Your cart

+Recepten Ontbijt & Brunch

Chocolade havermout ontbijt

chocolate oatmeal

Wat is er lekkerder dan een nieuw ontbijt recept? Inderdaad, een ontbijt recept met chocolade!

Pure chocolade. Ik eet het niet elke dag, maar kan er wel van genieten als ik het in huis heb. Als kind vond ik pure chocolade trouwens echt het meest verschrikkelijke wat er was. Gelukkig is dat nu anders, want goede chocolade is gezond. Van echte pure chocola (minimaal 75% cacao) heb je overigens na een blokje of twee wel genoeg. Ik eet mijn chocolade puur of wikkel het in een gedroogde vijg. Erg lekker! Kijk wel uit dat je chocolade koopt met cacao en niet cacoa (dit is de bewerkte versie zonder de bekende gezondheidsvoordelen) en dat het ook zo min mogelijk of geen suikers bevat. Je kunt natuurlijk ook je eigen chocolade maken, je kunt het recept hier teruglezen.

Per toeval ontdekte ik dat slechts 1 blokje pure chocolade mijn gehele havermout pap in een chocolade feestje veranderde.

Voor mij is havermoutpap meestal iets wat ik na mijn ochtend smoothie eet als ik nog honger heb na een workout.

Voor degenen die zeer donkere chocolade te bitter vinden is dit recept misschien een manier voor je om hele donkere chocolade te ‘leren’ eten. Donkere suikervrije en melk vrije chocolade met cacao is namelijk veel gezonder en bevat veel anti oxidanten.

Hoe dan ook, ik zou je ten zeerste aanraden om ook eens een blokje chocolade in je havermout te laten vallen.

Hoe maak ik mijn havermout?

Misschien komt het omdat ik erg in de kracht van rauwe voeding geloof, maar ik heb altijd het gevoel dat als ik eten kook alle goede gezondheidsvoordelen verloren gaan. Dus ik kook mijn havermout niet. Daarnaast bevat havermout vrij veel fytinezuur en avenin. Het weken van de havermout zal de antinutriënten verminderen en zal helpen om de voedingsstoffen vrij te laten komen. Om havermout te weken, meng je 1 kop havermout met een kopje lauw gefilterd water en een eetlepel appelazijn voor ten minste 12 uur.

De volgende ochtend verwarm ik wat amandelmelk en voeg dit toe terwijl het nog heet is. Voeg daarna je blokje chocolade toe en roer alles goed door.

Dan het leuke gedeelte, de topping. Ik gebruik vaak zonnebloempitten, goji bessen en açai poeder. Açai bessen zitten vol met antioxidanten en helpt om het lichaam giftige stoffen af te laten voeren. Açai bessen bevatten bijvoorbeeld 10 keer meer antioxidanten dan bosbessen.

There it is! Een heerlijk dessert….ik bedoel ontbijt zonder gluten, tarwe, suiker of zuivel. Wat is jouw favoriete ontbijt?

photos and text by the creator green (c) (copyright)

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    nathalie
    juli 17, 2015 at 4:56 pm

    Weet jij hoe het komt dat het weekwater van havermout zo wit kleur als je het weekt?

  • Reply
    Lydia
    maart 20, 2016 at 8:31 pm

    Hey Bianca
    gooi je het weekwater dan weg voor je de amandelmelk toevoegt? Ik heb altijd het gevoel dat ik een hoop voedingsstoffen weggooi dan… maar als je het niet weggooit ben je ook niet van de fytinezuur af neem ik aan… I’m lost 🙂

    • Reply
      Bianca
      maart 21, 2016 at 1:32 pm

      Hi Lydia, ik laat het weekwater eruit lopen. Ik spoel het niet af onder water. Waarschijnlijk blijft er wel iets van water achter, maar het overtollige is weg zodat ik amandelmelk kan toevoegen 🙂 Groetjes, Bianca

    Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    almondmilk
    Video | Hoe maak je amandelmelk – de snelle ”cheat” versie

    Amandelmelk is nog beter als je het zelf maakt. Amandelmelk uit de winkel is prijzig en bevat toevoegingen die ik...

    Sluiten