Your cart

+Blog Aanbevelingen & Reizen

Boekreview: hoe word je 100?

Hoe word je 100?

Ik heb het al hier en daar laten doorschemeren, maar ik ben nogal gefascineerd door oude mensen. Met name gezonde ouderen trekken de aandacht bij mij. Gezond oud worden, wie zegt hier nu nee tegen?

Vaak gaat ouder worden echter gepaard met gebreken en ouder worden is dan echt geen lolletje. Maar oud en gezond zijn (en worden) lijkt iets magisch te zijn.

Ik stuitte laatst online op dit artikel en bedacht me ineens dat ik enkele maanden geleden het boek ‘’Hoe word je 100?’’ van arts William Cortvriendt heb gekocht. Hij heeft in de recente wetenschap gezocht naar manieren om op een gezonde manier oud te worden. Ik vond het een fascinerend boek en deel graag zijn tips met je om gezond de 100 te halen.

hoe word je 100?

Vermijd geraffineerde suikers

Dit is een bekende, maar een studie naar veroudering lijkt niet compleet te zijn zonder deze gouden regel. Hoge glucosespiegels in het bloed kunnen zorgen voor ‘’crosslinking’’ in ons lichaamsweefsels. Dit houdt in dat suiker en eiwitten samenklonteren en dit kan ervoor zorgen dat je versnelt veroudert en ziekten ook eerder opspelen. Door bewerkte suikerrijke producten (met name frisdranken) uit je dieet te schrappen, kun je versnelde veroudering voorkomen. 

Ook is tarwebrood niet een goed plan zelfs de volkoren versie, stelt William Cortvriendt. De vezels in tarwebrood zijn bijna altijd extreem fijn gemalen, waardoor de fysieke barrière is weggevallen en daardoor het enzym amylase de suikers in het zetmeel ongehinderd vrij kan maken. Dit kan voor enorme fluctuaties in de bloedsuikerspiegel zorgen, met eventueel diabetes als gevolg.

Cholesterol is niet het probleem

William Cortvriendt stelt dat cholesterol niet uit onze voeding komt, maar iets is dat ons lichaam aanmaakt als gevolg van verkeerde voedings- en leefgewoontes. Je kunt je cholesterol dus verlagen door meer te bewegen, omega 6 vetten te vermijden en (bijna) geen suiker te consumeren.

Vetten zijn je vriend

Er bestaan eigenlijk geen foute vetten (behalve transvetten). Wel bestaan er slechte verhoudingen. Eet nooit teveel omega 6, want dat kan voor ontstekingen zorgen. Het is beter om voeding te eten dat rijk is aan omega 3, zoals walnoten en lijnzaad. Ook verzadigd vet is helemaal niet zo slecht. Hier worden hormonen van gemaakt en deze dienen als bouwstof voor lichaamscellen. Alleen is het wel van belang om dit in kleine mate te consumeren. Onverhitte extra vierge olijfolie is een geweldige keuze als je gezond oud wil worden. Het probleem waar we nu mee te maken hebben is dat er veel vetarme producten op smaak worden gebracht met suiker. Dit heeft volgens William Cortvriendt waarschijnlijk tot een stijging geleid van het aantal hart- en vaatziekten.

Eiwitten

Te veel dierlijke eiwitten kunnen belastend zijn voor het lichaam. Plantaardige eiwitten zijn vriendelijker voor de lever en nieren. Als je dan toch dierlijke eiwitten wilt eten, dan zijn vis en gevogelte weer beter dan bijvoorbeeld rood vlees. William zag in vele studies dat mensen die voornamelijk plantaardig eten een lager risico hebben op ziektes en een vroege dood.

hoe word je 100?

Eet met mate buiten de deur 

Het maakt niet uit waar je uiteten gaat (goedkoop of duur), het is vaak een stuk ongezonder dan wanneer je zelf thuis kookt. In restaurants wordt heel vaak gebruik gemaakt van vloeibare margarine en vaak wordt het eten op smaak gebracht met ontzettend veel zout (niet de gezonde zout). Een teveel aan bewerkt keukenzout is zeer slecht voor je lijf en met name je bloedvaten. Thuis kun je lekker je eigen eten maken, je hebt controle hoe je het op smaak maakt en je kunt de nadruk leggen op groente wat de sleutel is tot een langer leven. Het is bewezen dat groenten je leven kunnen verlengen en het houdt vele ziektes buiten de deur. Zorg er dus voor dat groenten de hoofdrol spelen op je bordje.

hoe word je 100?

Voorkom overgewicht

Overgewicht is meer dan niet in je favoriete broek passen. Het kan tot vele ziektes leiden, zoals kanker en diabetes. Ook zorgt overgewicht vaak voor een vroege dood. Het tellen van calorieën zorgt er echter op de lange termijn voor dat je alleen maar weer aankomt. Het is veel beter om natuurlijk te gaan eten en alle bewerkte voedingsmiddelen te laten staan. Vooral frisdrank en fruitsappen zijn een ware dikmaker. Eet vooral veel groenten en fruit en zorg dat je stopt met eten wanneer je voor 80% vol zit. Dit doe je door niet voor de televisie te eten, maar rustig en aandachtig te eten. Snacken mag wel volgens William, maar dan liever met blauwe bessen of een stukje pure chocolade. Gebruik sporten om spieren op te bouwen, zodat je in rust calorieën kan verbranden.

hoe word je 100?

