Your cart

+Recepten Lunch & Hoofdgerecht

Hartige havermout met asperges

savory oatmeal

Ja, je ziet het goed: hartige havermout met asperges. Een niet gebruikelijke combi of is het sowieso ongebruikelijk om havermout voor een andere gelegenheid te gebruiken dan het ontbijt? Hoe dan ook, ik vind het heerlijk om af en toe eens met hartige havermout te experimenteren. Niet alleen omdat het onwijs makkelijk is en ik soms gewoon een lui mens ben, maar ook omdat het echt heerlijk is. Misschien moet je er even aan wennen, omdat je havermout waarschijnlijk alleen maar in de ochtend eet of wellicht tussendoor. De variaties zijn eindeloos, maar dit bordje eten was toch wel uitzonderlijk lekker.

Wist je dat asperges erg gezond zijn?

Asperges zijn rijk aan vitamine K, C, A en B en bevatten onder andere koper, selenium, kalium, ijzer, zink en mangaan. De vele verschillende antioxidanten helpen het lichaam te ontgiften van schadelijke stoffen. Asperges zijn ook een bron van vezels waardoor je spijsvertering ook nog eens heel blij zal zijn met deze maaltijd.

Alsof dit nog allemaal niet genoeg is, helpen asperges ook tegen een opgeblazen gevoel. Asperges zorgen er namelijk ook voor dat het lichaam zich kan ontdoen van overtollig water. Je zult vaker moeten plassen door asperges en daarmee raak je overtollig water en overtollige zouten kwijt.

Asperges werken goed tegen een opgeblazen buik/gevoel, maar ook als je last hebt van zwellingen/oedeem is dit een goede keus.

Ook verlagen asperges de bloeddruk. Asperges zijn dus ook een goede optie voor mensen met hoge bloeddruk of andere hart-gerelateerde ziekten. (bron; bron)

asparagus

Is nootmuskaat gezond?

Ik krijg deze vraag weleens en het antwoord is: Ja, absoluut! Nootmuskaat wordt vaak gebruikt om de smaak in gerechten beter uit te laten komen, maar het houdt ook het immuunsysteem sterk en bevordert een goede nachtrust. Kalium, calcium, ijzer en mangaan zijn ook allemaal te vinden in een snufje nootmuskaat. Nootmuskaat wordt ook al eeuwen gebruikt als middel bij spijsverteringsproblemen. Nootmuskaat bevat ”myristicin” en dit schijnt je hersenen te beschermen tegen ziekten zoals Alzheimer. In de holistische wereld wordt nootmuskaat tot slot ook gebruikt bij lever en nier problemen of om de bloed circulatie te verhogen. Gebruik nooit te veel nootmuskaat, dit is dodelijk.

De oude vertrouwde havermout

Havermout bevat de goede vezels die we nodig hebben en dit verlaagt het cholesterol gehalte (met name LDL), verlaagt de kans op hartziekten en help bij de spijsvertering. Havermout zorgt er ook voor dat je bloedsuiker stabiel blijft.

Dit gerecht is dus ideaal als je last hebt van ‘’cravings’’ in de avonduren.

Let er wel op dat je havermout ook echt glutenvrij is. Dit hoort wel zo te zijn, maar door bepaalde verwerkingsprocessen kunnen er gluten in de havermout terecht komen.

Ken jij hartige havermout? Hoe eet jij dit? Ik ben reuze benieuwd!

oatmeal

Hartige havermout
 
Author:
Serves: 2
Ingredients
  • 1 cup havermout en 2 keer zoveel water
  • theelepel kokosolie
  • 1 blokje biologische groentebouillon (laag in zout)
  • 2 kleine uitjes of 1 grote ui in stukjes gesneden
  • half theelepeltje gedroogde kurkuma
Instructions
  1. Hartige Kurkuma Havermout
  2. In een pannetje fruit je de uitjes in de kokosolie. Daarna voeg je een klein beetje water toe en de bouillon blokjes. Als de bouillon blokjes zacht zijn (even roeren), voeg je de rest van het water toe en de havermout. Dit laat je op laag vuur 5 tot 10 minuten pruttelen. Goed blijven roeren af en toe. Als al het water opgenomen is voeg je de kurkuma toe. Nog een keer goed roeren.
  3. Frisse Citroen Asperges
  4. Nadat ik de asperges heb afgespoeld en de onderkant met een aardappelmesje heb afgesneden/dunner gemaakt, bak ik ze met wat kokosolie op laag vuur totdat ze bijna zacht zijn. Daarna voeg ik het sap van een hele citroen toe. Voordat ik de asperges van het vuur haal besprenkel ik ze met nootmuskaat. Zo simpel, maar oh zo lekker. Je kunt ook een limoen gebruiken als je citroenen te zuur vindt.
  5. Tomaten Salade
  6. Voor de tomaten in dit gerecht snij je enkele tomaten in kleine blokjes en meng dit in een kommetje met koud geperste olijfolie, een snufje Keltisch zeezout, appel azijn en een snufje gedroogde basilicum.

photos and text by the green creator (c) (copyright) 

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    What you should know about oatmeal - The Green Creator : The Green Creator
    juli 15, 2015 at 6:32 am

    […] oatmeal. But I use oatmeal as well. As a (second) breakfast or even when I’m cooking in the evening. It’s delicious and easy to use. And as you probably know oats get a lot of praise from […]

  • Leave a Reply

    Rate this recipe:  

    Lees vorig bericht:
    super snack balls
    Super Snack Balletjes

    Bliss balls, energy balls, energy bites…we kennen ze allemaal inmiddels wel. De afgelopen tijd had ik alle energy en bliss...

    Sluiten