Your cart

+Blog Advies

Een Vegan Dieet Versus een Whole Food Plant-Based Dieet: wat is het verschil?

What’s the difference between a Vegan Diet and A Whole Food Plant-Based Diet?

In het afgelopen jaar heb ik zo veel mooie en interessante mensen van over de hele wereld ontmoet met hun eigen cultuur, gewoontes, ideeën en diëten. Natuurlijk waren gezondheid en een plantaardig dieet vaak onderwerp van interesse. Ik heb echter gemerkt dat er veel verwarring bestaat over wat het verschil tussen een vegan dieet en een whole food plant-based dieet. Zoveel ideeën en zoveel toelichtingen, terwijl we (ongeveer) hetzelfde bedoelen. Een vegan dieet versus een whole food plant-based dieet: wat is het verschil? Het is eigenlijk heel simpel en vandaag ga ik proberen om het uit te leggen.

Vegan

Mensen die vegan zijn of een vegan dieet volgen, eten geen dierlijke producten of producten die van een dier afkomstig zijn zoals eieren, vlees, zuivel, honing, melk of kaas. Wanneer een persoon vegan is, is het meer dan alleen het dieet. Vegan zijn omvat namelijk een hele levensstijl waar dierlijke producten volledig worden vermeden. Denk bijvoorbeeld aan supplementen of make-up waarin bijenwas in verwerkt is. Maar ook schoenen, kleding, tassen, shampoo …. In principe worden alle producten en voeding van dierlijke afkomst of met dierlijke materialen (zijde, wol, leer, gelatine, bijenwas, lanoline) vermeden.

Dit is misschien niet het geval voor iedereen, maar over het algemeen zijn veganisten gemotiveerd om een veganistisch dieet en levensstijl te volgen door dierenrechtenkwesties en de ethische behandeling van dieren.

Whole Food Plant-Based

Dit dieet is hetzelfde als hierboven, omdat mensen op een whole food plant-based dieet in principe ook producten van dierlijke komaf zoals eieren, kaas, melk, vlees, zuivel en yoghurt vermijden. Het verschil zit in wat voor soort vegan voeding ze eten. Volg je me nog? In tegenstelling tot een vegan dieet, eet een persoon op een whole food plant-based dieet geen/weinig bewerkte producten, zoals oliën, witte bloem en witte geraffineerde suikers. Op een whole food plant-based dieet eet je dus zoveel mogelijk voeding in de meest natuurlijke staat. Dus in plaats van walnootolie eet je liever de hele walnoot.

Sommige mensen denken dat een whole food plant-based dieet vetvrij is, omdat er geen tot nauwelijks olie gebruikt wordt in dit dieet, maar dat is niet waar. Op een whole food plant-based dieet krijg je je vetten binnen in de meest natuurlijke staat (”whole food”) zoals noten, zaden en avocado’s. Een whole food plant-based dieet is erop gericht om (zoveel mogelijk) onbewerkte voeding te eten zoals fruit, groenten, bonen, peulvruchten, volkoren, noten en zaden.

Over het algemeen zijn de meeste mensen (ik generaliseer weer) die een whole food plant-based dieet volgen dit gaan doen om gezondheidsredenen. 

Twee verwarrende uitspraken

De onderstaande twee uitspraken zijn volgens mij niet waar en alleen maar verwarrend.

Het is vegan, dus het is gezond en dus zal ik afvallen”. Een vegan dieet is een vegan dieet en niets meer dan dat. Het kan nog steeds vol zitten met teveel olie, geraffineerde suikers en zout.

”Op een whole food plant-based dieet kun je af en toe voeding van dierlijke komaf toevoegen zoals eieren.” Dit is wat de meesten verkeerd begrijpen en wat zo verwarrend is. Een whole food plant-based dieet is in essentie een vegan dieet, maar gaat niet over een levensstijl, maar over plantaardige voeding in de meest natuurlijke staat (whole food). Een persoon die nog steeds eieren eet, volgt geen (whole food) plantaardig dieet. Een plantaardig dieet is gebaseerd op producten die niet van dierlijke komaf zijn. Ik geloof dat de enige uitzondering die sommige mensen op deze ”regel” maken over producten gaan zoals honing en bijenpollen. Sommige mensen op een whole food plant-based dieet sluiten deze producten niet geheel uit hun dieet. Ze maken heel zelden een uitzondering door iets te eten wat niet plantaardig is.

Nog steeds in de war?

Laten we mezelf als voorbeeld nemen. Ik eet soms zogenaamde ”vegan junk food”. Dit kan een vegan ijsje zijn of een veganistisch koekje, maar de kern van hoe ik eet is een whole food plant-based dieet waarbij ik alles zelf kook (geen pakjes en zakjes). Ik let daarbij bijvoorbeeld op de hoeveelheid olie (liefst geen olie) en de hoeveelheid zout. 

