zit het met…?

Ik hoor je denken aan al de dingen die we eerder hebben gehoord over het overslaan van het ontbijt. Ik zal ze één voor één afgaan. Even een disclaimer, ik ga uit van een gezond persoon zonder ziekten, medicatie e.d.

Maar hoe zet ik dan mijn spijsvertering (motor) op gang?

Sinds wanneer heeft onze spijsvertering hulp nodig voor het middag uur om op gang te komen? We hebben een hele nacht niet gegeten dus waarom zou je dit op gang moeten zetten voor 12.00? En welke motor? Vallen we dood neer als we niet ontbijten? We hebben bijna allemaal een (goede) reserve in ons lijf, dus dat komt wel goed.

Grappig genoeg wordt ons niet voor de lunch of het avondeten gezegd hoe laat dit moet plaatsvinden, maar wordt dit wel voor het ontbijt voorgeschreven. Waarom moet dit voor 12.00 uur plaatsvinden? Waarom wordt er nergens gezegd tot hoe laat je bijvoorbeeld nog kunt dineren? En hoe laat is het ontbijt dan? Alles voor 12.00 uur? En als je dan eens goed uitslaapt wat maakt een ontbijt dan een ontbijt? Het soort eten?

Maar hebben onze hersenen geen suiker (glucose) nodig in de ochtend?

De hersenen ”draaien” op glucose, dus het nachtelijk vasten doorbreken met suiker uit bijvoorbeeld fruit kan een goed plan zijn. En wat voor jou als ”ochtend” kwalificeert bepaal jij. Maar als je besluit niet te ontbijten betekent dit niet dat je niet meer kunt functioneren of denken. Je gaat niet dagen zonder glucose, je vast gewoon iets langer na al een hele nacht te hebben gevast.

Word ik daar niet dik van?

Uit een aantal studies blijkt dat mensen met overgewicht vaker het ontbijt overslaan en ”dus” lijkt er een link te bestaan tussen overgewicht en niet ontbijten. Toch is er tot op heden onvoldoende bewijs om dit helemaal waterdicht te bewijzen. Zo is er bijvoorbeeld nooit een onderzoek gedaan naar twee groepen (ontbijt eters en geen ontbijt eters) die gedurende de dag dezelfde hoeveelheid calorieën eten. Dit lijkt me een veel eerlijkere studie.

Het ontbijt overslaan maakt je niet dik. Ik kan hier ook uit persoonlijke ervaring over spreken. Wat wel voldoende is aangetoond in studies is dat mensen die wel ontbeten gezonder zijn. In mijn opinie komt dit doordat ze bewuster leven en bewustere keuzes maken (ook gedurende de dag). Toen ik zelf een stuk zwaarder was heb ik mezelf vaak bepaalde maaltijden ”als straf” ontzegd…. Dit is naar mijn mening alles behalve bewust en gebalanceerd eten. Als je de hele dag niet eet en dan in de avond ineens trek hebt in ongezond en veel eten dan komt dit echt niet door het overslaan van het ontbijt. Als je gewoon normaal gedurende de dag eet zie ik geen reden waarom je je zou moeten vergrijpen aan ongezonde dingen.

Een onderzoek uit 2014 vergeleek bijvoorbeeld mensen met overgewicht en obesitas met elkaar op het feit of ze wel of niet ontbeten over een periode van 16 weken. Het resultaat? Geen verschil in gewicht in beide groepen. Wel is het zo dat uit dit onderzoek bleek dat mensen die op de lange termijn hun kilo’s eraf konden houden toch vaker tot de ontbijtende groep behoorden. Maar dit zegt wederom niets over de al dan niet bewustere levensstijl van deze deelnemers.

Verlies ik geen spiermassa?

Even realistisch bekeken weet je dat dit niet echt een optie is. Nogmaals, hoe laat is het ontbijt? Daarnaast zijn je spiermassa en vet percentage afhankelijk van de energiebalans (en trainingen) over een langere periode. Weken, maanden… Als jij 4 uur nadat je bent opgestaan eet, gaat er echt nog niets aan je spiermassa veranderen. Als dat zou zijn zouden we nooit kunnen uitslapen…of ons kunnen verslapen want als we dan het ontbijt missen verliezen we spiermassa! 🙂

Lemon Basil Smoothie Het is best grappig om te zien dat we zo moeilijk nadenken over iets dat eigenlijk vanuit commercieel oogpunt is bedacht. Als we teruggaan in de tijd zonder supermarkten en toen we nog naakt rondliepen, dan stond er ook niet elke dag een bordje havermout klaar na het ontwaken. Als jij geen trek hebt in het ontbijt dan geeft je lichaam dat aan en dan is het ongezond om dit te negeren en jezelf te forceren met een ontbijt. Sommige mensen voelen zich beter zonder een ontbijtje op de vroege morgen. Ik kon er als kind al niet goed tegen om te ontbijten en voel me nu veel productiever als ik niet ontbijt of licht ontbijt. Maar iedereen is anders.

Zelfs wetenschappers blijven geloven dat het ontbijt belangrijk is terwijl dat nooit bewezen is. Sterker nog, het is er zo goed in gestampt dat je het zelfs in wetenschappelijke artikelen terug kunt lezen.

Nog een belangrijke afsluitende opmerking: ik ben GEK op de maaltijd waar de label ”ontbijt” op is geplakt zoals smoothies, papjes en havermout en ik geniet hier graag van. Alleen later dan een ochtend ontbijt-eter…Ik breek dus mijn vasten van de nacht met een ontbijt alleen deze vindt later op de dag (of later op de ochtend) plaatst. Ik voel me top, ik kom niet aan en ik ben zeer productief in de ochtend. Dus luister lekker naar je eigen lichaam en doe waar jij je goed bij voelt wanneer jij je ”vasten” breekt (break fast 😉 )

Ben jij een ”ochtendeter”?

Bronnen:

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
Almond Oatmeal with Grilled Pear and Vanilla
Havermoutpap met Gegrilde Peer en Geroosterde Amandelvlokken

De laatste maanden ben ik weer helemaal gek op havermout en weer volop in de keuken aan het experimenteren met havermout...

Sluiten