Stilzitten is funest

Volgens William Cortvriendt hebben we te maken met een epidemie aan stilzitten. Een klein beetje beweging per dag, kan al enorm veel voor je gezondheid betekenen. Het voorkomt osteoporose en je krijgt er sterkere botten door. Ook werkt beweging beter tegen de gevolgen van suikerziekte dan het medicijn metformine. Zelfs het risico op kanker wordt lager als je beweegt. Ook word je er een stuk vrolijker van. Elke dag 30 minuten flink wandelen is al voldoende om het positieve effect teweeg te brengen. Een sportschool is dus niet nodig. Alles telt. Overdrijf het niet, want een teveel aan beweging kan ook schadelijk zijn. Als je ongeveer tussen de 5 a 7 uur per week beweegt, zit je goed.

Blijf mentaal actief

Je ziet het wel vaker. Zodra mensen met pensioen gaan, gaat hun hele gezondheid ineens achteruit. Niet alleen fysiek, maar ook geestelijk. Volgens William Cortvriendt verouderen de hersenen en kampen we met het geheugen en denksnelheid. Verbazingwekkend is dat ons woordenschat wel blijft toenemen in de loop der jaren. Omega 3 vetzuren en lichaamsbeweging zijn een voorwaarde om de hersenen gezond te houden, maar dan moet je er wel wat mee doen. Blijf je hersenen gebruiken, door bijvoorbeeld spelletjes te spelen of een muziekinstrument te leren bespelen. Het allerbeste voor je hersenen is dansen. Blijkbaar is bewegen op muziek ongemerkt een uitdaging voor het brein, met een jongere geest als gevolg.

Eet kruiden

Kruiden kunnen je leven verlengen en ziektes voorkomen. Curcuma is een voorbeeld. In combinatie met zwarte peper en wat olie werkt dit levensverlengend. Kaneel zou overigens Alzheimer kunnen voorkomen. In peterselie zit weer apegenine, dat tumoren kan vernietigen. William adviseert wel om niet te overdrijven, want natuurlijke kruiden kunnen bijwerkingen hebben.

Vermijd synthetische supplementen

Volgens William doen vitaminepillen meer kwaad dan goed. Vooral anti-oxidanten kunnen merkwaardig genoeg kanker veroorzaken. William wijst wel op twee uitzonderingen: indien nodig B12 supplementen en wij Nederlanders kunnen dagelijks ook wel wat vitamine D gebruiken.

Alleen water is niet voldoende

Het is een goede ontwikkeling dat we allemaal steeds meer water drinken, maar als je meer dan twee liter water per dag drinkt verliezen we de nodige mineralen. Dit kun je makkelijk voorkomen door 1/5 van je glas water te vullen met verse sinaasappelsap of een beetje citroensap. Op deze manier creëer je eigenlijk een zelfgemaakte isotone sportdrank en blijven je electrolyten op peil. Het lichaam geeft zelf aan wanneer je dorst hebt. Je kunt controleren of je genoeg drinkt door naar de kleur van je urine te kijken. Is deze donkergeel, dan drink je waarschijnlijk te weinig.

Chocolade mag

Meerdere onderzoeken tonen aan dat je 37% minder kans hebt op een hartaanval, 20% minder kans op een beroerte en 31% minder kans op het krijgen van diabetes als je chocolade eet. Ook kan cacao de bloeddruk met zo’n 10% verlagen. Je raadt het al, je moet wel gaan voor de chocolade repen met minimaal 70% cacao.

Blauwe zones

Het meest leuke gedeelte in het boek is hoofdstuk 2, dit gaat namelijk over de ”blauwe zones”. Dit zijn de vijf geografische gebieden in de wereld waar het aantal mensen van 100 jaar en ouder aanzienlijk hoger ligt dan in de rest van de wereld. Enkele voorbeelden zijn Sardinië, Okinawa, Nicoya en Ikaria. Dan Buettnet schreef hier een zeer interessant boek over, The Blue Zones. Eén van mijn favoriete boeken. De ouderen in de blauwe zones hebben een aantal zeer interessante gemeenschappelijke gewoonten.

  • groente en fruit is het belangrijkste gedeelte van de maaltijd
  • matig alcoholgebruik
  • eten tot je 80% vol zit
  • geen supplementengebruik
  • beweging en werken (velen werken nog op hoge leeftijd)
  • sociaal contact

Het boek eindigt met een samenvattingstabel van alle verschillende onderdelen uit het boek en de negatieve of positieve invloed ervan op de gezondheid.

hoe word je 100?

”Hoe word je 100?’‘ is een boek dat wellicht iets wat te wetenschappelijk is als je net een kijkje komt nemen in de wereld van de gezondheid. Ik vond het boek echter erg goed en ondanks dat veel al bekend is erg leerzaam. Absoluut een aanrader!

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
3-Ingredient Halloween Spider Dates
3-ingrediënten Halloween Dadel Spinnen

Wat was het toch leuk om deze Halloween dadel spinnen te maken! Toen ik online  inspiratie zocht waren er een...

Sluiten