Your cart

Groene Recepten Ontbijt & Brunch Smoothies, Juices & Drinks

Groene smoothie zonder groen

Green smoothie without greens

Hoe start je het nieuwe jaar gezond? Inderdaad, met een groene smoothie. Deze winter heb ik elke dag kiwi’s gegeten. Kiwi’s zijn lekker en verbazingwekkend gezond! Dus laten we dit nieuwe jaar gezond beginnen met een super lekkere kiwi smoothie. We zullen vandaag een groene smoothie maken zonder groen. Ben ik gek geworden? Nope…Lees vooral verder als je trek hebt in deze gezonde, groene, zoete en vullende smoothie.

Voor deze smoothie heb je het volgende nodig

  • 2 bananen
  • 4 tot 5 kiwi’s
  • 4 medjool dadels (het leift even weken in water,  10 tot 20 min is al voldoende)
  • half glaasje water

2

Blend de bananen en de kiwi’s met een beetje water in een blender. Met een beetje water, bedoel ik net genoeg voor de blender om het fruit te blenden. Met een krachtige blender heb je dus misschien helemaal geen water nodig. Zorg ervoor dat je een dikke smoothie maakt.

Blend dan afzonderlijk de dadels met zo weinig mogelijk water, net genoeg water om te blenden en er een pasta substantie van te maken.

Het fruit en de dadels blend je afzonderlijk, zodat je de dadels als een laagje over je smoothie kunt serveren.

Als topping voeg je vervolgens een paar schijfjes kiwi toe en je bent klaar om van je smoothie te genieten.

Ik adviseer altijd om zoveel mogelijk fruit in de ochtend te eten op een nuchtere maag. Dit geeft je de hele dag energie en is overigens ook het beste moment voor je lichaam om de gezondheidsvoordelen van fruit te benutten.

Waarom ben ik zo gek op kiwi´s?

Kiwi’s zijn één van de weinige vruchten op aarde die groen zijn op het moment dat ze rijp/eetbaar zijn, en chlorofyl is verantwoordelijk voor de groene kleur. Chlorofyl? Ja, chlorofyl. Dezelfde chlorofyl die we in veelal bittere groenten vinden. Kan het nog beter?

Laat ik het nogmaals herhalen.  Kiwi’s bevatten chlorofyl. Dus je bent eigenlijk op het punt om een groene smoothie te maken zonder een enkel groen blaadje

Chlorofyl is zeer gezond en eigenlijk de bron van het leven, van het levend voedsel. Chlorofyl bindt met giftige metalen dus is zeer goed om te ontgiften. Chlorofyl bevat ook antioxiderende eigenschappen, het beschermt de cellen tegen oxidatieve schade door het elimineren van vrije radicalen, het bevordert de ijzergehalte in ons bloed, bevordert de genezing, kan kanker voorkomen en nog veel….

Enkele andere gezondheidsvoordelen van kiwi’s

  • Kanker Kiwi’s gaan de strijd aan met kanker, zoals huidkanker. Kiwi’s voorkomen ook  de vorming (of reformatie) van plaque in de arteries. Kiwi´s hebben één van de hoogste natuurlijke antioxidanten. Kiwi´s bevatten luteïne en dit kan prostaatkanker en longkanker voorkomen. Kiwi’s zijn een uitstekende bron van vezels en dus goed om o.a. darm kanker te voorkomen.
  • Kiwi´s kunnen helpen bij depressies
  • Afweer Kiwi´s bevatten een hoge dosis vitamine C samen met andere antioxidanten.
  • Helpt bij het in stand houden van een gezonde bloeddruk. 
  • Enzymen Rauwe kiwi bevat actinidain, een enzyme dat kan helpen bij het verteren van een maaltijd zoals de papaïne in papaya of bromelaïne in ananas.
  • Afvallen De lage glycemische index van kiwi‘s en het hoge vezelgehalte zorgen ervoor dat er geen sterke insuline stijging plaatsvindt zoals wellicht ander fruit kan creëren met een hoog suikergehalte. Het lichaam reageert door deze combi uiterst goed. Het zal de suikers namelijk niet in vet opslaan.
  • Helpt tegen hartzieketen
  • Geschikt voor diabetici Kiwi scoort laag op de glycemische index, wat betekent dat je niet last zult hebben van bloedsuikerspiegelen (snel omhoog en weer snel omlaag). Kiwi´s scoren slechts een 4 op de  glycemische index waardoor deze fruit ook een optie is voor diabetici
  • Beschermt tegen oogproblemen
  • Huid Kiwi´s zijn een goede bron van vitamine E, dit is een een antioxidant dat bekend staat om de huid te beschermen tegen degeneratie.
  • Biologisch Kiwi’s staan op de lijst van voedingsmiddelen die over het algemeen veilig en niet teveel bloot worden gesteld aan bestrijdingsmiddelen. 

Ik hoop dat je net zo zult genieten van deze smoothie met heerlijke dadel pasta als ik!

 

 photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Kev
    januari 9, 2015 at 3:04 pm

    The bananas in the pic are not ripe enough yet!

  • Reply
    Why dates are healthy - The Green Creator : The Green Creator
    juni 9, 2015 at 8:41 am

    […] Green smoothie without greens […]

  • Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    banana bread
    Bananenbrood uit een Kom

    Wanneer ik een flinke tros rijpe bananen zie dan denk ik aan smoothies of bananen ijs, maar soms krijg ik...

    Sluiten