Your cart

+Recepten Lunch & Hoofdgerecht Salades

Aardbeien salade met frisse cashew dressing

strawberry salad

Ik ben alweer meer dan een week terug van vier dagen Rome, maar ik denk nog steeds aan de heerlijke wilde aardbeien die ik daar bijna elke dag at. Ze smaken net als snoepjes, zo heerlijk zoet. Ook zijn ze wat minder sappiger dan de normale aardbei. Eenmaal thuis dacht ik aan alle niet zo voor de hand liggende gerechten die je met aardbeien kunt maken. Spinazie in combinatie met aardbeien, zoals ik in Rome heb gegeten, is inmiddels al best wel gangbaar. Na een beetje experimenteren en meerdere gelukkige gezichten, kwam deze heerlijke aardbeien salade met frisse cashewnoten dressing tot stand.

De salade dressings zoals je in de winkel kunt kopen zitten vol met suikers en zijn vaak niet zuivelvrij, terwijl het zo makkelijk is om het zelf te maken!

Deze salade zelf is super licht verteerbaar en eigenlijk te licht om het als een salade te kunnen beschouwen, de dressing maakt het verschil. Fris, maar ook lekker vol en af en toe denk je aan een taartje. Want cashewnoten en aardbeien kennen we toch meestal als een combi voor een (raw vegan) taartje?

strawberry salad

Voor twee kommen heb je het volgende nodig:

  • 3/4 komkommer
  • 400 gram aardbeien
  • een flink handje cashewnoten (ongezouten en ongebrand)
  • klein snufje Keltisch zee zout
  • twee eetlepels water
  • sap van een citroen
  • een kleine of halve grote appel

Laat de cashewnoten minstens 15 minuten in een glaasje water weken.

Als eerste haal je de komkommer door een spiralizer. Schil de komkommer overigens als deze niet biologisch is. Ik sprak hier al over de spiralizer, maar heb je dit niet dan kun je ook een aardappelmesje of kaasschaaf gebruiken.

Vervolgens snij je de aardbeien in dunne plankjes. Meng dit met de slierten komkommer in een schaal en plaats dit in de koelkast.

Spoel de cashewnoten af en doe ze in een blender of keukenmachine samen met het sap van een citroen, een snufje zout, twee eetlepels water en de appel (geschild als je de dressing wit van kleur wilt houden). Blend dit totdat een romige structuur is ontstaan. Als de dressing te droog is dan dien je meer water toe te voegen of meer citroensap als je dat lekkerder vindt. Een simpele blender zal de klus overigens al klaren. 

Vind je citroenen te zuur? Probeer dan een limoen of voeg als extra een heel klein beetje sinaasappelsap toe.

De dressing is het lekkerst als je het even laat koelen in de koelkast. Wil je de salade voor later bewaren? Bewaar de salade en de dressing dan liever apart.

Enjoy!

strawberry salad

photos and text by the creator green (c) (copyright)

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Where to find iron - The Green Creator : The Green Creator
    augustus 13, 2015 at 3:43 pm

    […] more than 10 mg of iron. Also a tip, drizzle some pumpkin seeds on your salad or soup or make a dressing with cashewnuts. Or what about hummus as a snack? Packed with […]

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Lees vorig bericht:
    Rome Vlog

    Rome equals pizza and pasta! Italy may seem a difficult place to eat healthy and plant based. However, it's not...

    Sluiten