Your cart

+Blog Advies

8 redenen waarom je zo moe bent

8 Reasons Why You are So Tired

De meesten van ons willen graag wat extra kilootjes verliezen of meer energie. Vooral als je de hele tijd moe bent kan dat zeer frustrerend zijn op den duur. Er kunnen vele (medische) redenen voor zijn. Vandaag bespreek ik 8 redenen met je waarom je zo moe bent.

8 redenen waarom je zo moe bent

Je slaapt niet genoeg

Dit klinkt misschien erg voor de hand liggend, maar velen van ons hebben een chronisch slaap tekort. Daarbij helpt het (continu) gebruik van laptops en mobieltjes ook niet erg. Probeer om echt naar 8 uur slaap per nacht te streven om je energiek te voelen. Probeer er ook voor te zorgen dat een paar van deze uurtjes voor middernacht plaatsvinden …. Dus ga niet te laat naar bed, eet niet te veel in de avond vlak voor het slapen gaan en wees voorzichtig met teveel koffie .

Je eet te veel geraffineerde suikers en eenvoudige koolhydraten

Probeer om aanzienlijk minder suikers en geraffineerde koolhydraten te eten. Een bloedsuikerspiegel met veel pieken en dalen kan je behoorlijk moe laten voelen.

Je bent ongelukkig

Dit kan te maken hebben met familie problemen of gedoe op het werk. Alles wat er in principe voor zorgt dat je in de ochtend liever niet uit bed wilt komen en je ongelukkig laat voelen, kan een reden zijn van vermoeidheid. Er zijn twee manieren om hiermee om te gaan, probeer het aan te pakken of accepteer het. Dit klinkt misschien hard, maar voortdurend een energietekort en stress is geen gezonde optie.

Je eet gluten

Probeer gluten voor een maandje uit je dieet te schrappen en kijk of je energie niveau verbetert. Als dat het geval is, betekent dit dat je darmen niet erg blij zijn met gluten en aangezien alles in de darmen begint (inclusief je energie niveau), kan dit een reden zijn dat je de hele tijd zo moe bent.

Je slaat het sporten over als je moe bent

Het overslaan van iedere vorm van lichaamsbeweging om energie te ”besparen” werkt eigenlijk tegen je. Alleen al drie keer per week 20 minuten wat lichte oefeningen doen zal ervoor zorgen dat je je minder vermoeid voelt en meer energie hebt. Regelmatige lichaamsbeweging verhoogt je energie en uithoudingsvermogen, en transporteert zuurstof en voedingsstoffen naar de weefsels. Als je in de verleiding komt om op de bank te ploffen, ga dan tenminste voor een stevige wandeling.

Je eet niet genoeg

Sommige mensen denken er gewoon niet aan om te eten en vergeten bijvoorbeeld gewoon om te lunchen. Of misschien heb je jezelf wel op een dieet gezet om wat kilootjes kwijt te raken voor de zomer. Dit kan allemaal verschrikkelijk zijn voor je energie niveau. Vergeet nooit om goede voeding te eten. We hebben voedingsstoffen uit verschillende voedselgroepen nodig om gezond en energiek te blijven. PS. stop met je dieet, ze werken niet. Als je vast zit, stuur me dan een mailtje zodat ik je kan helpen.

Je bent niet gehydrateerd

Je hebt geen idee hoeveel energie er nodig is voor het lichaam om te gedijen zonder voldoende water. Een algemene regel is minstens 2 liter per dag, maar dit is afhankelijk van je levensstijl, het klimaat en je gewicht. Wist je dat als je zelfs maar enigszins uitgedroogd bent (zo weinig als 2% van de normale vochtverlies) je dit al zal beroven van je energie? Een uitgedroogd lichaam heeft een verminderde bloedvolume, dit maakt het bloed dikker en langzamer, zodat je hart minder efficiënt bloed door het lichaam kan pompen. Dit zal de snelheid waarmee zuurstof en voedingsstoffen de spieren en organen bereikt verminderen. Ook zullen gifstoffen niet worden afgescheiden en dit zal een rol spelen in je vermoeidheid. Drink dus genoeg! Je kunt hier meer lezen over water.

Je ijzer en vitamine B waarden zijn laag

Laat je bloed minstens één keer per jaar testen en vraag altijd om een ferritine (ijzer) test. Naar mijn mening, zouden vrouwen altijd iets meer ijzer moeten binnenkrijgen. Zonder genoeg ijzer in het lichaam zul je je zwak, traag, en prikkelbaar voelen. Ook zul je moeite hebben om je te concentreren. Je kunt hier lezen hoe je genoeg ijzer binnen kunt krijgen. Als planteneter is het daarnaast ook een goed idee om je vitamine B waarde te laten controleren. Een tekort kan verschrikkelijke (en soms onomkeerbare) gevolgen voor je lijf hebben.

photos by the green creator (c) (copyright)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
Creamy Orange Millet
Romige Sinaasappel Gierst

Als kind was Brinta mijn favoriete ontbijt. Lekker warm en zoet met rozijnen. Het is denk ik een typisch Nederlands...

Sluiten