Dus als je veganist bent, check je in principe of een product niet van dierlijke komaf is zonder te kijken of het bewerkt is of niet (zoals chips, koekjes, vegan ijsjes, veganistische vleesvervangers, vegan kaas, brood hoog in zout of vegan dips met veel olie ). Als je een whole food plant-based dieet volgt, kijk je of een product vegan is maar ook of het niet (minimaal) bewerkt is en zo natuurlijk mogelijk is.

Een vegan foodie kan ieder vegan koekje uit de winkel eten en een whole food plant-based foodie kiest ervoor om dat liever niet te doen, maar koopt (indien mogelijk) of maakt de whole food plant-based versie zelf.

Vat me niet verkeerd op als ik ”vegan junk food” zeg, want er zijn veel mensen die beiden eten (natuurlijk en bewerkt) en daar is niets mis mee vooral als je net begint als vegan foodie. Namaak vlees, namaak kaas, namaak eieren … ze kunnen allemaal geweldig helpen als je probeert te navigeren door de jungle van vegan koken.

What’s the difference between a Vegan Diet and A Whole Food Plant-Based Diet?

Wat is juist?

Er is geen goed of fout, het is allemaal heel persoonlijk. Ik begon met een plantaardig dieet om gezondheidsredenen toen er nog niet zoveel vegan opties waren. Ik volgde met name een whole food plant-based dieet zonder dat ik het destijds zelf eigenlijk realiseerde. Er was toen gewoon niet zo veel vegan ”junk food ”. Ik voelde me geweldig in het begin, maar hoe meer vegan voedsel er beschikbaar was, hoe vaker deze handige en snelle vegan producten (kant-en-klare maaltijden en vegan snacks) in mijn boodschappen karretje belande. Ik merkte echter dat ik op deze manier ervoor zorgde dat de gezondheidsvoordelen die ik ooit had behaald toen ik mijn dieet veranderde weer verloor. Dus viel ik weer terug op mijn eenvoudige, whole food plant-based manier van eten. Dat is wat voor mij werkt.

Dus ik eet alleen maar whole food plant-based? Nee, hoor. Ik eet ook weleens ”vegan junk food”. Meestal als een traktatie, wanneer ik uit eten ga of als ik op reis ben. Niet omdat ik iets mis, maar omdat ik graag ander soort vegan eten wil proberen en ik vind het leuk om geïnspireerd te raken door bepaalde gerechten en ik probeer dan vaak om het recept thuis een whole food plant-based twist te geven. Als ik op reis ben vind ik het soms lastig om helemaal whole food plant-based te eten, maar een vegan maaltijd kan ik altijd wel vinden ongeacht waar ik ben.

Het volgen van een vegan dieet vol met bewerkte producten en vol met olie redt de dieren, maar niet mijn gezondheid.

Beiden? Een whole food plant-based vegan

Na jaren op een whole food plant-based dieet heb ik gemerkt dat mijn emoties veranderen als het gaat om het belang van de dieren. Ik kan geen documentaire over dierenleed zien, omdat ik bijna meteen emotioneel raak. Het voelt gewoon steeds minder goed om vlees te vermijden, maar nog wel steeds de huid van een dier te bezitten (dragen). Ik bezit nog veel ”non-vegan mode” en deze stukken zal ik waarschijnlijk bewaren, maar ik koop niet meer zo makkelijk en snel kleding met leer, zijde of wol. Ik sluit het dan ook niet uit dat ik in de nabije toekomst ook een ethische vegan word.

Er is geen goed of fout. Het komt allemaal neer op je motivatie achter je dieet en je levensstijl.
  • Wil je je gezondheid verbeteren? Een whole food plant-based dieet kan dan wellicht (net zoals voor mij) het dieet voor je zijn.
  • Als je belang hecht aan een ethische behandeling van dieren: een vegan dieet/levensstijl is dan de voor de hand liggende weg om te volgen.
  • Als je beiden wilt: een whole food plant-based vegan dieet/levensstijl is dan geweldig.

Welk ”dieet” er ook bij jouw jouw levensstijl past, beiden hebben voordelen. Eén ding is zeker, beiden zijn lekker en goed voor de planeet.

Ben jij een vegan foodie, een whole food plant-based foodie of een mix van beiden? Laat het me weten in onderstaande reacties of op Instagram of Facebook. Ik lees graag wie jij bent!

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
Tropical Matcha Smoothie
Tropical Matcha Smoothie

Lees het recept HIER terug.

Sluiten